Tapahtumakumppanuus Suomipop-festivaalin kanssa toi taksiyritykselle toivottua näkyvyyttä
”Taksi ei enää toimi ja ole niin luotettava kuin aikaisemmin. Mieluummin kävelen kuin tilaan taksin.” Näitä lausahduksia oululaisen Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola on saanut kuulla vuonna 2018 toteutuneen taksiuudistuksen jälkeen monta kertaa – omasta mielestään ihan liian monta. Uudistunut taksilaki muutti yli sata vuotta toimineen Otaxin toimintaympäristöä merkittävästi. Kun ala vapautui ja regulaatio poistui, lähes kuka tahansa on voinut työskennellä taksinkuljettajana.
”Alalle on tullut vaikka minkälaista toimijaa niin osaamisen, kaluston kuin ongelmatilanteiden ratkaisunkin suhteen. Olemme joutuneet miettimään koko liiketoimintaamme ja markkinointiamme uudella tavalla ja tehneet paljon laatu- ja mielikuvanrakennustyötä”, Pohjola kertoo.
Tilanne on hänen mukaansa Otaxille kiusallinen, sillä yritys on aina panostanut laatuun ja luotettavuuteen.
Takana pitkä yhteistyö Sanoman kanssa
Otaxi on kotimainen, Pohjois-Pohjanmaan alueella toimiva taksiyritys. Sen palveluksessa on noin 700 autoa ja satoja ammattikuskeja.
Ville-Veikko Pohjola kertoo, että Otaxi on toiminta-alueellaan hyvin näkyvä brändi. Yritys on tehnyt yhteistyötä Sanoman kanssa jo pitkään. Kokeiltu on muun muassa radio- ja televisiomainontaa sekä kohdennettua digimainontaa, kuten bannereita ja natiiviartikkeleita.
”Meillä ei itsellämme ole markkinointiosaamista. Siksi on hyvä, että kumppaninamme on taho, jolla on tarjota näkyvyyttä monenlaisessa mediassa. Sanoman kanavista tavoitamme erilaisia kohderyhmiä, ja meille raportoidaan tarkasti, miten mainontaamme on reagoitu”, Pohjola sanoo.
Oulussa järjestettävän Suomipop-festivaalin kumppanina Otaxi on toiminut jo vuosia. Kyseessä on Sanoma-konsernin järjestämä festivaali. ”Meidän täytyy olla siellä, missä ihmiset ovat. Kun toiminta-alueellamme järjestetään kesätapahtumia, pyrimme olemaan näkyvästi läsnä”, Pohjola kertoo.
Tapahtumakumppanuudella viestittiin luotettavuutta ja saavutettavuutta
Viime kesänä Otaxin ja Suomipop-festivaalin tapahtumakumppanuus toteutettiin entistä systemaattisemmin, Pohjola kertoo. Taksiyritys teki tapahtumakumppanuuteen liittyen myös omia toimenpiteitään, jotka lisäsivät kumppanuudesta saatua hyötyä.
Otaxi pystytti heti uloskäyntiportin ulkopuolelle taksitolppana toimineen teltan, jossa asiakaspalvelijat tilasivat festivaalivieraille takseja ja jakoivat yön uuvuttamille juhlijoille karkkia. Festivaalialueelle pystytetyt banderollit ohjasivat vieraat suoraan taksitolpalle.
Kumppanuus sisälsi näkyvyyden lavarakenteiden digitaalisissa näytöissä sekä logonäkyvyyden Suomipop-festivaalin sivustolla, jossa kerrottiin myös, missä päin aluetta Otaxin tolppa sijaitsee.
”Halusimme viestiä, että tarjoamme luotettavan ja saavutettavan taksikyydin helposti”, Pohjola kertoo.
Otaxi ja Sanoma myös vaihtoivat näkyvyyttä: taksiautojen kylkiin teipattiin mainoksia festivaalista ja Otaxi arpoi festarilippuja omissa somekanavissaan.
Pelkkää positiivisista palautetta kumppanuudesta
Otaxi halusi tapahtumakumppanuudella tavoittaa järkevällä budjetilla mahdollisimman suuren määrän ihmisiä. Siinä onnistuttiin, Pohjola sanoo. Varsinaisia numeerisia tavoitteita kumppanuudelle ei asetettu, mutta Pohjolan mukaan kyytien määrä yllätti positiivisesti.
Hän kertoo luottaneensa – ja luottavansa edelleen – Sanoman asiantuntemukseen sen suhteen, millaisia markkinointitoimenpiteitä kannattaa kussakin tilanteessa tehdä.
”Olemme yleensä lähteneet siitä, että minulla on tietty budjetti ja Sanoman edustaja kertoo, mikä on parasta, mitä sillä rahalla voi saada.”
Pohjola kiittelee, että Suomipop-tapahtumakumppanuus pystyttiin räätälöimään sellaiseksi, että se palveli Otaxin tarpeita mahdollisimman hyvin.
”Sanomalta löytyi notkeutta muokata heidän alkuperäisestä ehdotuksestaan meidän tarpeisiimme sopiva paketti. Meitä kuunneltiin, eikä kyseessä ollut pakkomyynti tai ota tai jätä -tyyppinen myynti. Myös kaikki käytännön asiat hoituivat todella sujuvasti.”
Niin sujuvasti, että Pohjolan ajatukset ovat jo ensi kesässä. ”Me haluamme tehdä tämän yhteistyön uudelleen! Saimme asiakkailta pelkästään positiivista palautetta.”
Ensi kesään saakka ei kuitenkaan tarvitse odotella nähdäkseen Otaxin Sanoman kanavissa. Otaxin mainontaa pyörii siellä nimittäin paraikaa, Pohjola kertoo.
”Nyt teemme bannerimainontaa ja muuta digimainontaa, joka on kohdistettu toiminta-alueellemme Pohjois-Pohjanmaalle.”
Tutustu aluemainonnan ratkaisuihin valitsemalla ensin oma alueesi kartalta.
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.