Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Parhaat menestystarinat rakentuvat istumalla samalla puolen pöytää

Sanoma palvelee useita mainos- ja digitoimistoja. Toimistot tuntevat asiakkaansa ja me tunnemme suomalaisen yleisön. Yhteistyömallimme luo arvoa kaikille osapuolille.
Teea Björklund nimitys
18.1.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin ollessa voimakkaassa murrosvaiheessa myös mainostoimistojen toiminta on muuttunut. Mainostoimistojen ydin, luovuus, on saanut rinnalleen datan, teknologian ja automaation ja se synnyttää paitsi uusia osaamisvaateita myös uusia rooleja.  Moni markkinointitoimisto pohtii, kuinka paljon kannattaa itse erikoistua ja kuinka laaja-alaisesti keskittää osaamista itselle. Asiakkaat edellyttävät entistä enemmän kumppaneiltaan tulosten mitattavuutta sekä dataan pohjautuvaa näkemystä siitä, miten markkinoinnin eurot kannattaa sijoittaa, kirjoittaa Sanoman liiketoimintajohtaja Teea Björklund.

Olemme tunnistaneet kolme merkittävää muutosvoimaa, jotka muokkaavat markkinoinnin kenttää kovalla vauhdilla ja joissa erityisesti me Sanomalla pystymme markkinointitoimistoja ja heidän asiakkaitaan palvelemaan. 

1. Maailma on verkostojen

Perinteiset roolit arvoketjussa muuttuvat. Markkinoinnin tehtävänä on kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti, kasvattaa myyntiä tai parantaa katteita. Tänä päivänä on entistä hyödyttömämpää jakaa toimintoja funktioihin yrityksen sisällä, sillä myynti, markkinointi ja IT-osasto lähestyvät kovaa vauhtia toisiaan.

Samansuuntaisesti kehittyy myös yhteistyö kumppaneiden kanssa. Hedelmällisintä on istua samalla puolen pöytää – eikä vastakkain – ratkomassa asiakkaiden liiketoimintahaasteita. Menestyäkseen yritysten on luotava yhdessä kumppaniensa kanssa markkinointiin pitkän aikavälin suunnitelmia ja samalla taktisen suunnitelman ja koneiston, joka takaa onnistumiset lyhyellä aikavälillä. Tämä onnistuu parhaiten luotettavan ja näkemyksellisen kumppaniverkoston avulla.

Menestystä tuovat ketterät tiimit ja yhteistyömallit, joissa asetumme ratkomaan asiakkaiden ongelmia kukin tuoden pöytään oman osaamisensa.

2. Markkinoinnin ja myynnin johtamiseen on tarjolla dataa ja teknologioita enemmän kuin koskaan

Kyse on enemmänkin siitä, mistä kaikkialta dataa saamme ja miten osaamme sitä hyödyntää ja yhdistää luoviin prosesseihin kuten näkemyksen luomiseen tai kampanjoiden ohjaamiseen. Tutkimustenkin mukaan liikevaihto on kehittynyt parhaiten niissä yhtiöissä, joissa markkinointia johdetaan integroidulla mallilla yhdistäen dataa ja luovuutta. McKinseyn mukaan näiden yhtiöiden liikevaihto kasvoi vähintään tuplavauhtia verrattuna yhdysvaltalaisten yritysten (S&P 500) kasvuun (+5%).

Samalla yksityisyydensuojaan liittyvät vaatimukset ja kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen rajoittavat miten ja mitä dataa voimme käyttää. Kumppanilta edellytetään osaamista paitsi eri teknologioista, osto- ja myyntikanavista myös näkemystä siitä, mihin asiakasyrityksen kannattaa euronsa sijoittaa ja miten toimenpiteitä mitataan.

3. Asiakkaat odottavat laadukasta ja personoitua asiakaskokemusta

Markkinoinnin viestien tulee olla kohdennetumpia, jopa one-to-one markkinointia. Markkinoijan on osattava hyödyntää asiakasymmärrykseen liittyvää dataa sekä ymmärrystä eri medioiden rooleista eri kohderyhmien ja ostopolkujen osalta. Harvoin yhden median taktiikka riittää.

Koronaviruspandemia, hyökkäyssota Ukrainaan, vastuullisuuden nousu sekä digitalisaatio muokkaavat sekä asenteita että käyttäytymistä yhä tiiviimmässä tahdissa. On mietittävä uudelleen – ja jatkuvasti - miten puhutella kohderyhmää ja miten heidät tehokkaimmin tavoittaa. Jotta tehokkaasti kohdennettu kampanja toimii, täytyy myös brändiä rakentava markkinointi olla hyvin mietitty.

Sanomalla on hyvä ote ja tuntemus suomalaisista mediakäyttäjistä, sillä tavoitamme 97% suomalaisista viikoittain. Lisäksi Sanoma on tänä päivänä erittäin vahva alueellinen toimija. Pystymme mediadatan ja monimediallisen tarjoaman avulla vastaamaan aidosti kaikkiin asiakastarpeisiin ja rakentamaan niihin sopivat ratkaisut.

Mikä estää meitä ryhtymästä syvällisempään yhteistyöhön?

Mieleen saattaa hiipiä kysymys: jos aloitamme läheisemmän yhteistyön, lähteekö meiltä samalla myös liiketoimintaa. Teemmekö yhteistyötä kumppanin vai kilpailijan kanssa? 

Kilpailuasetelmien pohtimisen sijaan kannattaa mediakumppani ottaa mukaan suunnitteluun jo riittävän varhaisessa vaiheessa, jotta voit tarjota asiakkaallesi tuplaten kokemusta sekä erinomaisen palvelukokemuksen. Yhteistyö mahdollistaa toimistolle todennäköisesti myös isomman kokonaisuuden tarjoamisen sekä edesauttaa pidempiaikaisen suhteen syntymistä, kun ehdotukset perustuvat dataan ja mitattaviin tuloksiin.

Yhteistyömallimme luo arvoa kaikille osapuolille tuottamalla faktaa ja näkemystä siitä, keitä asiakkaan asiakkaat oikeasti ovat, miten he käyttäytyvät, miten heidät tavoittaa ostopolun eri vaiheissa ja millaisia tuloksia saadaan aikaan.

Tutustu toimistoille suunnattuun yhteistyömalliimme tarkemmin ja ota yhteyttä!

Yhteistyömalli mainos- ja digitoimistoille 

Tagit

Toimialat Mainostuotanto ja luovat ratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2025
    Lue lisää
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, Youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia – Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    19.3.2025
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Näin teet hyvän display-mainoksen

    Miten tehdään hyvä display-mainos, joka herättää huomion ja houkuttelee klikkaamaan? Keräsimme yhteen asiantuntijan konkreettiset vinkit, joita noudattamalla teet erottuvia ja vaikuttavia display-mainoksia.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    14.10.2024
    Lue lisää
  • Tällainen on hyvä briiffi – 10 kohdan tarkistuslistan avulla koostat mukaan kaiken oleellisen

    Timanttinen lopputulos vaatii timanttisen briiffin. Kun teet briiffistä perusteellisen, vähennät väärinymmärryksien mahdollisuutta ja lisäät sen todennäköisyyttä, että lopputulos on sellainen kuin toivot.

    Tagit

    Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    19.9.2024
    Lue lisää
  • Näin tuet verkkokaupan ostopolkua videolla – 3 vinkkiä

    Jotta mainontasi voisi saada aikaan aktivointia, peukalon on ensin pysähdyttävä sosiaalisen median syötteissä ja uutissivustoilla. Sanoman Tapio Haaja ja Tuomo Sinkkonen tarjoavat kolme esimerkkiä siitä, miten saat kohderyhmän pysähtymään sisältösi ääreen.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä TV & video
    Julkaistu
    11.6.2024
    Lue lisää
  • Voit ostaa mainontaa Sanomalta itse tai pyytää henkilökohtaista palvelua, asiantuntijamme ovat läsnä ympäri Suomen

    Mainonnan ostaminen suoraan verkkoalustoiltamme on helppoa, jos tietää mitä haluaa. Meiltä saat apua myös silloin, kun et vielä tiedä, miten markkinointieurot kannattaisi sijoittaa.

    Tagit

    Ad Manager Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Google Ads Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Printtiratkaisut Somemainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    16.4.2024
    Lue lisää
    Sanoman medioiden logoja puhelimen näytöllä.
  • Monimediallinen kampanja pesee tehokkuudessa yksittäisen mainoksen – eikä lisäbudjettia tarvita

    Monimedialliset kampanjat ovat tehokkaita ja ne ovat myös pienempien mainostajien ulottuvilla. Monimediallisuus ei vaadi enempää budjettia tai vaivaa kuin yksikanavaiset kampanjatkaan.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Tuotetietoa
    Julkaistu
    21.12.2023
    Lue lisää
    Mies kuuntelee radiota ja katselee puhelinta
  • Natiivimainonta pysäyttää lukijan keskittymään

    Mitä on natiivimainonta ja missä tilanteessa sitä kannattaa hyödyntää? Hyvä sisältö houkuttelee lukijaa viettämään aikaa aiheen parissa. Natiivimainonnan avulla saat asiasta kiinnostuneet kuulolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    1.9.2023
    Lue lisää
    natiivimainonta
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland