Ifin Keltanokka-kampanjalla laajaa huomiota lasten liikenneturvallisuudelle
Keltanokka-kampanja on Ifille perinne – keltanokka-lippikset jaettiin koulutiensä aloittaville syksyllä 2019 jo 14. kerran. Kampanjan tarkoituksena on herättää huomiota ja keskustelua liikenneturvallisuudesta ja turvata näin lapsille turvallinen koulumatka.
”Keltanokka-kampanjan tärkein sanoma on lasten liikenneturvallisuuden edistäminen. Mediakampanjalla kiinnitimme autoilijoiden ja muiden tielläliikkujien huomiota pieniin koululaisiin, jotka opettelevat kulkemaan itsenäisesti liikenteessä”, Ifin markkinointipäällikkö Jori Virtanen kertoo.
Sanoman monimediallisessa ehdotuksessa Ifin vakuutti pitkälle mietitty kokonaisuus, jolla pystyttiin varmistamaan laaja tavoittavuus ja viestin tehokas läpimeno kohderyhmässä.
”Halusimme saavuttaa kampanjalla laajaa huomiota lasten liikenneturvallisuudelle ja olla näin osaltamme tekemässä tärkeää työtä lasten koulumatkan turvaamiseksi”, Virtanen sanoo.
”Keltanokka-kampanja on ollut vuosittain hyvin huomattu ja pidetty konsepti. Tänä vuonna halusimme keskittyä varmistamaan, että kampanja kotiutuu Ifille.”
Kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta, Hesarin monikanavaisesta etusivusta ja ulkomainonnasta.
”Sanoman medioiden välityksellä onnistuimme syventämään kampanjan sanomaa ja herättämään keskustelua lasten liikenneturvallisuudesta. Kampanjan tulosten valossa tärkeimmät onnistumiset olivat asetettuihin tavoitteisiin pääseminen ja erityisesti viestin tavoittavuus ja läpimeno laajassa kohderyhmässä. Yhtenä isona onnistumisena oli Ifin tunnettuuden kasvu Keltanokka-kampanjan takana”, Virtanen kiittää.
Kampanja oli aikaisempien vuosien tapaan todella pidetty ja sen sanoma koettiin erittäin tärkeäksi.
”Me olimme tästä tietysti todella onnellisia, koska keltanokat ansaitsevat tulla huomatuksi, kun tärkeä ensimmäinen koulupäivä koittaa”, Ifin asiakkuudesta vastaava Client Manager Hans Sippel toteaa.
Ifin Jori Virtanen ja Sanoman Hans Sippel kertovat videolla Ifin Keltanokat-kampanjasta:
Kampanjan tavoitteet
If haluaa olla konkreettisesti mukana liikenneturvan edistämisessä antamalla vuosittain jokaiselle uudelle ekaluokkalaiselle keltaiset heijastinlippikset.
Kampanjan tarkoituksena oli herättää huomiota ja keskustelua liikenneturvallisuudesta ja turvata näin lapsille turvallinen koulumatka.
Keltanokka-kampanja tiedetään ja huomataan varsin hyvin. Vuoden 2019 kampanjan keskeisenä tavoitteena oli varmistaa, että kampanja kotiutuu Ifille.
Toteutus
Kampanja toteutettiin monikanavaisesti Sanoman medioissa. Kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, radion somekanavien hyödyntämisestä, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta ja Hesarin monikanavaisesta etusivusta.
Radio Suomipopin juontajat kertoivat koulujen alkamisesta, ohjasivat kuuntelijoita Ifin kampanjasivulle sekä kehottivat osallistumaan arvontaan. Juontajat nostivat lisäksi lähetyksessä arvonnan voittajia sekä osallistujien havaintoja Keltanokkien bongauksista.
Tulokset
Keltanokka-kampanjan huomioarvo oli todella korkea. Kampanjatutkimuksen mukaan 67 % vastaajista oli nähnyt ainakin yhden kampanjan mainoksista. Huomioarvo oli hieman korkeampi miesten parissa.
Kampanjan mainostaja myös tunnistettiin paremmin verrattuna samantyyppisiin kampanjoihin. 54 % vastaajista ymmärsi Ifin olevan kampanjan takana.
Kampanja oli erittäin pidetty. 79 % vastaajista piti kampanjasta ja ainoastaan 5 % ei pitänyt. Kampanjasta pidettiin erityisesti sen viestittämän asian tärkeyden vuoksi. 76 % vastaajista koki kampanjan viestin selkeäksi.
Kampanjan aktivointi toimi keskivertokampanjaa paremmin. Kampanja herätti uteliaisuutta (47 %), onnistui inspiroimaan (41 %), lisäsi kiinnostusta mainostajaa kohtaan (35 %) ja innosti suosittelemaan mainostajaa (33 %). Hieman yli puolet vastaajista koki mainonnan vaikuttaneen positiivisesti heidän mielikuvaansa Ifistä. Kampanja aktivoi sitä vahvemmin, mitä useammassa mediassa vastaaja oli nähnyt mainontaa.
Sanoman medioiden välityksellä onnistuimme syventämään kampanjan sanomaa ja herättämään keskustelua lasten liikenneturvallisuudesta. Kampanjan tulosten valossa tärkeimmät onnistumiset olivat asetettuihin tavoitteisiin pääseminen ja erityisesti viestin tavoittavuus ja läpimeno laajassa kohderyhmässä. Yhtenä isona onnistumisena oli Ifin tunnettuuden kasvu Keltanokka-kampanjan takana.