”Pitäisi aina pystyä valitsemaan se tärkein, yksi viesti”
Mitä työnkuvaasi kuuluu?
Minulla on hybridirooli, eli olen osa Dagmarin Media Investment -tiimiä sekä asiakasvastuullisessa roolissa muutamassa asiakkuudessa. Koen, että hybridirooli tukee minua erinomaisesti molemmissa tehtävissä. Tähän aikaan vuodesta tehdään asiakkaiden tätä vuotta ja ensi vuotta sekä valmistaudutaan pian alkavaan neuvottelukauteen.
Mikä median muutosvoima vaikuttaa eniten työhösi?
Olemme mielestäni olleet viime vuodet liikaa joko−tai-keskustelussa, kun sitä pitäisi viedä enemmän sekä−että-suuntaan. Molempia tarvitaan, niin brändimainontaa kuin taktistakin. Tässä epävarmuuden ajassa brändien merkitys nousee, vaikka nopeat pikavoitot taktisen mainonnan osalta houkuttelevatkin. Toinen sekä−että-keskustelu käydään digin ja perinteisten mediakanavien välillä. Tämän kokoisessa markkinassa isot mainostajat tarvitsevat molempia. Se, missä suhteessa brändimainontaa ja taktista mainontaa kannattaa tehdä, tai millä kanavajaolla, selviää ainoastaan testaamalla, mittaamalla ja tutkimalla. Tiedolla johtaminen on kaiken keskiössä edelleen.
Mihin mediastrategiaoppiin tai näkemykseen nojaudut eniten työssäsi?
Tiedämme Kantarin datan kautta, että suomalaisten mediankulutus on ihan valtavaa. Suomalaiset viettävät median parissa 9 tuntia päivässä. Kun vuorokaudessa on käytettävissä edelleen 24 tuntia, tämä tarkoittaa sitä, että kuluttaja multitaskaa, eli käyttää useaa mediaa samanaikaisesti. Jotta tässä viestitulvassa voisi saada jotakin aikaan, mainostajan tulee määrittää ja tuntea oma kohderyhmänsä. Peiton ja toiston tulee olla kohderyhmässä riittävällä tasolla kaikissa mediakanavissa, jotta haluttu pääviesti saadaan perille ja kuluttaja toimimaan halutulla tavalla. Pitäisi aina pystyä valitsemaan se tärkein, yksi viesti.
Mediainvestoinnit tulevat tuskin merkittävästi kasvamaan tulevien vuosien aikana. Kun samaan aikaan median käyttö pirstaloituu entisestään, pääsemme keskusteluun medioiden roolituksesta ja niiden kustannustehokkuudesta. Digin kohdentamisen mahdollisuuksista on puhuttu viime vuosina paljon. Sille on ehdottomasti paikkansa, mutta hyvä muistaa, että kasvu tulee usein uusista asiakkaista, eikä nykyisten asiakkaiden uusintaostoista. Tähän tarvitaan medioita, joilla tavoitetaan massaa. Mittaamisen ja tutkimisen tärkeyttä en voisi enempää painottaa.
Kerro selviytymisvinkkisi arjen kiireen keskelle
Liikunnalla ja urheilulla saa tehokkaasti ajatukset pois työasioista. Parasta on lenkkitreffit ystävien kanssa: saa vaihdettua kuulumiset, pääsee nauttimaan ulkoilmasta ja helposti tuplattua päivän askelmäärän.
Rakastan dekkareita, ja kerrankin odotan marraskuuta vain ja ainoastaan siksi, että Satu Rämön Hildur-sarjan kolmas osa Jakob ilmestyy.
Kolmas selviytymisvinkki voi monen mielestä olla outo, mutta mieluisaa pakoa arjesta minulle on se, että käyn Oikotiellä katsomassa kaikenlaisia asuntoja ja mietin, millaisia remontteja tekisin, jotta kalliit Helsingin keskustan neliöt saisi paremmin hyötykäyttöön. Toki ne remontit vaatisivat jo Loton jättipotin voittoa!
Katso aiemmat Näkemyksiä mediasta -artikkelit:
Leena Wasenius, GroupM