Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Koronakriisi toi mukanaan digiloikan, mutta vastuullisuus ja kannattavuus laahaavat perässä

Kriisistä selviydyttyämme on tärkeää tarkastella, miten voimme rakentaa tulevaisuudessa yhä vastuullisempia digitaalisia liiketoimintamalleja, jotka tarjoavat yrityksille tasapuoliset mahdollisuudet menestykseen, Mikko Hänninen kirjoittaa.
Mikko Hänninen
24.6.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi yhteiskuntaamme ja elinkeinoelämään kuluneiden viikkojen ja kuukausien aikana. Samalla kun monet pienet kaupan- ja palvelualojen yritykset ovat kohdanneet valtavia taloudellisia ongelmia kriisin myötä, koronan aiheuttamasta tilanteesta parhaiten näyttävät selviävän monet digitaaliset markkinapaikat ja kaupankäyntialustat, jotka ovat nähneet valtavaa kasvua perinteisten arvo- ja tuotantoketjujen romahtaessa.

Digitaaliset markkinapaikat, kuten esimerkiksi Amazon, perustavat ansaintansa yrityksiltä veloitettaviin komissioihin, jolloin yksittäisestä tilauksesta voi näille digitaalisille välikäsille joutua maksamaan jopa kymmeniä prosentteja. Samalla yritykset voivat ostaa erilaisia lisäarvopalveluja, kuten digimarkkinointia, lisähintaan. Keskittämällä myynnin digitaalisiin markkinapaikkoihin ja kaupankäyntialustoihin omien digitaalisten kyvykkyyksien ja resurssien rakentamisen sijaan, yritykset asettavat itsensä kovaan kilpailuun asiakkaista eri toimijoiden välillä jopa kansainvälisesti. Samalla yritykset myös antavat markkinapaikoille paljon dataa toiminnastaan ja tavaroiden ja palvelujen menekistä. Pitkällä tähtäimellä digitaaliset markkinapaikat ovat yrityksille harvoin kannattavia pääasiallisena myynti- ja markkinointikanavana.

Kriisistä selviydyttyämme onkin tärkeää tarkastella, miten voimme rakentaa tulevaisuudessa yhä vastuullisempia digitaalisia liiketoimintamalleja, jotka tarjoavat yrityksille tasapuoliset mahdollisuudet menestykseen. Kun monessa maassa digitaaliset markkinapaikat ja kaupankäyntialustat vastaavat jo merkittävästä osasta digitaalisesta kaupankäynnistä, on selkeää, että näiden alustojen tiukat ehdot ja ankarat ansaintamallit eivät saa olla ehtona markkinoille pääsylle ja asiakkaiden tavoittamiselle. Tässä on vielä paljon tekemistä.

Digitaalisten markkinapaikkojen ja kaupankäyntialustojen haitallisia vaikutuksia on tutkittu paljon etenkin vähittäiskaupan alalla. Samat ongelmakohdat tuntuvat kuitenkin toistuvan alasta riippumatta. Esimerkiksi Amazon on saanut jo vuosien ajan kritiikkiä siitä, miten se riistää yrittäjiä markkinapaikallaan ja käyttää esimerkiksi dataa yrittäjien menekistä heitä vastaan. Amazonin on muun muassa todettu laajentuvan itse niihin tuote- ja palvelukategorioihin, joissa yrittäjien todetaan pärjäävän parhaiten.

Miten siis tästä eteenpäin? On selvää, että koronakriisi on tarjonnut mahdollisuuden etenkin pienille kaupan- ja palvelualojen yrityksille ottaa kaivattu digiloikka ja hyödyntää ahkerammin niin olemassa olevia kuin uusia digitaalisia liiketoimintakanavia. Samalla kuitenkin moni yritys ja yrittäjä on joutunut ottamaan vastaan digitaalisten markkinapaikkojen ja kaupankäyntialustojen tiukat sopimusehdot, kuten korkeat komissiot, joiden takia kannattavan liiketoiminnan edellytykset harvoin täyttyvät. Esimerkiksi Suomessa moni ravintoloitsija on todennut tämän kevään aikana julkisuudessa, että pelkkä myynti ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelujen kautta ei ole kannattavaa, ja moni toimija pitikin ovensa suljettuna koko kriisin ajan. Digitaaliset markkinapaikat ja kaupankäyntialustat toimivatkin parhaimmillaan markkinointikanava, eikä niinkään pääasiallisena liiketoiminnan mahdollistajana.

Digiloikan tehneiden yritysten onkin tärkeä pohtia, miten he voivat luoda pohjan kestävälle liiketoiminnalle digitaalisissa kanavissa ja pitkällä tähtäimellä. Omalla vahvalla brändillä ja jo valmiilla uskollisella asiakaskunnalla on helpompi lähteä rakentamaan omia digitaalisia myynti- ja markkinointikanavia, joilla voi erottautua edukseen hyvin kilpailluista digitaalisista markkinapaikoista ja kaupankäyntialustoista. Tänä päivänä ja tulevaisuudessa parhaiten pärjäävät ne, jotka pitävät kiinni parhaiten asiakaskokemuksestaan kanavasta riippumatta ja onnistuvat välttämättään verkkokaupanjättien asettamat loukut ja ongelmakohdat. 

KTT Mikko Hänninen toimii tällä hetkellä tutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Mikon tutkimus keskittyy ymmärtämään digitalisaation ja mm. uusien digitaalisten liiketoimintamallien vaikutuksia yritysten kilpailukykyyn, sekä laajemmin uusien markkinointi- ja myyntikanavien, kuten alustatalouden, vaikutuksia ympärillä olevaan yhteiskuntaamme. Mikon tutkimuksia on julkaistu tieteellisissä aikakausilehdissä, jonka lisäksi Mikko kommentoi ahkerasti kaupan digitalisaatioon liittyviä aiheita eri medioissa. Elokuussa 2020 Mikko siirtyy Nottinghamin yliopistoon kaupan ja palvelujen apulaisprofessoriksi.

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland