Yhteishyvän Laumasuoja-podcastsarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

S-ryhmässä on tehty pitkäjänteistä työtä mielenterveyden edistämiseksi. S-ryhmän Mielen tuki -malli palkittiin viime vuonna Työelämän vastuullisuusteko 2021 -tunnustuksella.
Teemaa nostettiin esiin viime vuonna myös Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella, jolla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. S-ryhmä ja Lähi-Tapiola lahjoittivat MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa ja kannustivat suomalaisia mukaan lahjoittamaan.
”Sen lisäksi, että kampanjalla kerättiin rahaa, halusimme nostaa aiheen keskusteluun. Korona-aika on vaikuttanut paljon nuorten jaksamiseen”, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Kaupan ala on usein nuorille silta työelämään. S-ryhmä työllistää vuosittain 14 000 nuorta kesätöihin, ja myös korona-aikana S-ryhmässä on pystytty tarjoamaa töitä nuorille, mikä on ehkäissyt syrjäytymistä ja väliinputoamista. Joka neljäs S-ryhmän työntekijä on alle 25-vuotias.
Ääni haluttiin antaa nuorille itselleen
Mielenterveys on ollut vahvasti esillä myös S-ryhmän oman median Yhteishyvän sisällöissä. Esimerkiksi viime vuoden ensimmäinen printtilehti käsitteli työssä jaksamista ja mielen hyvinvointia, joulukuussa taas kerrottiin koronan vaikutuksista suomalaisten nuorten hyvinvointiin. Isossa sisältökokonaisuudessa haastateltiin nuoria ja nuorten ympärillä olevia aikuisia eri aloilta.
”Halusimme sukeltaa syvemmälle ja kertoa, miten korona on vaikuttanut nuorten mielen hyvinvointiin”, kertoo Head of Owned Media Sanna Suokko SOK Mediasta. ”Olimme ajatelleet, että haluaisimme pilotoida podcastin. Tämä teema tarjosi siihen luontevan aiheen.”
Sanoman sisältömarkkinoinnin Niina Leino löysi podcastin tekijäksi arvopohjaiseen sisällöntuotantoon erikoistuneen F-tuotannon. Podcastin konseptointi syntyi Sanna Suokon, Niina Leinon sekä F-tuotannon Outi Kaartamon ja Jonna Tapanaisen yhteistyönä.
”Emme halunneet jeesustelua, jossa kukkahattutädit puhuvat, miten nuorilla menee, vaan halusimme antaa äänen nuorille itselleen”, Sanna Suokko kertoo.
Nuoret juontajat Sohvi Manninen ja Onni Vesikallio pohtivat podcastissa, miten korona lisäsi nuorten näköalattomuutta ja turvattomuuden tunnetta. Jokaisessa jaksossa nuorten maailmaa tunteva asiantuntija kertoo, miten parhaiten puututaan nuorten pahaan oloon. Jokaisessa jaksossa myös räntätään: teini-ikäiset Uni, Aapeli, Pike, Grethel ja Vili sanovat suorat sanat siitä, mikä yhteiskunnassa mättää.
”Valtamedioissakin käy usein niin, että nuorten asioista puhuvat aikuiset. Kuitenkin vain nuoret voivat uskottavasti kertoa, kuinka merkittäviä vaikutuksia koronalla on ollut heidän elämäänsä”, Niina Leino sanoo.
Kun nuorten ääni saatiin kuuluviin, sitä ei hillitty edes palautteen pelossa. Palautetta tuli paljon, osa kipakkaakin.
”Emme lähteneet sensuroimaan nuorten kieltä, vaan halusimme, että nuorten ääni on autenttinen. Myös hyvää palautetta tuli hurjasti. Podcastia oli kuunneltu, ja se oli koskettanut. Ihania viestejä tuli varsinkin nuorilta ja nuorten vanhemmilta. Laumasuoja koettiin sopivaksi ja luontevaksi Yhteishyvä-brändille. Sen koettiin tarjoavan yhteistä hyvää”, Sanna Suokko kertoo.
Aidot tarinat toimivat
Niina Leinon mukaan vastuullisuussisältöjä on hedelmällistä tehdä journalismista tutuin keinoin. Oikeiden ihmisten oikeat kokemukset koskettavat ja huolella rakennetut asiantuntijahaastattelut vakuuttavat.
”Nuorten mielenterveystyön tärkeys menee luihin ja ytimiin, kun kuulee nuorilta itseltään, kuinka perustavalla tavalla pandemia on muuttanut heidän maailmaansa ja turvallisuudentunnettaan. Viestin vaikuttavuus on suuri”, Niina Leino toteaa.
Nina Elomaa kokee, että aidot tarinat ovat toimivia tapoja vastuullisuusasioiden viestimiseen.
”Vastuullisuusaiheissa tulee usein sellainen olo, että korporaatio puhuu ylempää. Teemoista tulee inhimillisiä, kun ne tuodaan lähelle ihmistä.”
”Organisaatiolähtöinen sisältö ei putoa sydämeen samalla tavalla”, Niina Leino komppaa.
Laumasuoja keräsi tuhansia kuulijoita, mikä on hyvä saavutus ensimmäiseksi podcastiksi. Sarjan pariin ohjattiin S-ryhmän eri kanavista sekä Yhteishyvän että Sanoman medioista. Podcastin avulla aktivoitiin kuulijoita lahjoittamaan rahaa Pidä huolta -kampanjaan.
”Emme voi suoraan osoittaa, mikä merkitys sisällöillä lahjoittamishalukkuuteen. Kampanjalla kerättiin kuitenkin yli miljoona euroa nuorten mielenterveystyöhön. Se on ihan mahtava saavutus”, Sanna Suokko iloitsee.
S-ryhmä ja Sanoma ovat tehneet jo pitkään strategista sisällöllistä yhteistyötä.
”Yhteishyvä on meidän oman mediamme kruununjalokivi. Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä. Kun omaa mediaa rakennetaan, pitää sisältöosaamista ja ymmärrystä osuuskauppojen arvomaailmasta olla myös talon sisällä, mutta tiettyjä asioita kannattaa tehdä kumppanin kanssa. Sanoma on meille sisältökumppani, joka tarjoaa hyvin monipuolista mediaosaamista ja mahdollisuuksia monenlaiseen tekemiseen”, Sanna Suokko kiittää.
Kuva: Nina Elomaa, Sanna Suokko ja Niina Leino