Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Yhteishyvän Laumasuoja-podcastsarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

”Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä” – S-ryhmälle tärkeä vastuullisuusteema, nuorten mielenterveys, herätti keskustelua ja intoa lahjoittaa mielenterveystyöhön.
Case Laumasuoja artikkelikuva
7.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

S-ryhmässä on tehty pitkäjänteistä työtä mielenterveyden edistämiseksi. S-ryhmän Mielen tuki -malli palkittiin viime vuonna Työelämän vastuullisuusteko 2021 -tunnustuksella.

Teemaa nostettiin esiin viime vuonna myös Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella, jolla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. S-ryhmä ja Lähi-Tapiola lahjoittivat MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa ja kannustivat suomalaisia mukaan lahjoittamaan.

”Sen lisäksi, että kampanjalla kerättiin rahaa, halusimme nostaa aiheen keskusteluun. Korona-aika on vaikuttanut paljon nuorten jaksamiseen”, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa. 

Kaupan ala on usein nuorille silta työelämään. S-ryhmä työllistää vuosittain 14 000 nuorta kesätöihin, ja myös korona-aikana S-ryhmässä on pystytty tarjoamaa töitä nuorille, mikä on ehkäissyt syrjäytymistä ja väliinputoamista. Joka neljäs S-ryhmän työntekijä on alle 25-vuotias.

Ääni haluttiin antaa nuorille itselleen

Mielenterveys on ollut vahvasti esillä myös S-ryhmän oman median Yhteishyvän sisällöissä. Esimerkiksi viime vuoden ensimmäinen printtilehti käsitteli työssä jaksamista ja mielen hyvinvointia, joulukuussa taas kerrottiin koronan vaikutuksista suomalaisten nuorten hyvinvointiin. Isossa sisältökokonaisuudessa haastateltiin nuoria ja nuorten ympärillä olevia aikuisia eri aloilta.

”Halusimme sukeltaa syvemmälle ja kertoa, miten korona on vaikuttanut nuorten mielen hyvinvointiin”, kertoo Head of Owned Media Sanna Suokko SOK Mediasta. ”Olimme ajatelleet, että haluaisimme pilotoida podcastin. Tämä teema tarjosi siihen luontevan aiheen.”

Sanoman sisältömarkkinoinnin Niina Leino löysi podcastin tekijäksi arvopohjaiseen sisällöntuotantoon erikoistuneen F-tuotannon. Podcastin konseptointi syntyi Sanna Suokon, Niina Leinon sekä F-tuotannon Outi Kaartamon ja Jonna Tapanaisen yhteistyönä.

”Emme halunneet jeesustelua, jossa kukkahattutädit puhuvat, miten nuorilla menee, vaan halusimme antaa äänen nuorille itselleen”, Sanna Suokko kertoo.

Nuoret juontajat Sohvi Manninen ja Onni Vesikallio pohtivat podcastissa, miten korona lisäsi nuorten näköalattomuutta ja turvattomuuden tunnetta. Jokaisessa jaksossa nuorten maailmaa tunteva asiantuntija kertoo, miten parhaiten puututaan nuorten pahaan oloon. Jokaisessa jaksossa myös räntätään: teini-ikäiset Uni, Aapeli, Pike, Grethel ja Vili sanovat suorat sanat siitä, mikä yhteiskunnassa mättää.

”Valtamedioissakin käy usein niin, että nuorten asioista puhuvat aikuiset. Kuitenkin vain nuoret voivat uskottavasti kertoa, kuinka merkittäviä vaikutuksia koronalla on ollut heidän elämäänsä”, Niina Leino sanoo.

Kun nuorten ääni saatiin kuuluviin, sitä ei hillitty edes palautteen pelossa. Palautetta tuli paljon, osa kipakkaakin.

”Emme lähteneet sensuroimaan nuorten kieltä, vaan halusimme, että nuorten ääni on autenttinen. Myös hyvää palautetta tuli hurjasti. Podcastia oli kuunneltu, ja se oli koskettanut. Ihania viestejä tuli varsinkin nuorilta ja nuorten vanhemmilta. Laumasuoja koettiin sopivaksi ja luontevaksi Yhteishyvä-brändille. Sen koettiin tarjoavan yhteistä hyvää”, Sanna Suokko kertoo.

Aidot tarinat toimivat

Niina Leinon mukaan vastuullisuussisältöjä on hedelmällistä tehdä journalismista tutuin keinoin. Oikeiden ihmisten oikeat kokemukset koskettavat ja huolella rakennetut asiantuntijahaastattelut vakuuttavat.

”Nuorten mielenterveystyön tärkeys menee luihin ja ytimiin, kun kuulee nuorilta itseltään, kuinka perustavalla tavalla pandemia on muuttanut heidän maailmaansa ja turvallisuudentunnettaan. Viestin vaikuttavuus on suuri”, Niina Leino toteaa.

Nina Elomaa kokee, että aidot tarinat ovat toimivia tapoja vastuullisuusasioiden viestimiseen.

”Vastuullisuusaiheissa tulee usein sellainen olo, että korporaatio puhuu ylempää. Teemoista tulee inhimillisiä, kun ne tuodaan lähelle ihmistä.”

”Organisaatiolähtöinen sisältö ei putoa sydämeen samalla tavalla”, Niina Leino komppaa.

Laumasuoja keräsi tuhansia kuulijoita, mikä on hyvä saavutus ensimmäiseksi podcastiksi. Sarjan pariin ohjattiin S-ryhmän eri kanavista sekä Yhteishyvän että Sanoman medioista. Podcastin avulla aktivoitiin kuulijoita lahjoittamaan rahaa Pidä huolta -kampanjaan.

”Emme voi suoraan osoittaa, mikä merkitys sisällöillä lahjoittamishalukkuuteen. Kampanjalla kerättiin kuitenkin yli miljoona euroa nuorten mielenterveystyöhön. Se on ihan mahtava saavutus”, Sanna Suokko iloitsee.

S-ryhmä ja Sanoma ovat tehneet jo pitkään strategista sisällöllistä yhteistyötä.

”Yhteishyvä on meidän oman mediamme kruununjalokivi. Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä. Kun omaa mediaa rakennetaan, pitää sisältöosaamista ja ymmärrystä osuuskauppojen arvomaailmasta olla myös talon sisällä, mutta tiettyjä asioita kannattaa tehdä kumppanin kanssa. Sanoma on meille sisältökumppani, joka tarjoaa hyvin monipuolista mediaosaamista ja mahdollisuuksia monenlaiseen tekemiseen”, Sanna Suokko kiittää.

Kuva: Nina Elomaa, Sanna Suokko ja Niina Leino

Kuuntele Laumasuoja-podcast 

Kiinnostuitko? 

Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihin

Tagit

Audio & radio Sisältömarkkinointi Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

    Julkaistu
    30.10.2025
    Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland