Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Mitä podcastin tekeminen vaatii? Suplan Annika Takaniemi antaa vinkkejä podcastin tekemiseen. Kasper Kahila ja Katja Pyykkö puolestaan kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.
Podcastit Pyykkö Kahila Takaniemi
11.7.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

”Karkeasti podcastit voi jakaa kolmeen eri kategoriaan: yksinpuheluihin, keskusteluihin ja kuunnelmallisiin podcasteihin. Ylivoimaisesti yleisin ja kilpailluin muoto on keskustelu”, Suplan tuottaja Annika Takaniemi kertoo.

Kuunnelmallisten podcastien sisältö on tarinamaista, käsikirjoitettua, draamallisista ja äänimaisemoitua.

”Kuunnelmalliset podit ovat olleet maailmalla tosi suosittuja. Suomessa näitä ei ole juurikaan tehty, koska niiden tekemiseen menee paljon aikaa ja siksi myös rahaa. Jos idea ja toteutus ovat timanttisia, kuunnelmallisessa podcastissa on hyvä mahdollisuus erottua”, Annika Takaniemi vinkkaa.

Onpa podcast millainen tahansa, se aloittaa aina nollayleisöllä. Haasteena on aina saada kuulija löytämään podcast, saada hänet kiinnostumaan siitä niin paljon, että hän haluaa painaa playta, saada hänet kuuntelemaan jakso loppuun ja saada hänet palaamaan saman ohjelman pariin toistamiseen.

”Podcast pitää tehdä aina halutun kuuntelijakunnan ehdoilla. Kuuntelija ei joudu vahingossa podcastien ääreen, vaan valitsee aktiivisesti mitä haluaa kuunnella, joten sisällön pitää olla aidosti kiinnostavaa ja podcastin pariin kannattaa ohjata mainonnalla”, Annika Takaniemi neuvoo.   

Annika Takaniemen vinkit keskusteleviin ja yksinpuhuttaviin podcasteihin:

1. Valitse podcastin aihe tiedon ja intohimon mukaan.

Äänestä kuuluu, onko tekijä kiinnostunut aiheesta.

2. Valitse näkökulma ja kohderyhmä.

Yleisöä ei voi pakottaa kuuntelemaan podcastia. Podi on vähän kuin kirja, joko siihen tarttuu tai sitten ei. Tutkimusten mukaan podcastilta toivotaan eniten viihtymistä ja seuraavaksi oppimista.

3. Valitse vetävä nimi ja visuaalinen ilme.

Nimi ja kuva ovat ensimmäiset asiat, jotka kuuntelija kohtaa Suplassa tai somessa. Niiden merkitystä ei kannata väheksyä. Australialaisen ABC:n mukaan 73 % kuulijoista valitsee podcastin kuvaustekstin perusteella. 

4. Sisällön pitää olla aitoa, mutta silti valmisteltua.

Hyvissä sisällöissä on yleensä säröjä ja erilaisia tunnetiloja. Hyvä valmistelu tekee spontaaniuden mahdolliseksi. Spontaanius taas on aitoutta.

5. Muista äänenlaatu.

Teknisesti huonolaatuista sisältöä ei pysty kukaan kuuntelemaan pitkään, vaikka sisältö olisi miten timanttia!

6. Anna sisällön määrittää kesto.

Käyttäjätilastojen mukaan parhaiten toimivat noin 20-30-minuuttiset jaksot. Sisältö on kingi. Kun asiat on käsitelty, on syytä lopettaa.

7. Julkaise säännöllisesti.

Podcastit ovat radion lailla tapamedia: kun uusi jakso ilmestyy, sitä kuunnellaan parin päivän verran innoissaan ja sitten kuuntelu vähentyy. Kunnes tulee uusi jakso. Jokainen uusi jakso aktivoi kuuntelua myös vanhojen jaksojen parissa.

Kaupallisia jaksoja voidaan julkaista myös ”kaikki ulos kerralla” -periaatteella. Jaksot löytyvät heti Suplasta, mutta niihin ohjataan median kautta sovitun mukaisesti.

8. Markkinoi ylpeydellä.

Podcastit lähtevät nollayleisöstä. Edes 300 000 tube-seuraajaa ei takaa sitä, että podcast saa hulluna kuuntelua. Mitä enemmän väkeä ohjelman puffaamiseen saa, sitä parempi. Kaupallisissa sarjoissa ostetun median rooli on olennainen. Esimerkiksi natiivimainonta tukee hyvin audiota.

9. Ota yleisö mukaan.

Jos vain mahdollista, aktivoi yleisöä. Tällöin podcastia kuitenkin pitää tehdä pidempään, jotta yleisön reaktioita, kysymyksiä ja palautteita voi huomioida myös sisällössä.

Sanomalla tuotettuja kaupallisia podcasteja ovat muun muassa Möllerin Ratkojat Moisio&Moisala - Aivojen vuoro, Arlan Luonto+:n Jone Nikula ja Miehen malli sekä Maaseutuviraston RuokaTutka – Kattilallinen faktaa lasten ruokailusta. Näihin voi tutustua Suplassa.  

Kiinnostuitko podcasteista?

Sanoman Radio & Events Business Manager Kasper Kahila ja luova tuottaja Katja Pyykkö kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.  

Markkinoija voi hyödyntää podcasteja kolmella tavalla: niihin on mahdollista ostaa ohjelman alussa kuultavaa preroll-mainontaa, jo olemassa olevien podcast-sarjojen ohjelmasisältöihin voi kiinnittyä, tai asiakkaalle voidaan tuottaa kokonaan oma podcast-sarja.

”Podcasteja kannattaa käyttää esimerkiksi ihan perinteisen radiokampanjan yhteydessä. Podcastien kuuntelu on keskittynyttä ja niiden sisältöjä kuunnellaan käytännössä aina kuulokkeilla, joten mainos saa korkean huomioarvon”, Kasper Kahila vinkkaa.

Suplasta kuunnellaan vain itse valittua sisältöä. Oman podcast-sarjan, eli audionatiivin, vahvuus on siinä, että kuluttajat ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita teemasta ja aiheesta.

Jotta kuulijat löytäisivät podcastin, kannattaa muistaa riittävät ohjaukset markkinoinnin avulla.

”Preroll-mainonta Suplassa toimii tehokkaana ohjaajana omaan podcast-sarjaan. Laajempaa yleisöä tavoitetaan esimerkiksi radion katkopromootioiden ja Sanoman verkoston digimainonnan avulla. Valmiista podcast-materiaalista on myös helppo tuottaa natiiviartikkeleita”, Kasper Kahila kertoo.     

Digimainonnan kohdennuksissa voidaan hyödyntää asiakkaan omaa ja Sanoman dataa, jotta potentiaalisin kohderyhmä saadaan ohjattua heitä kiinnostavan podcastin pariin. Ohjauksen lisäksi kampanjaan voi sisällyttää myös taktisen mainonnan elementtejä. Sisältöihin voi ohjata pitkän ajan kuluessa, sillä asiakkaiden omat podcastit on kuultavissa Suplassa vuoden ajan.  

Sanoma auttaa tarvittaessa oman podcast-sarjan tuotannossa alusta loppuun.

”Sparraamme sarjan sisällön suunnittelussa ja teemojen valinnassa. Kauttamme järjestyvät myös podcastin juontajat, mahdolliset asiantuntijat ja vieraat”, Katja Pyykkö kertoo.

”Löydämme podcastille oikean yleisön ja pystymme ohjaamaan kuulijat siihen tehokkaasti medioidemme avulla. Podcastit ovat vielä alihyödynnetty markkinoinnin keino, joten erottautumiseen on erinomaiset mahdollisuudet. Podcast on ainutlaatuinen tapa saada kuluttaja viettämään brändin parissa runsaasti aikaa”, Katja Pyykkö summaa.       

Kuva: Katja Pyykkö, Kasper Kahila ja Annika Takaniemi

Katso myös: 

Äänibrändäyksen ABC >

Radiomainonnan guru Ralph Van Dijk: Get radical! >

Katso tallenne Miten tehdään hittipodcast -webinaarista:

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Suomipopin kesä täyttyy tähdistä

    Radioaalloille palaava Susanna Laine saa juontopareikseen niin Konsta Hietasen, Cristal Snown kuin Sami Kurosenkin.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
  • DJ:t käynnistävät HitMixin kesän juhannuksena

    HitMixin juhannus käynnistyy jo torstaina ja bileet jatkuvat kolmen päivän ajan yhtä soittoa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    19.6.2023
    Lue lisää
  • Aito Iskelmä tanssii kesään omalla rakkauslaulullaan

    Champs-Élyseen ritari syntyi yhteistyössä kuulijoiden kanssa. Laulusuorituksesta vastaavat Aito Iskelmän omat juontajat Hanna Kinnunen ja Marko Maunuksela.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    16.6.2023
    Lue lisää
  • Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen

    Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.6.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland