Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kiinnostava tarina, teemaan sopivat tähdet ja aitous – eli brändiviihdettä parhaimmillaan

Mutin Henri & Sirly Italiassa -brändiviihdeohjelma nousi marraskuun toiseksi katsotuimmaksi ruokaohjelmaksi Ruudussa. Erottuvat videoratkaisut ja vahva ohjaus sisällön pariin saivat katsojatavoitteet ylittymään reippaasti.
20.2.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

Tomaattituotteiden valmistaja Mutti etsi jakelukanavaa Henri & Sirly Italiassa -ohjelmalleen, jossa huippukokit Henri Alén ja Sirly Ylläsjärvi matkaavat Italian Ruokalaaksoon tutustumaan Cucina Poveraan eli köyhään keittiöön.

Yleensä brändiviihdeohjelmat toteutetaan Sanomalla kiinteässä yhteistyössä tuotantoyhtiön ja ohjelman yhteistyökumppanin kanssa. Tällä kertaa ohjelman idea ja käsikirjoitus olivat jo valmiina.

”Rikoimme rajoja siinä mielessä, että vastaavaa yhteistyötä ei ole tehty aiemmin. Sanomalla oltiin kuitenkin heti avoimina ja innokkaina kokeilemaan uutta, mikä on tosi hienoa. Haasteiden sijaan nähtiin mahdollisuuksia. Sanoman tiimi teki huikean ehdotuksen siitä, millä tv-kanavilla ohjelma tulee näkymään, miten se näkyy Ruudussa ja miten sitä promotaan”, kertoo Mutin Pohjoismaiden Brand Manager Emma Vuorenmaa.   

Ratkaisu

Mutin tiimi toteutti ohjelman dokumenttiohjaaja Ada Johnssonin kanssa. Ohjelman tähdet Henri Alén ja Sirly Ylläsjärvi olivat myös varhaisessa vaiheessa mukana työstämässä sarjassa käsiteltäviä teemoja.

”Yhteistyö Sanoman kanssa oli luontevaa ja helppoa. Tämä oli meillekin uudenlainen projekti. Kysyttävää oli paljon ja apua saatiin nopeasti”, Vuorenmaa kiittää.

Henri ja Sirly Italiassa -sarjan kolme 7–8 minuutin jaksoa yhdistettiin 23-minuuttiseksi ohjelmaksi, jotka esitettiin Nelosella ja Livillä yhteensä 10 kertaa marras-joulukuussa. Ruudussa ohjelma on katsottavissa jakso kerrallaan. Jaksojen pariin ohjattiin videomainonnalla Sanoman verkostosta. Mainontaa kohdennettiin ruuanlaitosta kiinnostuneille.

Henri Alénilla ja Sirly Ylläsjärvellä oli tärkeä rooli ohjelman suosion siivittämisessä.

”Kun valitsee vaikuttajia yhteistyöhön, pitää ottaa huomioon monta seikkaa. On tärkeää löytää tyypit, joille käsiteltävä aihe on tärkeä ja joiden keskinäinen kemia toimii. Tätä ohjelmaa tähdittämään ei olisi voinut saada Henriä ja Sirlyä parempia.”

Mutilla on ollut Henri Alénin kanssa monivuotinen yhteistyö.

”Aiemmin saatettiin etsiä vaikuttajia yksittäisiin kampanjoihin. Nyt haetaan enemmän brändilähettiläitä, jotka oikeasti tuntevat brändin ja rakastavat sitä”, Vuorenmaa kertoo.

Sarjassa saatiin yhdistettyä ruoka ja inspiraatio vakavampiin aiheisiin, kuten ruokahävikkiin ja ilmastonmuutokseen.

Brändiviihdeohjelmaan on tärkeää löytää kulma, joka on katsojille kiinnostava ja istuu brändiin.

”Tässä meidän tapauksessamme Cucina Povera oli teema, joka yhdistyi hyvin molempiin kriteereihin. Katsojan näkökulmasta ohjelmaa oli kiinnostavaa seurata, mutta se oli myös keino puhua brändistä autenttisella tavalla. Liian mainosmaisella sisällöllä uhrataan ohjelman viihdyttävyys”, Vuorenmaa sanoo.

Toinen Vuorenmaan vinkki koskee esiintyjien valintaa.

”Mukaan kannattaa valita henkilöt, jotka omistavat aiheen josta puhuvat, ja ottaa heidät mukaan suunnitteluun jo alkuvaiheessa. Parhaimmillaan yhteys on autenttinen, paljon enemmän mitä olisi voinut odottaa.”

Kolmas brändiviihdeohjelmista saatu oppi koskee avoimuutta.  

”Brändiviihteessä on tärkeää pystyä olemaan avoin. Ei silotella liikaa, vaan ollaan avoimia ja puhutaan hankalistakin aiheista. Voidaan myös myöntää, että kaikkeen ei ole ratkaisua.”

Brändiviihteen tekeminen oli Vuorenmaalle kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus.

”Iso kiitos siitä kuuluu Sanomalle. Saimme hyvän kumppanin pitämään huolta siitä, että sarja sai ansaitsemansa näkyvyyden”, Vuorenmaa summaa.

Saimme yhdessä aikaan kivan kokonaisuuden. Sisältö oli laadukasta ja katsojatavoitteet ylittyivät reippaasti. Siitä kuuluu myös kiitos vahvalle ohjaukselle sisällön pariin ja erottuvien videoratkaisujen hyödyntämiselle.

Kristiina Ihalainen
Client Manager
Sanoma Media Finland

Tulokset

Ohjelmaan liittyvien sisältöjen tavoittavuus on yhteensä kolme miljoonaa. Nelosella ja Livillä ohjelma tavoitti yhteensä 466 000 katsojaa. Ruudussa sarjan jaksoja on käynnistetty 20 226 kertaa. Marraskuussa sarja oli Ruudun toiseksi katsotuin ruokaohjelma.

Katsojatavoitteet ylittyivät heittämällä. Tulokset olivat erinomaiset lukujen valossa. Kokemus brändiviihdeyhteistyöstä Sanoman kanssa oli todella hyvä. Innolla odotan, mitä keksitään seuraavaksi.

Emma Vuorenmaa
Brand Manager Nordic Countries
Mutti

Kiinnostuitko?

 

 

Tutustu tv:n videon erikoisratkaisuihin

Lue lisää 

Tagit

TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Santa Maria Tex Mex hurmasi miljoonayleisön The Voice of Finlandin kautta

    Julkaistu
    2.9.2025
    Kun tavoitteena oli vahvistaa Santa Maria Tex Mexin top-of-mind-asemaa ja lisätä tacoperjantain houkuttelevuutta, syntyi monikanavainen yhteistyö, joka yhdisti viihteen, vaikuttajayhteistyön ja herkuttelun.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Hau-Haun ja Sanoman yhteistyö toi koirat sydämiin ja ruutuihin

    Julkaistu
    18.6.2025
    Koti koiralle -ohjelma on tuonut Hau-Haun jokakoiranoikeus-viestin yli 2,5 miljoonan suomalaisen tietoisuuteen. Tuloksena on paitsi Venla-ehdokkuuksia myös syventynyt brändirakkaus ja koiramaista iloa koko kansalle.
    Lue asiakastarina
  • Lavatanssit Karhun tapaan varastaa huomion

    Julkaistu
    16.6.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Karhun Lavatanssit riemastuttaa sanaleikillään.
    Lue asiakastarina
  • Black Horse julistaa kalsareiden mukavuutta humoristisessa spotissa

    Julkaistu
    21.5.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Black Horsen humoristinen Tankilla-spotti tarjoaa selkeän viestin ja samaistuttavuutta.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland