Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.
7.6.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Iloisempi ilmaisu heijastelee myös kasvavaa torjuntaa eri poliittisilta ilmansuunnilta tuputettavaa tiukkapipoisuutta kohtaan. Niin autoritäärisissä maissa kuin demokratioissa on etenkin nuorten aikuisten keskuudessa voimistuva trendi tehdä elämässään päätöksiä ja ilmaista omia ajatuksiaan rennosti niiden oikeellisuudesta välittämättä.  

Henkinen virtaus on muuttumassa iloisemmaksi

Viime viikkoina olemme saaneet lukea uutisotsikoita suomalaisten köyhtymisestä. Ostovoiman jyrkin pudotus nähtiin jo viime syksynä, ja on hieman outoa, että siitä puhutaan nyt uutena asiana. Päinvastoin maalis-toukokuussa sekä Suomessa että USA:ssa palkkasumma nousi pitkästä aikaa edellisvuoteen nähden hintoja enemmän. Toisen keskeisen veturimaan eli Kiinan talous on vihdoin viiden prosentin kasvuvauhdissa. Talouden kasvunäkymä on toki edelleen ohut, valtiontalous vaikeuksissa, perusinflaatio ja korot yhä korkealla, mutta suomalaisten kuluttajien ja sijoittajien mielialojen toistaiseksi synkin hetki nähtiin jo lokakuussa 2022.

Toki ostovoiman laskun vuoksi säästömoodi on päällä jyrkkänä joka viidennellä suomalaisella ja loivana joka toisella sen päälle. Ruoan ja energian hintoja seurataan edelleen tarkasti, minkä näkee siitäkin, että useimmin noteerattuja mainostajia huhtikuun tutkimuksessa olivat S-ryhmä ja Vattenfall.

Mutta reippaasti vaan vihreää boleroa päälle. Jos talous kääntyikin viime syksynä niukempaan aikaan, on ajan henkinen virtaus sentään muuttumassa pykälää iloisemmaksi.

Ikävaiheella on vahva vaikutus elämäntyyliin

Ikä selittää elämäntyyliä vahvasti. Nuoret ovat ihmissuhde- ja ulkonäkökeskeisiä, bränditietoisia ja kulutusorientoituneita oman tulevaisuutensa rakentajia. Ruuhkavuosia elävät kamppailevat arkipaineidensa kanssa eniten. Kauppias, joka pystyy järjestämään heille aikaa ja rauhaa ostaa, on vahvoilla. Nuoret lapsiperheet tuskailevat eniten rahan riittävyydenkin kanssa, ja korkojen nousu on monille suurin mielenriesa juuri nyt. Irtiotto arkipaineista ja työuran vaihdos ihan toisenlaiseen ammattiin toteutetaan kaikkein useimmin 40-vuotiaana, paradoksaalisesti juuri kun kokemus ja ikä ovat ihanteellisia vanhan työn osalta ja stressi suurinta.

Viisikymppiset suomalaiset hakevat elämäänsä toteuttamisen arvoisia innostavia uusia haaveita ja ovat niitä keksiville kauppamiehille otollinen kohderyhmä. Hyväkuntoiset eläkeläiset ovat tutkimusten mukaan suomalaisista tyytyväisimpiä elämäänsä, ja uskallan väittää tämän ryhmän olevan monen toimialan ylenkatsoma kuluttajaryhmä – autokauppiaita lukuun ottamatta.

Palveluiden kulutus kasvaa

Vapaa-ajan palvelukulutus vetää tällä hetkellä jonkin verran tavarakulutusta paremmin. Erityisesti omasta tärkeimmästä harrastuksesta tinkiminen on tuiki harvinaista. Kaikki missä yhdistyy fyysinen ja henkinen mielihyvä, menestyy verrattain hyvin. Jokainen tuote, joka liitetään itsensä toteuttamiseen tai oman terveyden edistämiseen nautinnollisesti, pärjää kulusäästöjenkin keskellä. 

Koskemattomin kulutuksen kohde on nopeat tietoliikenneyhteydet – jopa lääkemenojakin karsitaan tuplasti useammin. Huomattavasti useampi suomalainen on rohkaistunut pyytämään keväällä pomoltaan palkankorotusta kuin hidastanut omaa verkkoaan halvemmalla sopimuksella.

Maailmantalouden kasvun polkaisevat tänä tai ensi vuonna käyntiin älykkään digitaalisen teknologian nopea kehitys sekä puhtaan energian ja tuotantotapojen investoinnit. Suomi on ilmoittautunut vahvasti mukaan molempiin voittaviin sarjoihin myönteisellä suhtautumisella uusiin energiainvestointeihin ja kouluttamalla verrattain hyvän määrän ICT-väkeä. Turvallisuus- ja innovaatiopolitiikassa toisensa uudelleen löytäneillä Pohjoismailla on varsin vahva yhteinen kestävän kehityksen teknologiavisio, ja maailman mittakaavassa pienten maiden yhteistyö on voimaa.

Huoli ympäristön tilasta säilyy

Mielialat ja yöt muuttuvat valoisammiksi, mutta ympäristöhuolet eivät katoa. Tämä tarkoittaa Suomen taloudelle myös kasvumahdollisuuksia. Jatkuvasta Ukrainan sotatilasta huolimatta huoli ympäristöstä ja luonnontilasta on noussut pitkästä aikaa jälleen suuremmaksi kuin huoli Suomen sotilaallisesta turvallisuudesta tai sitä edeltänyt kahden vuoden koronahuoli.

Huolestuneisuus ympäristöstä ei ole valtavasti näkynyt ostopäätöksissä, koska vähintään samaan vauhtia on noussut skeptisyys yritysten viherpesua kohtaan. Useimmin suomalaiset kiinnittävät huomiota vastuullisuuteen elintarvikkeiden, vaatteiden, pesuaineiden ja sähkön hankinnoissa. Ja onneksi ympäristövastuullisuuden markkinointiviestinnässä on jo käynnissä selvä kehitysharppaus parempaan.

Ympäristön tilan suhteen välinpitämättömiä tai täysin kyynistyneitä suomalaisia on vain joka kymmenes, mutta tosi kovaäänisiä he kyllä ovat.

Sosiaalisen median titaanit ottavat osumaa

Vaikka työllisyys Suomessa on huipputasolla, työpaikkansa jatkuvuudesta huolestuneiden määrä on yli kaksinkertaistunut viime elokuusta.  Kun huoli työpaikoista kasvaa, USA:ssa on nousemassa vastalääkkeeksi nuorison keskuudessa uusi minitrendi. Funempoyment tarkoittaa asennetta ottaa kohdalle mahdollisesti osuva työttömyys rennosti ja nauttia sen hyvistä puolista. Ahkeran luterilaisen etiikan suomalaisille sanakin on jo silkkaa jumalanpilkkaa.

Sosiaalinen media teki kansalaisista jonkinsorttisia oman elämänsä päätoimittajia. Tekoälyn vauhdittamaa tuotamme kuvia ja tekstiä kiihtyvää vauhtia, paljon enemmän kuin kukaan haluaa seurata. Ja vielä enemmän ja nopeammin omaa huttua tuottavat yritykset. Kaikkialle punkevien henkilökohtaista dialogia taitavasti käyvien robottien ja sisällöntuotannon räjähdyksen myötä koko digitaalinen media ottaa harppauksen uutta aikaa kohti, ja voittamattomina titaaneina pidetyt Google, Facebook, Instagram ja kumppanit voivat ottaa yllättävän nopeasti osumaa, kun kuluttajien käytös muuttuu.

Toivoisin suomalaisilta vallanpitäjiltä todella ennakkoluulottomia ja näkemyksellisiä ratkaisuja suomalaisen median vahvistamiseksi nyt, kun toimenpiteillä on vielä kohtalaisen hyvät mahdollisuudet vaikuttaa.

Oston harkintaan käytetty aika lyhenee

Tietoa on tarjolla ennätysmäärä, mutta halua käsitellä sitä omilla aivoilla on kovin rajallinen määrä. Arkikäyttäytymisemme ei muutu fiksummaksi. Ostaminenkin on tiedon määrästä huolimatta entistä sattumanvaraisempaa. Isompien tavaroiden ostopäätöstä harkitaan loppusuoralla kymmenen sekunnin verran, ja kaikkineen tuotteen hakuun ja valintaan käytetään aikaa keskimäärin neljä minuuttia. Ostaminen on pikamatka, oli sitten kyseessä verkkokauppa tai kivijalkamyymälä.

Kun oston harkintaan käytetty aika lyhenee, valituksi tulee usein vahva mieleinen brändi tai kauppiaan päällimmäiseksi nostama riittävän edullinen ja riittävän hyvä tuote. Mainostajat ovat maailmanlaajuisesti viimeinkin siirtäneet markkinapanoksiaan 2023 aikana lisää pitempiaikaiseen tunnettuuden ja haluttavuuden rakentamiseen – ja toisaalta kauppakanavassa markkinointiin. Jos tuotetta ei tunneta, ei sen ostoa voida harkita. Tai sitten on oltava kaupassa päällimmäisenä tyrkyllä.

Maailman ongelmia halutaan kesällä 2023 ratkoa hyväntuulisina ja kauniisti pukeutuneina. Kesän varmaksi hittituotteeksi voi povata Pina Coladan ja radan ohella toisenlaista voimaantumista ja kauneusihannetta symboloivaa Barbie-tilpehööriä. Muovinuken suosio saavuttaa huippunsa Barbie-elokuvan ensi-illan myötä heinäkuussa, kun onnellisuustutkimuksien paalupaikkaa pitävä suomalainen on taatusti onnellisimmillaan.

Kari Tervonen toimii maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin Suomen tutkimus- & strategiajohtajana.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland