Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Mitä podcastin tekeminen vaatii? Suplan Annika Takaniemi antaa vinkkejä podcastin tekemiseen. Kasper Kahila ja Katja Pyykkö puolestaan kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.
Podcastit Pyykkö Kahila Takaniemi
11.7.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

”Karkeasti podcastit voi jakaa kolmeen eri kategoriaan: yksinpuheluihin, keskusteluihin ja kuunnelmallisiin podcasteihin. Ylivoimaisesti yleisin ja kilpailluin muoto on keskustelu”, Suplan tuottaja Annika Takaniemi kertoo.

Kuunnelmallisten podcastien sisältö on tarinamaista, käsikirjoitettua, draamallisista ja äänimaisemoitua.

”Kuunnelmalliset podit ovat olleet maailmalla tosi suosittuja. Suomessa näitä ei ole juurikaan tehty, koska niiden tekemiseen menee paljon aikaa ja siksi myös rahaa. Jos idea ja toteutus ovat timanttisia, kuunnelmallisessa podcastissa on hyvä mahdollisuus erottua”, Annika Takaniemi vinkkaa.

Onpa podcast millainen tahansa, se aloittaa aina nollayleisöllä. Haasteena on aina saada kuulija löytämään podcast, saada hänet kiinnostumaan siitä niin paljon, että hän haluaa painaa playta, saada hänet kuuntelemaan jakso loppuun ja saada hänet palaamaan saman ohjelman pariin toistamiseen.

”Podcast pitää tehdä aina halutun kuuntelijakunnan ehdoilla. Kuuntelija ei joudu vahingossa podcastien ääreen, vaan valitsee aktiivisesti mitä haluaa kuunnella, joten sisällön pitää olla aidosti kiinnostavaa ja podcastin pariin kannattaa ohjata mainonnalla”, Annika Takaniemi neuvoo.   

Annika Takaniemen vinkit keskusteleviin ja yksinpuhuttaviin podcasteihin:

1. Valitse podcastin aihe tiedon ja intohimon mukaan

Äänestä kuuluu, onko tekijä kiinnostunut aiheesta.

2. Valitse näkökulma ja kohderyhmä

Yleisöä ei voi pakottaa kuuntelemaan podcastia. Podi on vähän kuin kirja, joko siihen tarttuu tai sitten ei. Tutkimusten mukaan podcastilta toivotaan eniten viihtymistä ja seuraavaksi oppimista.

3. Valitse vetävä nimi ja visuaalinen ilme

Nimi ja kuva ovat ensimmäiset asiat, jotka kuuntelija kohtaa Suplassa tai somessa. Niiden merkitystä ei kannata väheksyä. Australialaisen ABC:n mukaan 73 % kuulijoista valitsee podcastin kuvaustekstin perusteella. 

4. Sisällön pitää olla aitoa, mutta silti valmisteltua

Hyvissä sisällöissä on yleensä säröjä ja erilaisia tunnetiloja. Hyvä valmistelu tekee spontaaniuden mahdolliseksi. Spontaanius taas on aitoutta.

5. Muista äänenlaatu

Teknisesti huonolaatuista sisältöä ei pysty kukaan kuuntelemaan pitkään, vaikka sisältö olisi miten timanttia!

6. Anna sisällön määrittää kesto

Käyttäjätilastojen mukaan parhaiten toimivat noin 20-30-minuuttiset jaksot. Sisältö on kingi. Kun asiat on käsitelty, on syytä lopettaa.

7. Julkaise säännöllisesti

Podcastit ovat radion lailla tapamedia: kun uusi jakso ilmestyy, sitä kuunnellaan parin päivän verran innoissaan ja sitten kuuntelu vähentyy. Kunnes tulee uusi jakso. Jokainen uusi jakso aktivoi kuuntelua myös vanhojen jaksojen parissa.

Kaupallisia jaksoja voidaan julkaista myös ”kaikki ulos kerralla” -periaatteella. Jaksot löytyvät heti Suplasta, mutta niihin ohjataan median kautta sovitun mukaisesti.

8. Markkinoi ylpeydellä

Podcastit lähtevät nollayleisöstä. Edes 300 000 tube-seuraajaa ei takaa sitä, että podcast saa hulluna kuuntelua. Mitä enemmän väkeä ohjelman puffaamiseen saa, sitä parempi. Kaupallisissa sarjoissa ostetun median rooli on olennainen. Esimerkiksi natiivimainonta tukee hyvin audiota.

9. Ota yleisö mukaan

Jos vain mahdollista, aktivoi yleisöä. Tällöin podcastia kuitenkin pitää tehdä pidempään, jotta yleisön reaktioita, kysymyksiä ja palautteita voi huomioida myös sisällössä.

Sanomalla tuotettuja kaupallisia podcasteja ovat muun muassa Möllerin Ratkojat Moisio&Moisala - Aivojen vuoro, Arlan Luonto+:n Jone Nikula ja Miehen malli sekä Maaseutuviraston RuokaTutka – Kattilallinen faktaa lasten ruokailusta. Näihin voi tutustua Suplassa.  

Kiinnostuitko podcasteista?

Sanoman Head of Audio Kasper Kahila ja luova tuottaja Katja Pyykkö kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.  

Markkinoija voi hyödyntää podcasteja kolmella tavalla: niihin on mahdollista ostaa ohjelman alussa kuultavaa preroll-mainontaa, jo olemassa olevien podcast-sarjojen ohjelmasisältöihin voi kiinnittyä, tai asiakkaalle voidaan tuottaa kokonaan oma podcast-sarja.

”Podcasteja kannattaa käyttää esimerkiksi ihan perinteisen radiokampanjan yhteydessä. Podcastien kuuntelu on keskittynyttä ja niiden sisältöjä kuunnellaan käytännössä aina kuulokkeilla, joten mainos saa korkean huomioarvon”, Kasper Kahila vinkkaa.

Suplasta kuunnellaan vain itse valittua sisältöä. Oman podcast-sarjan, eli audionatiivin, vahvuus on siinä, että kuluttajat ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita teemasta ja aiheesta.

Jotta kuulijat löytäisivät podcastin, kannattaa muistaa riittävät ohjaukset markkinoinnin avulla.

”Preroll-mainonta Suplassa toimii tehokkaana ohjaajana omaan podcast-sarjaan. Laajempaa yleisöä tavoitetaan esimerkiksi radion katkopromootioiden ja Sanoman verkoston digimainonnan avulla. Valmiista podcast-materiaalista on myös helppo tuottaa natiiviartikkeleita”, Kasper Kahila kertoo.     

Digimainonnan kohdennuksissa voidaan hyödyntää asiakkaan omaa ja Sanoman dataa, jotta potentiaalisin kohderyhmä saadaan ohjattua heitä kiinnostavan podcastin pariin. Ohjauksen lisäksi kampanjaan voi sisällyttää myös taktisen mainonnan elementtejä. Sisältöihin voi ohjata pitkän ajan kuluessa, sillä asiakkaiden omat podcastit on kuultavissa Suplassa vuoden ajan.  

Sanoma auttaa tarvittaessa oman podcast-sarjan tuotannossa alusta loppuun.

”Sparraamme sarjan sisällön suunnittelussa ja teemojen valinnassa. Kauttamme järjestyvät myös podcastin juontajat, mahdolliset asiantuntijat ja vieraat”, Katja Pyykkö kertoo.

”Löydämme podcastille oikean yleisön ja pystymme ohjaamaan kuulijat siihen tehokkaasti medioidemme avulla. Podcastit ovat vielä alihyödynnetty markkinoinnin keino, joten erottautumiseen on erinomaiset mahdollisuudet. Podcast on ainutlaatuinen tapa saada kuluttaja viettämään brändin parissa runsaasti aikaa”, Katja Pyykkö summaa.       

Kuvassa Katja Pyykkö, Kasper Kahila ja Annika Takaniemi

Katso myös: 

Podcast-mainonta Suplassa

Äänibrändäyksen ABC >

 

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland