Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.
18.4.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun ChatGPT tuli julkiseen käyttöön loppuvuodesta 2022, lähti liikkeelle tapahtumien ketju, jollaista ei ole kukaan elossa oleva tätä ennen todistanut. Kun samaan aikaan myös luonnollista kieltä ymmärtävien ja kuvia generoivien tekoälyjen puolella tapahtui merkittäviä laadullisia parannuksia, oli ainakin minulle selvää, että nyt mennään eikä meinata.

Tästä on osoituksena, että ideoimme Sherpassa mahdollisesti maailman ensimmäisen tekoälyjä joka vaiheessa hyödyntävän kampanjan Nesteelle jo helmikuussa 2023. Siinä vaiheessa, kun muu maailma tuntui vasta lähinnä naureskelevan ChatGPT:n hallusinaatioille ja Midjourneyn kuusisormisille käsille, Sherpassa jo opiskeltiin johdollani, miten uusia työkaluja voisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti.

Generatiiviset tekoälyt ja markkinointi – uhka vai mahdollisuus?

Uskallan väittää, että luonnollista kieltä ymmärtävät generatiiviset, eli uutta luovat, tekoälyt ovat merkittävä tekijä ihmiskunnan siirtyessä nyt uuteen aikakauteen. Näkökulmasta riippuen kyse on tiivistettynä joko työn katoamisesta automatisaation seurauksena tai ajan vapauttamisesta ihmisen ansiosta lisäarvoa tuottavalle bisnekselle. Ihmisen halu ja kyky oppia uutta määrittääkin sen, onko käsillä oleva muutos uhka tai mahdollisuus. Eteneekö siirtymä uuteen AI-aikaan sujuvasti vai rytiseekö pahasti? Sen kertoo vasta tulevaisuus – jota tunnetusti on vaikea ennustaa.

Generatiivisten tekoälyjen mahdollisuudet markkinoinnille

Erilaisia uusia tekoälysovelluksia tulee jo vähintään kymmeniä, todennäköisesti satoja, ja kohta tuhansia viikossa. Siksi keskityn tässä kirjoituksessa eri GPT-versioihin sekä Dall-E:hen, Midjourneyhin ja Stable Diffusioniin, jotka ainakin kohtuullisella todennäköisyydellä tulevat olemaan markkinoijien käyttämiä tekoälyjä myös lähitulevaisuudessa.

Midjourneyllä tehty kuvituskuva. Tekoälyillä tehtäessä kaikki kuvatyylit ja tekniikat ovat mahdollisia.

ChatGPT-4:n käyttö markkinoinnin apuna

ChatGPT tuskin kaipaa enää esittelyjä, mutta miten sitä voisi käyttää apuna markkinoinnin eri tasoilla? GPT-kielimalliperheen vahvuus on tekstin analysointi ja käsittely. Voit siis periaatteessa syöttää ohjelmalle mitä tahansa tekstiä –  muistaen, että luovutat sen OpenAI:lle opetusdataksi – ja pyytää siitä sisältöanalyysejä. Tämä voi auttaa esimerkiksi asiakaspalautteiden analysoinnissa tuotekehityksen tukena, kilpailija-analyysissä, strategioiden kiteyttämisessä, kohderyhmämäärittelyissä ja oikeastaan kaiken datan pohjalta tehtävien suuntaviivojen, kampanjoiden ja myös ideoiden synnyttämisessä.

Huomioitavaa on toki se, että ChatGPT:n antamat vastaukset eivät aina ole oikeita. Tekoälyä käyttäessä ihminen on aina vastuussa esittämistään kysymyksistä ja varsinkin saamiensa vastausten faktan tarkistamisesta ja jakamisesta.

Oma lukunsa on käytännön markkinoinninasolla toimiminen generatiivisten tekoälyjen avulla. Jo nyt ChatGPT-4:llä kirjoittaa osaavissa käsissä nopeasti some- ja blogipostauksia, tuote-esittelyjä, koodia, käsikirjoituksia, aikatauluja, prosessikuvauksia, taulukoita ja jopa kuvakäsikirjoitusten runkoja. Uskon myös, että on vain ajan kysymys, milloin GPT-4:n kyky lukea kuvia alkaa toimia täydellä teholla eri sovellusten kautta.

Jo nyt esimerkiksi Bingin alla voi jutella GPT:n kanssa ja tehdä kuvia OpenAI:n toisella tekoälyllä, Dall-E:llä. Näiden kahden yhdistäminen saman käyttöliittymän alle vie tuskin enää kovin kauan. Sitä odotellessa voi tehdä huikeita kuvia Midjourneyllä tai Stable Diffusionilla. Vaikka nämä kummatkin tekevät periaatteessa samaa asiaa, eli kuvia kaikilla mahdollisilla tekniikoilla, niiden hyödyt ovat ainakin toistaiseksi varsin erilaiset.

Midjourneyn ja Stable Diffusionin eroista

Nyrkkisääntönä on, että jos tarvitaan nopeaa visuaalista ideointia tai brief on lavea, Midjourney (MJ) on erittäin hyvä vaihtoehto. Jos taas on jo tiedossa, että kuvia halutaan muokata paljon tai brief on tarkka, kannattaa ottaa käyttöön Stable Diffusion (SD). Markkinoijan näkökulmasta näiden suurin ero on käytettävyydessä: Siinä missä MJ on helppo ohjata, eli promptata,  SD vaatii huomattavasti paljon enemmän teknistä osaamista, perehtymistä ja myös konetehoja lokaalisti käytettynä. Lopputulokseen voikin SD:llä vaikuttaa merkittävästi enemmän, kunhan jaksaa käyttää ainakin muutama kymmenen tuntia sen opiskeluun.

Näiden lisäksi generatiivisia tekoälyjä löytyy muun muassa musiikin, koodauksen ja käyttöliittymäsuunnittelun avuksi, eikä tahti ole ainakaan hidastumassa. GPT-4:n rajapintojen avaaminen kehittäjille on mahdollistanut tämän kehittyneen tekoälyn käyttämisen melkein mihin tahansa digitaaliseen tarpeeseen.

Esimerkki tekoälyn voimasta visuaalisessa ideoinnissa. Kokoelman tekoon meni muutama minuutti Stable Diffusionilla. Näkymiä voisi käyttää inspiraationa esimerkiksi ilmeen tai verkkosivun uudistukseen.

Generatiivisten tekoälyjen uhat markkinoinnille

Ymmärrän erittäin hyvin, että teknologinen kehitys ei aina ole yksilötasolla pelkästään positiivista. Kuitenkin ainakin toistaiseksi jokainen teollinen vallankumous on kuitenkin tuottanut ihmislajille enemmän hyvää kuin pahaa. Esimerkiksi Kodakin ajautumista vaikeuksiin kerrotaan usein varoittavana esimerkkinä siitä, mitä tapahtuu, kun yritys kieltäytyy hyväksymästä maailman muuttumista. Mielestäni markkinoijalle suurin uhka tekoälyistä muodostuu omasta asenteesta, haluttomuudesta muuttua. Ja ajat ovat muuttumassa kovaa vauhtia. Jos markkinoija haluaa itsepintaisesti jatkaa toimimista vanhalla tavalla, on riski, että tekoälyä jo työssään menestyksekkääsi hyödyntävä asiantuntija menee ohi.

Tekoälyjen käyttö aiheuttaa haasteita tekijänoikeuksiin ja eettisiin kysymyksiin. Näitä asioita käsitellään varmasti vielä pitkään. Lainsäädäntö ei ole pysynyt ihan teknologian kehityksen tahdissa. Eettisessä keskustelussa on huomioitava, että vastuu on käyttäjällä. Niin tekoälyä kuin muitakin asioita maailmassa voi käyttää eettisesti tai epäeettisesti. Keskustelua kannattaa seurata tarkkaan, mutta sen ei kuitenkaan tule antaa hidastaa uuden oppimista. Päinvastoin: tässä ajassa on hyvä, että vastuulliset asiantuntijat draivaavat muutosta eteenpäin kohti parempaa huomista

Luovuuden rooli tekoälyjen maailmassa

Sekä luovien toimistojen että in-house-tiimien rooli tulee muuttumaan nopeasti generatiivisten tekoälyjen myötä. Varsinkin koska moni toteutus syntyy nopeammin ja helpommin, korostuu tulevaisuuden luovassa työssä erottuvien ideoiden merkitys entisestäänkin. Väitän, että paras tapa menestyä luovalla alalla jatkossa on löytää keinoja yhdistää tekoälyn tehokkuus ja ihmisen luovuus edistämään palkanmaksajan liiketoimintastrategiaa.

Konkreettinen käyttöesimerkki

Opiskelen, pohdin, luon uutta ja kirjoitan paljon päivittäin. Jos en käsittele salaista tietoa, käytän näissä kaikissa nykyään myös GPT-4-tekoälyä apuna. Kyselen tekoälyltä mielipiteitä, vinkkejä, ohjeita, opetusta, yhteenvetoja, analyysejä ja mitä milloinkin. Lisäksi teen ja käsittelen kuvia sekä Midjourneyllä että Stable Diffusionilla, valiten soveltuvan tekoälyn aina tilanteesta ja tarpeesta riippuen.

Tässäkin tekstissä olen hyödyntänyt GPT-4:tä monessa kohdassa. Syötin tekoälylle tekstin raakaversion ennen viimeistä kappaletta ja kysyin, mitä sellaista voisin lisätä artikkeliin, mistä markkinoija voisi haluta lukea lisää. Alla GPT-4:n vastaus editoimatta. Voit jatkaa matkaasi GPT-4:n kanssa kysymällä siltä lisää tästä aiheesta.

ChatGPT-4:n vinkit tämän artikkelin kehittämiseksi

  • Markkinoijille voisi olla mielenkiintoista lisätä artikkeliin konkreettisia esimerkkejä tekoälyn tuottamasta sisällöstä ja sen vaikutuksista markkinoinnin tuloksiin. Tämä voi auttaa hahmottamaan tekoälyn soveltamisen todellisia hyötyjä ja inspiroida markkinoijia kokeilemaan uusia lähestymistapoja.
     
  • Lisäksi voisi pohtia, kuinka tekoälyyn perustuvat ratkaisut voivat parantaa asiakaskokemusta esimerkiksi personoimalla viestintää ja sisältöä eri asiakasryhmille. Tämä saattaisi auttaa markkinoijia näkemään tekoälyn mahdollisuutena luoda parempia, yksilöllisiä kokemuksia asiakkaille.
     
  • Artikkeliin voisi myös sisällyttää käytännön vinkkejä siitä, kuinka markkinoijat voivat kouluttaa itseään tekoälyn käytössä ja pysyä ajan tasalla nopeasti kehittyvässä teknologiassa. Tämä voisi kannustaa markkinoijia ottamaan rohkeammin ensiaskeleita tekoälyn hyödyntämisessä omassa työssään.
     
  • Lopuksi voisi olla hyödyllistä tarkastella tapauskohtaisia esimerkkejä, joissa yritykset ovat onnistuneesti yhdistäneet tekoälyn ja inhimillisen luovuuden. Tämä voi auttaa osoittamaan, että tekoäly ei ole pelkkä uhka, vaan myös arvokas työkalu, joka voi täydentää ja rikastuttaa markkinoijien osaamista ja luovuutta.

Kirjoittaja on Sherpan myyntijohtaja ja luova nörtti, joka aloitti matkansa tekoälyn parissa jo vuosia sitten. Lisää Jukan ajatuksia voi lukea esimerkiksi LinkedInin kautta. 

Pääkuva: Stable Diffusionilla on mahdollista tehdä mielikuvituksellisia versioita itsestä esimerkiksi asento säilyttäen. Kuvassa vasemmalla Jukka Niitymaa.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland