Suomen Akut Oy:n menestys piilee laadukkaassa asiakaspalvelussa ja onnistuneessa mainonnassa

Rovaniemeläinen, vuonna 1958 perustettu Suomen Akut Oy on yhden miehen unelmasta Suomen laajuiseksi ketjuksi ja maahantuojaksi kasvanut perheyritys, joka panostaa täysillä asiakaspalveluun. Yhdeksän kivijalkaliikkeen lisäksi 24/7 palveleva verkkokauppa on yritykselle merkittävä myyntikanava, mutta myös tietopankki omille työntekijöille ja jälleenmyyjille.
Yrityksen kasvu on ollut huimaa, kuten toimitusjohtaja Kari Rautionaho kertoo:
“Kutsumme itseämme kasvuyritykseksi. Viime vuonna liikevaihdon kehitys oli 70 % luokkaa ja kasvoi neljä miljoonaa euroa. Uskomme ja myös tiedämme, että kasvun ja menestyksen salaisuus piilee laadukkaassa asiakaspalvelussa mutta myös onnistuneessa mainonnassa.”
Loistavan asiakaspalvelun ansiosta kaikki sujuu mutkattomasti
“Mikkoon oli helppo tykästyä heti alusta alkaen. Hän on hyvin palveluhenkinen kaveri, jonka kanssa on mukava tehdä töitä, suunnitella yrityksen mainospuolen tulevaisuutta ja samalla kasvattaa yhteistyötä.”
Laadukas asiakaspalvelu on Suomen Akkujen valttikortti. Samoin se on ollut suuressa roolissa myös meillä Sanomalla - Asiakaspalvelupäällikkö Mikko Piirainen saa yrittäjäpariskunnalta ansaittua palautetta:
“Hyvä asiakaspalvelu on kaikki kaikessa. Siksi odotamme sitä puolisoni Marin kanssa myös Sanomalta, ja sitä me myös olemme saaneet. Mikko ei vain myy meille kampanjoita, hän haluaa keksiä ne oikeasti parhaat ratkaisut, joiden avulla saamme lisähyötyä mainonnasta. Ja vaikka rahalle pitää tottakai saada vastinetta, se ei tarkoita vain viivan alle jääviä lukuja vaan erinomaista asiakaspalvelua.”
Yrittäjän arki helpottuu, kun monikanavaista mainontaa voi tilata saman katon alta
Suomen Akut ja Sanoma aloittivat yhteistyön radiomainonnalla parisen vuotta sitten. Kampanja johti toiseen, ja pian Suomen Akut näkyi myös bannereissa ja televisiossa.
Kuten Kari toteaa, yhteistyön etu piilee siinä, että Sanoma pystyy tarjoamaan erilaisia mainonnan vaihtoehtoja todella laajasti. Kaiken saa halutessaan saman katon alta.
Monikanavaisuuden tärkeys onkin huomioitu tarkasti ja mainonnan paletti kattaa kaikki osa-alueet: monet kuuntelevat radiota, osa katsoo telkkaria ja loput tavoittaa parhaiten digimainonnalla.
“Kun asiakkaat tavoittaa eri kanavista, näkyvyys on tottakai laajempi. Tällä alalla ei voi nojata vain yhteen kanavaan.”
Mainonnan avulla kasvatetaan yrityksen tunnettuutta
Suomen Akut hyödyntää monikanavaista mainontaa yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen.
Mainoksissa ei siis mennä tuote- tai tarjouskampanja edellä, vaan niissä keskitytään kattotason markkinointiin eli siihen, että asiakkaat löytävät liikkeistä ja verkkokaupasta aina kaikki tarvitsemasi akut.
“Vaikka yrityksellä menee hyvin, koen, että meillä on mielettömästi kasvuvaraa ja potentiaalia päästä uusien asiakkaiden tietoisuuteen. Ilman mainontaa tämä olisi mahdotonta. Nyt meillä on kaikki mahdollisuudet tuplata liikevaihto ja kasvattaa myymäläverkostoa, ja molempia tavoitteita tuetaan mainonnan avulla.”
Vuosisuunnitelma vapautti yrittäjän aikaa
“Mie tykkään siitä, että meidät otetaan huomioon ja meille keksitään ratkaisuja sen sijaan, että meille vain myytäisiin mahdollisimman paljon kampanjoita. Koemme, että olemme saaneet hyvää palvelua, minkä vuoksi olemme myös valmiita panostamaan kampanjoihin. Tällaisessa tilanteessa molemmat voittavat, se on sitä yhteispeliä parhaimmillaan.”
Aika on rajallista, eikä työpäivän tuntimäärää voi kasvattaa. Osaaminen ja energia eivät aina riitä mainosten suunnitteluun, jolloin asiansa osaava asiakaspäällikkö auttaa ja ehdottaa rohkeasti uusia näkemyksiä mainonnan tehostamisen tueksi.
“Yksi näistä ideoista oli vuosisuunnitelman rakentaminen, jonka suunnittelusta vastasi Media Plannerimme Hanna-Mari Laakkonen. Sanomalla on niin leveät harteet, että jokaiseen juttuun löytyy aina osaava tekijä”, Mikko kiittelee “Hansben” panosta ja apua.
Vuosisuunnitelma tarkoittaa nimensä mukaisesti vuoden kellottamista etukäteen; siinä on mietitty valmiiksi eri kampanjat, myymäläavaukset ja rekrytoinnit sekä niiden ajankohdat.
“Vuosisuunnitelma vapauttaa todella paljon aikaa! Kun tiedämme, mitä missäkin kuussa tapahtuu, ja mitä missäkin kanavassa milloinkin mainostetaan, meidän ei tarvitse kuukausitasolla pohtia, että mitäs nyt. Kun mainonta on päätetty ennakkoon, aikaa jää todella paljon kaikkeen muuhun.”
Myös Mikko kiittelee yhteistyötä yrittäjäpariskunnan kanssa: “Kaikki on sujunut todella hyvin, ja työskentely Rautionahon pariskunnan kanssa on mukavaa. Heihin on helppo olla yhteydessä ja heille on helppo ehdottaa uusia ideoita. Ja vaikka yrittäjät ovat aina kiireisiä, pidämme yhdessä huolen aikatauluista, niin että kaikki työt saadaan hoidettua ajallaan.”
Osan voi tehdä itse, mutta enemmän tehdään yhdessä
Osa mainosmateriaaleista on toteutettu yrittäjän puolelta itse. Mutta vaikka uuden myymälän avaamiseen löytyy valmis aineisto, digimainokset tilataan aina Sanomalta. Laatu on ollut hyvää ja materiaaleihin ollaan oltu tyytyväisiä.
Tyytyväisiä ollaan oltu myös mainonnan mahdollisuuksien avaamiseen:
“Mikon kanssa on hyvä yhdessä tekemisen meininki. Hän on auttanut ymmärtämään, mitä kaikkea mainonnassa ja sen avulla ylipäätään voi tehdä! Ja vaikka emme ole Marin kanssa mainonnan ammattilaisia, haluamme yhteispeliä pohdinnassa, jolloin ideoita voi jakaa ja sparrata puolin ja toisin. Se on ollut todella hedelmällistä.”
Yhteistyö jatkuu, Karia lainaten niin kauan kuin henki pihisee:
“En voi liikaa korostaa asiakaspalvelun osuutta ja tärkeyttä. Uskon, että moni yrittäjä kokisi samoin, jos vain tekisi yhteistyötä Sanoman kanssa. Me ainakin aiomme jatkaa yhteistyötä niin kauan kuin henki pihisee.”
Me autamme kaikenkokoisia yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa markkinoinnin ja mainonnan avulla.