Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.
14.6.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Vaikka ensimmäisen osapuolen data (1st party data) olisi jo konseptina tuttu, ollaan vielä kaukana siitä, että kerätty asiakasdata olisi tarpeeksi hyvällä tasolla, rikastavan asiakasdatan keräämisestä puhumattakaan.

Vielä ei ole liian myöhäistä mutta melkein

Jos ensimmäisen osapuolen eli nk. omaa asiakasdataa ei vielä ole alettu kerätä tai valjastettu tehokäyttöön omissa (uutiskirjeet, SMS, verkkokauppa ja -sivusto) ja ulkoisissa mainoskanavissa (Google, Meta, Sanoman kanavat), niin kohta on myöhäistä.

Miksi? Koska kaupan alan eri vertikaalien nopeimmin kasvavat yritykset tekevät sitä jo, ja kaiken lisäksi hemmetin hyvin, niin Suomessa kuin maailmalla.

Kannattaako siis panna hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kannattaa, jos et halua muuttaa ajattelutapaasi, kehittää liiketoimintaasi ja ruveta käyttämään markkinointiin asiakasdataa, jota kertyy käyttämiisi palveluihin koko ajan.

Uhkakuvista huolimatta kyseessä ei ole niin iso muutos kuin voisi olettaa. Jos ja kun aloitat tekemisen tämän asian ympärillä, niin tässä kolme kovaa ohjetta, joiden mukaan on hyvä edetä:

1. Aloita uutiskirjetilauslistan kerääminen

ja − mikä vieläkin tärkeämpää − ala lähettää listalle säännöllistä viestintää. Ai miksi? Koska voit käyttää keräämääsi asiakasdataa niin sähköpostimarkkinointiin kuin Sanoman, Facebookin, Instagramin ja Googlen kaltaisissa ulkoisissakin mainoskanavissa.

Onko tämä tärkeää? Kyllä, hel**tin tärkeää. Niin tärkeää, että jälleenmyyjien kautta kauratuotteita myyvä Oatly on ostanut suurten miljoonakaupunkien keskeisten valotaulujen ja pilvenpiirtäjien seinien mainostilaa mainostaakseen uutiskirjettään, siis kerätäkseen ensimmäisen osapuolen omaa asiakasdataa. Sinulle kauppiaana asiakasdatan kerääminen on elinehto.

2. Ruoki asiakkaittesi intohimoa

Tutki dataa ja kerro asiakkaillesi siitä, mistä he haluavat tietää enemmän. Moni miettii parhaillaan tarjouksia ja tuoteuutuuksia – niilläkin on paikkansa, mutta kokemuksen mukaan parhaiten menestyvät yritykset menevät pintaa syvemmälle.

Jos esimerkiksi myyt kodinkoneita, kerro kahvin ystäville kahvikoneen oston jälkeisellä automaatiolla, miten kone pidetään kunnossa, mitä lisätarvikkeita muut saman tuotteen ostaneet ovat hankkineen sekä mitkä kahvilaadut trendaavat juuri nyt. On parempi auttaa asiakasta kuin mennä tuote ja myynti edellä. Oikeat CTAt kyllä johdattavat asiakkaat tutustumaan tuotteisiisi ja ostamaan lisää.

3. Ulota asiakasdatan käyttö myös omien kanavien ulkopuolelle

Tehokas markkinointi perustuu toistoihin. Sähköposti ja tekstiviesti ovat kustannustehokkaita ja tärkeitä kanavia, mutta jos sinulla on sisällöt valmiina ja varastot ja myymälät täynnä tuotteita, miksi et hakisi näitä toistoja myös ulkoisista mainoskanavista? Ja kääntäen, miksi maksaisit mainoksista, joissa asiakkaalle kaupitellaan kesän grilliuutuutta juuri kun hän on sellaisen ostanut?

Verkkokauppasi asiakasdata ja toiminnanohjausjärjestelmäsi vieläpä kertovat tämän sinulle!

Aletuotteita tarjoushaukoille

Vielä bonuksena lisävinkki: Kesän alennuskampanjat kannattaa esimerkiksi Sanoman kanavissa kohdentaa ensisijaisesti asiakkaille, jotka ovat ostaneet aletuotteita myös aiemmin.

Alekampanjoita ei siis kannata käyttää asiakkaisiin, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteistasi täyden hinnan. Samalla suojelet yrityksesi brändimielikuvaa, paitsi jos brändisi on nimenomaan alekauppa.

Kirjoittaja on Custobarin Head of Business Development

Custobar on kotimainen asiakasdata- ja markkinointialusta, joka kerää asiakasdatan yhteen verkkokaupasta, kivijalasta ja muista kohtaamispisteistä ja muuttaa sen reaaliajassa hyödynnettäväksi omissa ja ulkoisissa kanavissa. Markkinointi ja tulosten seuranta onnistuvat yhdessä järjestelmässä, josta on integraatio mm. Sanoma Ad Manageriin. Integraatio mahdollistaa omaan asiakasdataan perustuvat kohderyhmät Sanoman verkostossa, look-alike-yleisöt sekä ostaneiden asiakkaiden poissulkemisen.

Lue lisää evästemuutoksesta

Tutustu mainonnan kohdentamisvaihtoehtoihin

Data ja kohdentaminen

 

Tagit

Digiratkaisut Evästemuutos Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland