Vaikeiden vuosien jälkeen kasvun tiellä

Koronavuosien jälkeen yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2022 aikana voimakkaasti, selviää tuoreista Sponsorointi- ja tapahtumabarometrin tuloksista.
Vuonna 2022 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 270 miljoonaa euroa, joka on 20,6 % enemmän kuin vuonna 2021. Urheilusponsorointi kasvoi 15,2 % ja kulttuurisponsorointi peräti 82,5 %. Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2022 oli 120 miljoonaa euroa, ja se kasvoi vuoteen 2021 verrattuna huikeat 65,2 %.
Oikeudenomistajista 23 % arvioi tuottojensa kasvavan tänä vuonna. Yrityksistä 74 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2023. Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 50 % arvioi markkinan kasvavan 2023 ja 79 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
”Vaikeiden vuosien jälkeen ollaan jälleen kasvun teillä, vaikka lähiaikojen odotukset ovatkin varovaisia”, kertoo Sponsorointi & Tapahtumat ry:n SPOTin operatiivinen johtaja Laura Sandström.
Suomessa sponsorointimarkkinan koko on monia muita maita maltillisempi, mutta laatu on kunnossa.
”Suomessa sponsorointia tehdään pienemmällä budjetilla, mutta toteutustavat ovat laadukkaita ja pitkälle mietittyjä, kuten upeista SPOT Awards -kilpailutöistä voi havaita. Arvot ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen ovat sponsorointihankkeissa keskiössä”, Sandström toteaa.
Sanoma käynnisti sponsorointiliiketoiminnan vuoden 2022 aikana.
”Sanoma on maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen toimija. Mediatalona meillä on valtava määrä dataa, jota voi hyödyntää sponsoreiden ja kohteiden yhteen sovittamisessa sekä mediaratkaisut, joiden avulla osapuolet saavat parhaat tehot kumppanuudestaan irti. Sponsoroinnissa ollaan Suomessa menossa ammattimaisempaan suuntaan. Siitä on tehty yhä tavoitteellisempaa ja mitattavampaa”, sanoo SPOTin hallituksessa vaikuttava, Sanoman sponsorointiliiketoiminnasta vastaava Jari Rask.
Laura Sandström pitää tärkeänä sitä, että Sanoma on mukana kehittämässä alaa.
”Sponsorointi on Suomessa vielä kasvuyrityksen tasolla. Kaikki mitä sponsoroinnin eteen voidaan tehdä, tuo meille lisää muskeleita. Ihan siitä alkaen, että kerrotaan, mitä sponsorointi on. Sponsoroinnin avulla yritys voi kertoa tarinoita ja kiinnittyä brändille tärkeisiin arvoihin. Sponsorointi on vaikuttava tapa markkinoida, sillä sen avulla saa luotua vahvan tunneyhteyden kuluttajiin.”
Sandström vinkkaa, että sponsorointi kannattaa ottaa viimeistään nyt osaksi markkinoinnin keinovalikoimaa.
”Meillä SPOTissa on tarjolla hurja määrä asiantuntijoita ja alan koulutuksia. Lähivuosina ala tulee kasvamaan isosti esimerkiksi rahapelimurroksen myötä. Tämä tulee vaikuttamaan erityisesti urheilusponsoroinnin kenttään.”
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: jari.rask@sanoma.com
Tutkimuksesta
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus. Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä. Tutkimuksen ja analyysin toteutti Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.
Kuva: Laura Sandström ja Jari Rask
Lue lisää aiheesta:
Laitamainos vai tarina – hyödynnetäänkö urheiluyhteistyötä aidosti?