Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Parhaat menestystarinat rakentuvat istumalla samalla puolen pöytää

Sanoma palvelee useita mainos- ja digitoimistoja. Toimistot tuntevat asiakkaansa ja me tunnemme suomalaisen yleisön. Yhteistyömallimme luo arvoa kaikille osapuolille.
Teea Björklund nimitys
18.1.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Markkinoinnin ollessa voimakkaassa murrosvaiheessa myös mainostoimistojen toiminta on muuttunut. Mainostoimistojen ydin, luovuus, on saanut rinnalleen datan, teknologian ja automaation ja se synnyttää paitsi uusia osaamisvaateita myös uusia rooleja.  Moni markkinointitoimisto pohtii, kuinka paljon kannattaa itse erikoistua ja kuinka laaja-alaisesti keskittää osaamista itselle. Asiakkaat edellyttävät entistä enemmän kumppaneiltaan tulosten mitattavuutta sekä dataan pohjautuvaa näkemystä siitä, miten markkinoinnin eurot kannattaa sijoittaa, kirjoittaa Sanoman liiketoimintajohtaja Teea Björklund.

Olemme tunnistaneet kolme merkittävää muutosvoimaa, jotka muokkaavat markkinoinnin kenttää kovalla vauhdilla ja joissa erityisesti me Sanomalla pystymme markkinointitoimistoja ja heidän asiakkaitaan palvelemaan. 

1. Maailma on verkostojen

Perinteiset roolit arvoketjussa muuttuvat. Markkinoinnin tehtävänä on kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti, kasvattaa myyntiä tai parantaa katteita. Tänä päivänä on entistä hyödyttömämpää jakaa toimintoja funktioihin yrityksen sisällä, sillä myynti, markkinointi ja IT-osasto lähestyvät kovaa vauhtia toisiaan.

Samansuuntaisesti kehittyy myös yhteistyö kumppaneiden kanssa. Hedelmällisintä on istua samalla puolen pöytää – eikä vastakkain – ratkomassa asiakkaiden liiketoimintahaasteita. Menestyäkseen yritysten on luotava yhdessä kumppaniensa kanssa markkinointiin pitkän aikavälin suunnitelmia ja samalla taktisen suunnitelman ja koneiston, joka takaa onnistumiset lyhyellä aikavälillä. Tämä onnistuu parhaiten luotettavan ja näkemyksellisen kumppaniverkoston avulla.

Menestystä tuovat ketterät tiimit ja yhteistyömallit, joissa asetumme ratkomaan asiakkaiden ongelmia kukin tuoden pöytään oman osaamisensa.

2. Markkinoinnin ja myynnin johtamiseen on tarjolla dataa ja teknologioita enemmän kuin koskaan

Kyse on enemmänkin siitä, mistä kaikkialta dataa saamme ja miten osaamme sitä hyödyntää ja yhdistää luoviin prosesseihin kuten näkemyksen luomiseen tai kampanjoiden ohjaamiseen. Tutkimustenkin mukaan liikevaihto on kehittynyt parhaiten niissä yhtiöissä, joissa markkinointia johdetaan integroidulla mallilla yhdistäen dataa ja luovuutta. McKinseyn mukaan näiden yhtiöiden liikevaihto kasvoi vähintään tuplavauhtia verrattuna yhdysvaltalaisten yritysten (S&P 500) kasvuun (+5%).

Samalla yksityisyydensuojaan liittyvät vaatimukset ja kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen rajoittavat miten ja mitä dataa voimme käyttää. Kumppanilta edellytetään osaamista paitsi eri teknologioista, osto- ja myyntikanavista myös näkemystä siitä, mihin asiakasyrityksen kannattaa euronsa sijoittaa ja miten toimenpiteitä mitataan.

3. Asiakkaat odottavat laadukasta ja personoitua asiakaskokemusta

Markkinoinnin viestien tulee olla kohdennetumpia, jopa one-to-one markkinointia. Markkinoijan on osattava hyödyntää asiakasymmärrykseen liittyvää dataa sekä ymmärrystä eri medioiden rooleista eri kohderyhmien ja ostopolkujen osalta. Harvoin yhden median taktiikka riittää.

Koronaviruspandemia, hyökkäyssota Ukrainaan, vastuullisuuden nousu sekä digitalisaatio muokkaavat sekä asenteita että käyttäytymistä yhä tiiviimmässä tahdissa. On mietittävä uudelleen – ja jatkuvasti - miten puhutella kohderyhmää ja miten heidät tehokkaimmin tavoittaa. Jotta tehokkaasti kohdennettu kampanja toimii, täytyy myös brändiä rakentava markkinointi olla hyvin mietitty.

Sanomalla on hyvä ote ja tuntemus suomalaisista mediakäyttäjistä, sillä tavoitamme 97% suomalaisista viikoittain. Lisäksi Sanoma on tänä päivänä erittäin vahva alueellinen toimija. Pystymme mediadatan ja monimediallisen tarjoaman avulla vastaamaan aidosti kaikkiin asiakastarpeisiin ja rakentamaan niihin sopivat ratkaisut.

Mikä estää meitä ryhtymästä syvällisempään yhteistyöhön?

Mieleen saattaa hiipiä kysymys: jos aloitamme läheisemmän yhteistyön, lähteekö meiltä samalla myös liiketoimintaa. Teemmekö yhteistyötä kumppanin vai kilpailijan kanssa? 

Kilpailuasetelmien pohtimisen sijaan kannattaa mediakumppani ottaa mukaan suunnitteluun jo riittävän varhaisessa vaiheessa, jotta voit tarjota asiakkaallesi tuplaten kokemusta sekä erinomaisen palvelukokemuksen. Yhteistyö mahdollistaa toimistolle todennäköisesti myös isomman kokonaisuuden tarjoamisen sekä edesauttaa pidempiaikaisen suhteen syntymistä, kun ehdotukset perustuvat dataan ja mitattaviin tuloksiin.

Yhteistyömallimme luo arvoa kaikille osapuolille tuottamalla faktaa ja näkemystä siitä, keitä asiakkaan asiakkaat oikeasti ovat, miten he käyttäytyvät, miten heidät tavoittaa ostopolun eri vaiheissa ja millaisia tuloksia saadaan aikaan.

Tutustu toimistoille suunnattuun yhteistyömalliimme tarkemmin ja ota yhteyttä!

Yhteistyömalli mainos- ja digitoimistoille 

Tagit

Toimialat Luovat ratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Sanomalla vahva näkyvyys Native Advertising Awards -kilpailussa

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalle pääsi kuusi työtä Sanomalta. Voittajat julkistetaan Kööpenhaminassa 10.–11.5. Native Advertising Jury Days -seminaarissa.

    Tagit

    Luovat ratkaisut Natiivimainonta
    Julkaistu
    6.4.2023
    Lue lisää
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Budjetin ääripäät – suunnittele mainonta budjetin mukaan

    Miten markkinointibudjettia käytetään, kun sitä on vähän tai hieman enemmän? Nappaa vinkit erilaisiin budjetteihin.

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    budjetin_aaripaat
  • Vasara ja nauloja – vai kokonainen työkalupakki? Laaja mediavalikoima palvelee mainostajaa

    Monimediallinen mainonta tarjoaa mainostajalle enemmän tarttumapintaa yleisöönsä.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    monimediallinen_mainonta
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainonta on digitaalista mainontaa, jossa mainos koostuu liikkuvasta kuvasta, usein myös äänestä ja tekstistä. Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    19.12.2022
    Lue lisää
    videomainonta
  • Burgereita viidakossa? – Parhaat vinkit onnistuneeseen sisältöyhteistyöhön ilmiöohjelmissa

    Commercial Creative Manager Liisa Palomäki kertoo, mitä sisältöyhteistyössä kannattaa huomioida.

    Tagit

    Luovat ratkaisut Omakynä TV & video
    Julkaistu
    23.11.2022
    Lue lisää
    Liisa Palomäki artikkelikuva
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    18.11.2022
    Lue lisää
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland