Alueellinen radiomainonta herättelee Varaosalinnan asiakkaita: ”Näin tavoitamme autoilevat ihmiset”
Varaosalinna Oy on Kauhajoella sijaitseva autokorjaamo ja varaosaliike, joka on tehnyt alueellista radiomainontaa 2000-luvun taitteesta lähtien.
“Autoissa on lähtökohtaisesti radiot, joten tavoitamme autoilevat ihmiset. Siksi radiomainonta on ollut meille alusta asti looginen valinta”, kertoo yrityksen mainonnasta vastaava Sanna Linna.
Yritys on tehnyt säännöllistä mainontaa Aito Iskelmä -radiokanavalla, josta tuli osa Sanomaa vuonna 2019. Vaikka tuolloin maakunnalliset paikallissisällöt lopetettiin, aluemainonta säilyi. Näin Varaosalinna voi kohdistaa mainonnan Etelä-Pohjanmaan alueelle.
“Oli myös hienoa, että saimme jatkaa hyvää yhteistyötä samojen henkilöiden kanssa, kuin aiemminkin”, Linna kiittelee.
Mainontaa tehdään sykleittäin
Vuodenkierto näkyy monin tavoin autokorjaamoissa ja varaosaliikkeissä, joten mainoksia täytyy muokata kauteen sopiviksi.
“Ihmisiä pitää herätellä aina jo vähän etukäteen erilaisista toimenpiteistä. Esimerkiksi ilmastointihuoltoja on hyvä mainostaa aikaisin keväällä ja vastaavasti lämmityslaitteiston huoltoja aikaisin syksyllä.”
Linna sanoo, että autoalalla mainontaa tehdään yleensä kolmen kuukauden sykleissä – eli käytännössä vuodenaikojen mukaan. Lisäksi Varaosalinna tekee yleismainontaa tukeakseen brändiään.
Linna arvostaa sitä, että Sanoman yhteyshenkilö muistuttaa häntä siitä, että uutta mainontaa kannattaisi ryhtyä pohtimaan seuraavaa kautta ajatellen. Näin hänen ei itse tarvitse muistaa asiaa.
- Lue lisää markkinoinnin sesongeista - Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus: tällainen on markkinoijan vuosi
“Olemme tehneet niin pitkään yhteistyötä, että yhteyshenkilömme tuntee meidät. Lisäksi Sanomalla on tallessa paljon hyvää materiaalia ja voimme aina katsoa, mitä olemme mainostaneet vuosi sitten samaan aikaan”, hän sanoo.
Alueellista radiomainontaa helposti ja matalalla budjetilla
Sanna Linna sanoo, että radiomainonnan tekeminen Sanoman kanssa on ollut helppoa.
"Se ei vaadi meiltä juuri mitään. Sanomalta tulee valmiit materiaalit, jotka saamme kuunnella etukäteen", hän kiittelee.
Varaosalinnan radiomainonnan vuotuinen budjetti liikkuu reilun 10 000 euron tuntumassa, mikä on Linnan mukaan kohtuullinen investointi siitä, että mainonta pyörii säännöllisesti.
"Olemme olleet tyytyväisiä mainontaan ja yhteistyöhön. Voin lämmöllä suositella radiomainonnan tekemistä Sanoman kanssa myös muille. Yhteistyö on ollut todella helppoa."
"Moni asiakas on sanonut kuulleensa mainoksemme radiosta"
Vaikka radiomainonnan vaikuttavuutta voi olla vaikea mitata konkreettisesti, sillä on ihmismieleen merkittävä vaikutus. Samalla se vahvistaa yrityksen brändiä.
“Tavoitteenamme on se, että aina kun autoilija tarvitsee jotain varaosaa tai huoltopalvelua, me tulisimme mieleen ensimmäisenä”, Linna sanoo ja jatkaa:
“Mainonnalla on tarkoitus herätellä sekä nykyisiä että uusia asiakkaita lähiseudulta.”
Linna kertoo, että mainonnan todellisen vaikuttavuuden huomasi vasta silloin, kun se hetkellisesti lopetettiin.
“Pidimme radiomainonnasta vuoden tauon. Kun aloitimme sen uudestaan, huomasimme, että asiakkaat tulivat ostamaan juuri niitä tuotteita, joita olimme mainostaneet. Moni sanoi kuulleensa asiasta radiosta. Totesimme, että kyllä niitä mainoksia kuunnellaan.”
Kuuntele Varaosalinnan radiomainokset:
Kiinnostuitko?
Lue lisää aluemainonnan ratkaisuista Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla. Esimerkiksi RadioPlus-kampanja, 3kk, radio- ja digimainontaa alueelle kohdennettuna, alkaen 1 400 €/kk
Tai valitse oma alueesi kartalta: