Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kiinnostava tarina, teemaan sopivat tähdet ja aitous – eli brändiviihdettä parhaimmillaan

Mutin Henri & Sirly Italiassa -brändiviihdeohjelma nousi marraskuun toiseksi katsotuimmaksi ruokaohjelmaksi Ruudussa. Erottuvat videoratkaisut ja vahva ohjaus sisällön pariin saivat katsojatavoitteet ylittymään reippaasti.
20.2.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Natiivimainonta TV & video

Tavoite

Tomaattituotteiden valmistaja Mutti etsi jakelukanavaa Henri & Sirly Italiassa -ohjelmalleen, jossa huippukokit Henri Alén ja Sirly Ylläsjärvi matkaavat Italian Ruokalaaksoon tutustumaan Cucina Poveraan eli köyhään keittiöön.

Yleensä brändiviihdeohjelmat toteutetaan Sanomalla kiinteässä yhteistyössä tuotantoyhtiön ja ohjelman yhteistyökumppanin kanssa. Tällä kertaa ohjelman idea ja käsikirjoitus olivat jo valmiina.

”Rikoimme rajoja siinä mielessä, että vastaavaa yhteistyötä ei ole tehty aiemmin. Sanomalla oltiin kuitenkin heti avoimina ja innokkaina kokeilemaan uutta, mikä on tosi hienoa. Haasteiden sijaan nähtiin mahdollisuuksia. Sanoman tiimi teki huikean ehdotuksen siitä, millä tv-kanavilla ohjelma tulee näkymään, miten se näkyy Ruudussa ja miten sitä promotaan”, kertoo Mutin Pohjoismaiden Brand Manager Emma Vuorenmaa.   

Ratkaisu

Mutin tiimi toteutti ohjelman dokumenttiohjaaja Ada Johnssonin kanssa. Ohjelman tähdet Henri Alén ja Sirly Ylläsjärvi olivat myös varhaisessa vaiheessa mukana työstämässä sarjassa käsiteltäviä teemoja.

”Yhteistyö Sanoman kanssa oli luontevaa ja helppoa. Tämä oli meillekin uudenlainen projekti. Kysyttävää oli paljon ja apua saatiin nopeasti”, Vuorenmaa kiittää.

Henri ja Sirly Italiassa -sarjan kolme 7–8 minuutin jaksoa yhdistettiin 23-minuuttiseksi ohjelmaksi, jotka esitettiin Nelosella ja Livillä yhteensä 10 kertaa marras-joulukuussa. Ruudussa ohjelma on katsottavissa jakso kerrallaan. Jaksojen pariin ohjattiin videomainonnalla Sanoman verkostosta. Mainontaa kohdennettiin ruuanlaitosta kiinnostuneille.

Henri Alénilla ja Sirly Ylläsjärvellä oli tärkeä rooli ohjelman suosion siivittämisessä.

”Kun valitsee vaikuttajia yhteistyöhön, pitää ottaa huomioon monta seikkaa. On tärkeää löytää tyypit, joille käsiteltävä aihe on tärkeä ja joiden keskinäinen kemia toimii. Tätä ohjelmaa tähdittämään ei olisi voinut saada Henriä ja Sirlyä parempia.”

Mutilla on ollut Henri Alénin kanssa monivuotinen yhteistyö.

”Aiemmin saatettiin etsiä vaikuttajia yksittäisiin kampanjoihin. Nyt haetaan enemmän brändilähettiläitä, jotka oikeasti tuntevat brändin ja rakastavat sitä”, Vuorenmaa kertoo.

Sarjassa saatiin yhdistettyä ruoka ja inspiraatio vakavampiin aiheisiin, kuten ruokahävikkiin ja ilmastonmuutokseen.

Brändiviihdeohjelmaan on tärkeää löytää kulma, joka on katsojille kiinnostava ja istuu brändiin.

”Tässä meidän tapauksessamme Cucina Povera oli teema, joka yhdistyi hyvin molempiin kriteereihin. Katsojan näkökulmasta ohjelmaa oli kiinnostavaa seurata, mutta se oli myös keino puhua brändistä autenttisella tavalla. Liian mainosmaisella sisällöllä uhrataan ohjelman viihdyttävyys”, Vuorenmaa sanoo.

Toinen Vuorenmaan vinkki koskee esiintyjien valintaa.

”Mukaan kannattaa valita henkilöt, jotka omistavat aiheen josta puhuvat, ja ottaa heidät mukaan suunnitteluun jo alkuvaiheessa. Parhaimmillaan yhteys on autenttinen, paljon enemmän mitä olisi voinut odottaa.”

Kolmas brändiviihdeohjelmista saatu oppi koskee avoimuutta.  

”Brändiviihteessä on tärkeää pystyä olemaan avoin. Ei silotella liikaa, vaan ollaan avoimia ja puhutaan hankalistakin aiheista. Voidaan myös myöntää, että kaikkeen ei ole ratkaisua.”

Brändiviihteen tekeminen oli Vuorenmaalle kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus.

”Iso kiitos siitä kuuluu Sanomalle. Saimme hyvän kumppanin pitämään huolta siitä, että sarja sai ansaitsemansa näkyvyyden”, Vuorenmaa summaa.

Saimme yhdessä aikaan kivan kokonaisuuden. Sisältö oli laadukasta ja katsojatavoitteet ylittyivät reippaasti. Siitä kuuluu myös kiitos vahvalle ohjaukselle sisällön pariin ja erottuvien videoratkaisujen hyödyntämiselle.

Kristiina Ihalainen
Client Manager
Sanoma Media Finland

Tulokset

100 000

lukijaa natiiviartikkeleilla

20 000

katsojaa videojaksoilla

Ohjelmaan liittyvien sisältöjen tavoittavuus on yhteensä kolme miljoonaa. Nelosella ja Livillä ohjelma tavoitti yhteensä 466 000 katsojaa. Ruudussa sarjan jaksoja on käynnistetty 20 226 kertaa. Marraskuussa sarja oli Ruudun toiseksi katsotuin ruokaohjelma.

Katsojatavoitteet ylittyivät heittämällä. Tulokset olivat erinomaiset lukujen valossa. Kokemus brändiviihdeyhteistyöstä Sanoman kanssa oli todella hyvä. Innolla odotan, mitä keksitään seuraavaksi.

Emma Vuorenmaa
Brand Manager Nordic Countries
Mutti

Kiinnostuitko?

Brändiviihteessä kitka luo taikaa, kun sisältö ja brändi kohtaavat, kirjoittaa Lasse Nikkari.

Lue artikkeli

 

Tutustu tv:n videon erikoisratkaisuihin

Lue lisää 

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Elämäsi diilit ‒ Remax ottaa Diili-kumppanuudestaan kaiken irti

    Julkaistu
    29.5.2023

    Yrittäjähenkinen tekemisen meininki sopii hyvin Remaxille, joka on keskittänyt alkuvuoden markkinointitoimenpiteensä Diilin ympärille.

    Lue asiakastarina
  • Vain elämää -yhteistyö on kasvattanut lahjoitusten määrää vuosi vuodelta

    Julkaistu
    8.5.2023

    Oma erikoisjakso on Pelastakaa Lapsille oiva tapa kertoa järjestön tekemästä työstä ja sen merkityksestä apua tarvitsevien lasten elämään.

    Lue asiakastarina
  • PostNordin Lähiboksi sai hyvää näkyvyyttä Susijengin pelissä

    Julkaistu
    5.5.2023

    Sponsorointiyhteistyö sujahti luontevaksi osaksi studiolähetystä.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • DNA:n erikoisartikkeli HS Visiossa keräsi yhdeksänkertaisen kävijämäärän tavoitelukuihin verrattuna

    Julkaistu
    15.3.2023

    DNA julkaisi Teknologiatrendit-raporttinsa joulukuussa kuudennen kerran. Raportin ympärille tuotetaan vuosittain erilaisia aktivoivia sisältöjä, artikkeleita, videomateriaalia ja somemarkkinointia. Tänä vuonna kokeiltiin ensimmäistä kertaa erikoisartikkelia HS Visiossa.

    Lue asiakastarina
  • Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

    Julkaistu
    7.3.2023

    Natiiviartikkelit ohjasivat urheilijatarinoiden pariin ja toivat Taksi Helsingin ja Tahdon brändiviestit selkeinä esiin.

    Lue asiakastarina
  • Xploran natiivikampanja tavoitti kohderyhmän tehokkaasti

    Julkaistu
    13.2.2023

    Näyttävä erikoisartikkeli lasten kellopuhelimista tavoitti monikymmenkertaisesti lukijoita keskimääräisiin lukuihin verrattuna.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Svenska Kulturfonden i Björneborg – Myyttien murtaminen tarinoilla herätti kiinnostuksen yli odotusten

    Julkaistu
    26.1.2023

    Yli satavuotias säätiö käänsi sitkeät ennakkoluulot kasvun suuntaan tarinankerronnalla.

    Lue asiakastarina
  • Danske Bank otti kaiken irti talk show’staan – sisältömarkkinoinnin kokonaisuus tavoitti kohderyhmän ja herätti keskustelua

    Julkaistu
    25.1.2023

    Keskusteluohjelma ja sen ympärille rakennettu sisältömarkkinointikokonaisuus rakensi Danske Bankista mielikuvaa taloudellisen mielenrauhan kumppanina.

    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland