Energinen spotti lunastaa Ikean uuden Kotona käy kaikki -lupauksen
Ikean globaali kampanja oli Suomessa ulkona ensimmäisten maiden joukossa.
”Kampanjan idea syntyi siitä, että meidän kaikkien elämässä on ollut vaikeita aikoja. Koronavuosien jälkeen syttyi sota, inflaatio on ollut rajua ja budjetit tiukoilla. Halusimme tuoda tämän kaiken keskelle positiivisuutta ja rohkaista kuluttajia keskittymään oman arkensa parantamiseen”, kertoo Ikean Suomen-toimintojen Marketing Communications Manager Anniina Penttilä.
”Ikean liikeidea ja visio on, että haluamme tehdä arjesta parempaa mahdollisimman monelle budjetista riippumatta. Tiedämme, että suomalaisille koti on tärkeä paikka. Toivomme, että saisimme rohkaistua ja aktivoitua ihmisiä kokeilemaan kotona erilaisia juttuja ja leikittelemään sisustuksen kanssa.”
Ikea aiempi slogan Ihanaa olla kotona palveli monta vuotta.
”Se toimi ihan superhyvin. Etenkin koronavuosina haluttiin turvaa ja hyggemäistä oloa. Nyt haluamme tuoda Ikeaa eri näkökulmasta esiin aktiivisemmalla lähestymistavalla. Suomessa käytämme pääviestiä Kotona käy kaikki, englanniksi se on muodossa Home can do it”, Penttilä kertoo.
Ikea on viime syksystä alkaen laskenut tuhansien tuotteidensa hintoja. Kokeile tätä kotona ja Kotona käy kaikki -viestien lisäksi spotissa käytetään Varaa irrotella -sanontaa.
”Tämä viestii sitä, että budjetti ei ole este. Haluamme, että mahdollisimman monella olisi konkreettisesti varaa irrotella ja ihmiset antaisivat itselleen siihen luvan myös henkisesti.”
Kampanja ja sen aktiivisempi lähestymistapa on huomattu. Energisoivalla ja erottuvalla tyylillä kampanja pyrkii herättelemään nuorempia kohderyhmiä. Tv:n, videomainonnan ja somen lisäksi kampanjaa on lähdetty laajentamaan ulkomainontaan ja mukaan on tulossa elokuvamainonta. Kampanja tulee näkymään eri kanavissa vielä ainakin kesän ajan.
Onnea Ikea ja mainostoimisto McCann!
Raadin kommentit
Spotti lunastaa erinomaisesti Ikean uuden lupauksen Kotona käy kaikki.
Spotti erottuu muusta mainosvirrasta energisyydellään ja räväkkyydellään.
Musiikki jättää vahvan muistijäljen, ja sen tunnistaa myös jääkapilla katkon aikana.