Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Ifin Keltanokka-kampanjalla laajaa huomiota lasten liikenneturvallisuudelle

Ifin monimediainen kampanja erottui ja herätti keskustelua liikenneturvallisuudesta. Kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta, Hesarin monikanavaisesta etusivusta ja ulkomainonnasta.
If Keltanokka artikkelikuva
3.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Keltanokka-kampanja on Ifille perinne – keltanokka-lippikset jaettiin koulutiensä aloittaville syksyllä 2019 jo 14. kerran. Kampanjan tarkoituksena on herättää huomiota ja keskustelua liikenneturvallisuudesta ja turvata näin lapsille turvallinen koulumatka.

”Keltanokka-kampanjan tärkein sanoma on lasten liikenneturvallisuuden edistäminen. Mediakampanjalla kiinnitimme autoilijoiden ja muiden tielläliikkujien huomiota pieniin koululaisiin, jotka opettelevat kulkemaan itsenäisesti liikenteessä”, Ifin markkinointipäällikkö Jori Virtanen kertoo.

Sanoman monimediallisessa ehdotuksessa Ifin vakuutti pitkälle mietitty kokonaisuus, jolla pystyttiin varmistamaan laaja tavoittavuus ja viestin tehokas läpimeno kohderyhmässä.

”Halusimme saavuttaa kampanjalla laajaa huomiota lasten liikenneturvallisuudelle ja olla näin osaltamme tekemässä tärkeää työtä lasten koulumatkan turvaamiseksi”, Virtanen sanoo.

”Keltanokka-kampanja on ollut vuosittain hyvin huomattu ja pidetty konsepti. Tänä vuonna halusimme keskittyä varmistamaan, että kampanja kotiutuu Ifille.”  

Kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta, Hesarin monikanavaisesta etusivusta ja ulkomainonnasta.

”Sanoman medioiden välityksellä onnistuimme syventämään kampanjan sanomaa ja herättämään keskustelua lasten liikenneturvallisuudesta. Kampanjan tulosten valossa tärkeimmät onnistumiset olivat asetettuihin tavoitteisiin pääseminen ja erityisesti viestin tavoittavuus ja läpimeno laajassa kohderyhmässä. Yhtenä isona onnistumisena oli Ifin tunnettuuden kasvu Keltanokka-kampanjan takana”, Virtanen kiittää.

Kampanja oli aikaisempien vuosien tapaan todella pidetty ja sen sanoma koettiin erittäin tärkeäksi.

”Me olimme tästä tietysti todella onnellisia, koska keltanokat ansaitsevat tulla huomatuksi, kun tärkeä ensimmäinen koulupäivä koittaa”, Ifin asiakkuudesta vastaava Client Manager Hans Sippel toteaa.     

Ifin Jori Virtanen ja Sanoman Hans Sippel kertovat videolla Ifin Keltanokat-kampanjasta: 

Kampanjan tavoitteet

If haluaa olla konkreettisesti mukana liikenneturvan edistämisessä antamalla vuosittain jokaiselle uudelle ekaluokkalaiselle keltaiset heijastinlippikset.

Kampanjan tarkoituksena oli herättää huomiota ja keskustelua liikenneturvallisuudesta ja turvata näin lapsille turvallinen koulumatka.

Keltanokka-kampanja tiedetään ja huomataan varsin hyvin. Vuoden 2019 kampanjan keskeisenä tavoitteena oli varmistaa, että kampanja kotiutuu Ifille.

Toteutus

Kampanja toteutettiin monikanavaisesti Sanoman medioissa. Kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, radion somekanavien hyödyntämisestä, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta ja Hesarin monikanavaisesta etusivusta.

Radio Suomipopin juontajat kertoivat koulujen alkamisesta, ohjasivat kuuntelijoita Ifin kampanjasivulle sekä kehottivat osallistumaan arvontaan. Juontajat nostivat lisäksi lähetyksessä arvonnan voittajia sekä osallistujien havaintoja Keltanokkien bongauksista.

Tulokset

If Keltanokka casekooste

Keltanokka-kampanjan huomioarvo oli todella korkea. Kampanjatutkimuksen mukaan 67 % vastaajista oli nähnyt ainakin yhden kampanjan mainoksista. Huomioarvo oli hieman korkeampi miesten parissa.

Kampanjan mainostaja myös tunnistettiin paremmin verrattuna samantyyppisiin kampanjoihin. 54 % vastaajista ymmärsi Ifin olevan kampanjan takana.

Kampanja oli erittäin pidetty. 79 % vastaajista piti kampanjasta ja ainoastaan 5 % ei pitänyt. Kampanjasta pidettiin erityisesti sen viestittämän asian tärkeyden vuoksi. 76 % vastaajista koki kampanjan viestin selkeäksi.

Kampanjan aktivointi toimi keskivertokampanjaa paremmin. Kampanja herätti uteliaisuutta (47 %), onnistui inspiroimaan (41 %), lisäsi kiinnostusta mainostajaa kohtaan (35 %) ja innosti suosittelemaan mainostajaa (33 %). Hieman yli puolet vastaajista koki mainonnan vaikuttaneen positiivisesti heidän mielikuvaansa Ifistä. Kampanja aktivoi sitä vahvemmin, mitä useammassa mediassa vastaaja oli nähnyt mainontaa.

Sanoman medioiden välityksellä onnistuimme syventämään kampanjan sanomaa ja herättämään keskustelua lasten liikenneturvallisuudesta. Kampanjan tulosten valossa tärkeimmät onnistumiset olivat asetettuihin tavoitteisiin pääseminen ja erityisesti viestin tavoittavuus ja läpimeno laajassa kohderyhmässä. Yhtenä isona onnistumisena oli Ifin tunnettuuden kasvu Keltanokka-kampanjan takana.

Jori Virtanen
markkinointipäällikkö
If

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vapaus matkustaa raiteilla – VR:n uusi mainonnan konsepti houkuttelee matkalle

    Julkaistu
    23.12.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Lämminhenkinen spotti korostaa, että matka on jokaiselle oma, mutta kaikille yhteinen.
    Lue asiakastarina
  • Se parempi festarikesä – Veikkaus tavoitti festariyhteistyön avulla yli puoli miljoonaa asiakasta

    Julkaistu
    19.12.2025
    Veikkaus teki muutaman vuoden tauon jälkeen vahvan paluun tapahtumiin. Yhteistyö Sanoman kanssa oli tuloksellista: Veikkaus kerrytti satojen tuhansien festareista ja musiikista kiinnostuneiden asiakasrekisterin.
    Lue asiakastarina
  • Kinnarin tila rakentaa määrätietoisesti tunnettuutta Sanoman digiverkostossa

    Julkaistu
    18.12.2025
    Brändin tunnettuuden kasvattamisen kivijalkana toimii Sanoma Ad Managerin kautta ostettu jatkuva mainonta.
    Lue asiakastarina
  • Muumimaailman monikanavainen kampanjakokonaisuus herätti positiivisia tunteita kasvatti harkintaa

    Julkaistu
    17.12.2025
    Monimediallisuus toimii ja näkyy tuloksissa. Kun viesti tulee vastaan useammasta mediasta, se jää paremmin mieleen ja puhuttelee aidosti.
    Lue asiakastarina
  • Moomin Arabia otti somen rinnalle Sanoman – merkittävä parannus myyntilukuihin

    Julkaistu
    16.12.2025
    Moomin Arabia on saanut laajempaa näkyvyyttä Sanoman digiverkoston kautta. Huomioarvo, mielikuva ja ostoaikomus ovat kehittyneet hyvään suuntaan.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen markkinointi on vauhdittanut Sortterin menestystä

    Julkaistu
    15.12.2025
    Sortterin ja Sanoman yhteistyössä kohtaavat kokeilunhalu, vahva tuloshakuisuus ja kotimaiset arvot.
    Lue asiakastarina
  • T-Max ylitti myyntitavoitteensa EM-koriksen ja Radio Rockin voittavalla kokonaisuudella

    Julkaistu
    26.11.2025
    Urheilun ja rockin liitto toi T-Maxille yli 47 %:n tavoittavuuden kohderyhmässä.
    Lue asiakastarina
  • Aurinkotekniikka löysi ketterän tavan kasvattaa näkyvyyttä Sanoma Ad Managerin avulla

    Julkaistu
    25.11.2025
    Monikanavainen näkyvyys kasvatti verkkosivuliikennettä yli 200 % ja vahvisti brändin tunnettuutta.
    Lue asiakastarina
  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland