Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pinnan alta löytyy voittajia

Vajaa vuosi sitten kirjoitin kiinalaisen kalenterin mukaan alkaneesta sian vuodesta. Kirjoitin siitä, miten voisimme tehdä vuosista 2019 ja 2020 onnellisuuden ja vaurauden vuosia. Vauraus sai ainakin omalta kohdaltani vielä hieman odottaa, mutta onnellisuus − se on usein paljolti omissa käsissä, Tuomas Airisto kirjottaa. 
Tuomas Airisto
7.1.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kotimainen mediamainosmarkkina oli jälleen 2019 hyvin epävakainen ja päätyi pienoiseen vajaan prosentin laskuun edelliseen vuoteen verrattuna. Suomalaisten markkinoijien mediapanostukset kuitenkin kasvoivat kokonaisuutena, kun mukaan lasketaan ulkomaille valuvat kansainvälisten digijättien osuudet mediainvestoinneista. Positiivista tässä on se, että investoinnit kasvuun median avulla ovat siis olleet nousujohteisia. Meidän tehtävämme on yhä parantaa omaa juoksuamme, jotta mediamainonnan kotimaisuusaste voi nousta.

Harva mediavalinta ennen tai tulevaisuudessa yksistään täyttää markkinoijan tarpeita, vaan liiketoiminnallisesta tavoitteesta käsin rakennettu kokonaisuus ratkaisee. Kansainvälisillä digijäteillä on nyt ja tulevaisuudessa rooli kotimaisten medioiden rinnalla. Kotimaisten medioiden tulee kuitenkin pyrkiä jatkuvasti parantamaan kilpailukykyään ja voisi todeta onnenpotkuksikin sen, että harvalla liiketoiminnalla on maailman TOP15 brändistä kolmea kirittäjää (lähde: Interbrand).

Sitä ostetaan, mistä puhutaan, sanoivat konversiomittarit mitä tahansa. Konversiomittarit kertovat tästä hetkestä, puheet petaavat myös tulevaisuutta. Näky on katsojan silmissä, mutta luulen olevani oikeassa todetessani, että yhdestäkään Google-mainoksesta ei puhuttu useissa suomalaisissa medioissa. Helsingin Sanomien etusivun mainoksista keskusteltiin useasti ja ne innostivat myös brändit leikkisästi nokittelemaan toisilleen. Ei Helsingin Sanomat kaikkeen toimi, mutta tietyissä tilanteissa kenties parhaiten. Ja vaikka printistä aika joskus jättäisi, niin Helsingin Sanomien tavoittavuus säilyy lukijamäärien jatkuneen kasvun myötä.

Kotimaisessa mediakentässä suunnitellaan valmiuksia digitaalisen mainonnan vaikuttavuutta parantaviin tunnistautumisratkaisuihin. Sanomalla olemme vuoden 2019 aikana ladanneet kehitysputkeemme joukon uusia digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja, joiden uskomme olevan yhä relevantimpia vaihtoehtoja kansainvälisten digijättien kyvykkyyksille. Olemme investoimassa merkittävästi asioinnin helppouteen ja tavoittelemme vuoden 2020 aikana saavuttavamme helppouden asteen, jolloin medianostamisen vaikkapa kasvumarkkinointiin voi tehdä minuuteissa tai ehkä jopa nanosekunneissa algoritmien ja robotiikan avulla.

Suomen paras viihdetarjonta voi hyvin ja vuodesta 2020 tulee taas viihteen vuosi. Nelonen Median viihde tulee iholle festareilla,  lähelle alueradiossa ja valtakunnallisesti kaikille liikkuvan kuvan ja äänen voimalla.

Jotta olisi relevantti myös tulevaisuudessa, on syytä pysyä jäntevänä tänään. Sanoman B2B:n kaupallisessa organisaatiossa käynnistimme loppukesällä 2019 treenaamisen. Voisi puhua ketteröittämisestä, mutta mieluummin puhumme asiakkaillemme tuottamamme arvon jatkuvasta parantamisesta. Filosofiaa ammennetaan lean-metodologiasta ja muista retroista kehittämisen opeista. Siksi retroista, että erilaisten ismien sijaan keskitymme siihen, miten oikeasti teemme työtä yhdessä, miten asioista puhumme ja miten toisiamme kohtaamme. Treeni näkyy pian sujuvimpina prosesseina, läpinäkyvämpänä tapana toimia sekä toivoakseni ennen kaikkea myös yhä iloisempana kumppanina asiakkaillemme sekä onnellisempana työyhteisönä.

Toivotan sinulle hyvä asiakkaamme, hyvä kumppanimme ja hyvä kollegani menestystä kaikkien aikojen markkinointivuotena 2020. Itsestään se ei tule, mutta yhdessä tekemällä todennäköisyytemme kasvavat.

Tuomas Airisto
Kaupallinen johtaja, Sanoma B2B

P.S. Markkinointipäättäjä, jos haluat inspiroivan hetken arkeesi, pyydä minut ja valitsemani lifestyle-aikakausilehtemme päätoimittaja kylään kahville. Slowmedia tarjoaa yhä parhaita hetkiä.

Kirjoittaja aloitti 15.1.2019 Sanoman B2B-organisaation johdossa ja sai kokea koko vuoden paloletkusta mediamarkkinan ja 130-vuotiaan mediayhtiön oppia. Harvoin on oppimiskäyrä ollut näin pystysuora. Yksin ei ole tarvinnut tarpoa, vaan kanssa on kulkenut Suomen paras kaupallinen mediaorganisaatio ja sen ammattitaitoinen 200 hengen porukka  sekä pikkusiskomme Routa Markkinointi (markkinointirouta.fi), joka palvelee kaikkialla Suomessa pieniä ja keskisuuria markkinoijia.

Katso myös:

Tehdään vuodesta 2020 kaikkien aikojen markkinointivuosi

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland