Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vaikeiden vuosien jälkeen kasvun tiellä

Sponsorointi on Suomessa yhä tavoitteellisempaa ja mittavampaa, kertovat SPOTin Laura Sandström ja Sanoman Jari Rask.
10.3.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Koronavuosien jälkeen yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2022 aikana voimakkaasti, selviää tuoreista Sponsorointi- ja tapahtumabarometrin tuloksista.

Vuonna 2022 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 270 miljoonaa euroa, joka on 20,6 % enemmän kuin vuonna 2021. Urheilusponsorointi kasvoi 15,2 % ja kulttuurisponsorointi peräti 82,5 %. Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2022 oli 120 miljoonaa euroa, ja se kasvoi vuoteen 2021 verrattuna huikeat 65,2 %.

Oikeudenomistajista 23 % arvioi tuottojensa kasvavan tänä vuonna. Yrityksistä 74 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2023. Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 50 % arvioi markkinan kasvavan 2023 ja 79 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.

”Vaikeiden vuosien jälkeen ollaan jälleen kasvun teillä, vaikka lähiaikojen odotukset ovatkin varovaisia”, kertoo Sponsorointi & Tapahtumat ry:n SPOTin operatiivinen johtaja Laura Sandström.

Suomessa sponsorointimarkkinan koko on monia muita maita maltillisempi, mutta laatu on kunnossa.

”Suomessa sponsorointia tehdään pienemmällä budjetilla, mutta toteutustavat ovat laadukkaita ja pitkälle mietittyjä, kuten upeista SPOT Awards -kilpailutöistä voi havaita. Arvot ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen ovat sponsorointihankkeissa keskiössä”, Sandström toteaa.

Sanoma käynnisti sponsorointiliiketoiminnan vuoden 2022 aikana.

”Sanoma on maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen toimija. Mediatalona meillä on valtava määrä dataa, jota voi hyödyntää sponsoreiden ja kohteiden yhteen sovittamisessa sekä mediaratkaisut, joiden avulla osapuolet saavat parhaat tehot kumppanuudestaan irti. Sponsoroinnissa ollaan Suomessa menossa ammattimaisempaan suuntaan. Siitä on tehty yhä tavoitteellisempaa ja mitattavampaa”, sanoo SPOTin hallituksessa vaikuttava, Sanoman sponsorointiliiketoiminnasta vastaava Jari Rask.

Laura Sandström pitää tärkeänä sitä, että Sanoma on mukana kehittämässä alaa.

”Sponsorointi on Suomessa vielä kasvuyrityksen tasolla. Kaikki mitä sponsoroinnin eteen voidaan tehdä, tuo meille lisää muskeleita. Ihan siitä alkaen, että kerrotaan, mitä sponsorointi on. Sponsoroinnin avulla yritys voi kertoa tarinoita ja kiinnittyä brändille tärkeisiin arvoihin. Sponsorointi on vaikuttava tapa markkinoida, sillä sen avulla saa luotua vahvan tunneyhteyden kuluttajiin.”

Sandström vinkkaa, että sponsorointi kannattaa ottaa viimeistään nyt osaksi markkinoinnin keinovalikoimaa.

”Meillä SPOTissa on tarjolla hurja määrä asiantuntijoita ja alan koulutuksia. Lähivuosina ala tulee kasvamaan isosti esimerkiksi rahapelimurroksen myötä. Tämä tulee vaikuttamaan erityisesti urheilusponsoroinnin kenttään.”

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: jari.rask@sanoma.com

Tutkimuksesta

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus. Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä. Tutkimuksen ja analyysin toteutti Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.

Kuva: Laura Sandström ja Jari Rask

Lue lisää aiheesta:

Laitamainos vai tarina – hyödynnetäänkö urheiluyhteistyötä aidosti?

Tähtikumppanuudet tuovat tähtipölyä brändillesi

Tagit

Näkemyksiä Sponsorointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland