Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Talouden lite mindre -tansseissa onni suosii houkuttavaa ja rohkeaa

Olemme kiiruhtaneet vuoden takaisesta korona-Suomesta sodanuhka-Suomen, kesän 2022 elämysvelkaa purkaneen Suomen ja hintojen nousua ja sähkökatkoja pelänneen Suomen kautta jatkokertomuksen seuraavan vaiheeseen, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.
1.3.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Siirryimme vuodenvaihteessa kulutusasenteissa uuteen lite mindre -aikaan, jossa talousodotuksiin tullut orastava heikko valo lisää paradoksaalisesti kuluttajien tyytymättömyyden tunnetta ja vaalien ryydittämä poliittinen uhkakuvamaalailu pessimismiä. Pelkäämme nyt sen verran vähemmän kuin viime vuonna, että uskallamme olla tyytymättömämpiä ja vaativampia.

Tällä hetkellä kuluttajien pessimismi vaikuttaa isoihin hankintoihin, ja arkikulutukseen jyvitetään leikkaantunutta ostovoimaa. Jos taloudet saisivat nyt ylimääräistä rahaa, eniten hyötyviä toimialoja olisivat matkailu, sijoittaminen ja hieman yllättäen ruokakauppa.

Brändin- ja myynninrakennuksessa pitkäjänteisyys on voimaa, mutta hereillä oleville markkinoijille avautuu jatkuvasti uusia ikkunoita ja mahdollisuuksia.

Oman kategorian viihteellistäminen uudenoloiseksi on portti kasvuun

Harva tietää, että kalasäilykkeet – sardiinit, tonnikalat ja simpukat – ovat nousseet suosiossa rajusti USA:ssa ja Euroopan kärkimaissa, ja nimenomaan nuorten keskuudessa.

Trendi alkoi orastaa New Yorkissa 2018. Viisi vuotta myöhemmin puhutaan jo kalamaniasta, kuukauden kalasäilyke -kerhoista ja mittavasta viraalista lyhytvideovillityksestä. Kulttiasemaan nousseen eatfishwife.com-verkkokaupan pakkaukset pursuavat puhdasta lifestylea, värejä ja elämäniloa.

1800-luvun alun Napoleonin sotien aikaan Ranskassa ja Englannissa keksityt säilyketuotteet ovat tietysti rationaalisestikin ihan kilpailukyykyisiä, helppoja ja varsin terveellisiä, kohtuuhintaisiakin. Mutta miten kaksisataa vuotta vanhasta saadaan silmänräpäyksessä uutta? Juju on puhtaasti brändäyksessä.

En ole havainnut trendin rantautumista Suomeen. Purnukat hyllyissä näyttävät tuovan pirkkamaiseen tapaan havainnollisesti ja tehokkaasti esille, minkä kategorian tuotteesta on kyse. Enkä muista nähneeni säilykkeiden inspiroivaa mainontaa missään suomalaisessa mediassa. Ja niinpä kalasäilykkeet Härmässä eivät houkuta uusia ostajia tai kerää hintapreemiota. Kotimaisen kalan säilykelanseerauksetkin möhlittiin taannoin rationaalisella ja vastuullisella umpitylsyydellä. Seuraavaa hittiaaltoa säilykkeissä povataan muuten pikkelssituotteille.

On hyvä muistaa, että lähes kaikesta saa innostavaa tai tylsää

Markkinointiajatteluamme pahoin kalvava syöpä onkin totinen tylsyys ja alalle pesiytynyt näköalattomien riskinvälttelijöiden armeija. Miksipä vaivautua innostamaan asiakkaita, kun voidaan nysvätä omaa sisäpeliä loputtomasti vanhoilla matalakatteisilla perustuotteilla.

Markkinoinnin jumalasemaan nostettu ROI-ajattelu on äärimmäisen kannatettava asia, mutta perustuu liian usein systemaattiselle väärinlaskennalle. Markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta mitataan suhteessa saavutettuun välittömään myyntiin, kun toimenpiteitä pitäisi optimoida suhteessa liikevoittoon ja hinnanlisään.

Pienimuotoisesti tehty tarjousmainonta, jolla myydään tappiolliseen hintaan tuotetta isoja määriä ulos, tuottaa suhteessa käytettyyn markkinointirahaan suurimman lyhyen aikavälin myynnin lisäyksen. On suurta ironiaa, että käytössä olevien laskentamallien tulkinnan mukaan tämä on tehokkainta ja parasta markkinointirahan käyttöä.

Markkinoinnin perustehtävä on voitollisempi yritys, ei täyttöasteen kanssa rimpuileva yritys

Se, että sokea välittömään myyntiin – katteista välittämättä – tehty laskenta on helpompaa kuin markkinoinnin optimointi suhteessa liikevoittoon, ei tee siitä yhtään perustellumpaa tai vähemmän harhaanjohtavaa. Ilman laskentaa toimiminen on typerää sekin. Kokemustieto sytyttää ajovalot muutoin pimeälle tielle.

Työnantajani käytössä on maailman kehittyneimpiin kuuluvat työvälineet, mutta viisas suunnittelutapa hyödyntää niitä ainoastaan tärkeänä apuvälineenä ja yhdistää analyysiin vahvasti tilannekohtaisia ja laadullisia tekijöitä.

On yhtä kallista julkaista innostava tai tylsä mainos tai painaa ruma tai kaunis kuva kalapurkin kylkeen. Mallinnuksessa ne voivat etukäteen näyttää samalta, lopputulokset vain ovat täysin erilaiset.

Laskentamallit ohjaavat myös usein liian vähäisiin mediapanostuksiin. Tavoitemittariksi asetetaan tavan takaa se, että markkinatutkimuksiin vastaajat pystyvät autetusti muistamaan mainosesimerkit heti kampanjan jälkeen. Tosiasiassa toimenpiteet tulee mitoittaa aikaansaamaan pysyvämpiä muistijälkiä korvien väliin ja ohjaamaan ostopäätöksiä jo ostoksia suunnitellessa. Tai toimenpiteet pitää mitoittaa ja jaksottaa muokkaamaan aiempia käsityksiä yrityksestä uuteen asentoon. Silloin puhutaan eri summista, mutta niidenkin mitoituksessa tutkittu kokemustieto auttaa.

Näy enemmän – vaikutat enemmän

On tietysti helpompaa olla kiltti ja mukava markkinointiammattilainen ja olla ehdottelematta talousjohdolle tai asiakkaalle lisäyksiä budjettiin, vaikka ne olisivat tuottavia ja kipeästi tarpeen. Mutta on silti vastuullista ja viisasta käydä etukäteen läpi, minkälaisia tuloksia on odotettavissa eri panostustasoilla.

Ilmaisen medianäkyvyyden tuloksista huumaantuneet markkinoijat eivät usein ymmärrä, kuinka valtavasti enemmän he olisivat voineet saavuttaa painamalla kaasua maksetun mainosnäkyvyyden avulla.

Yritykset toimivat bisnespäätöksissään pääosin pitkäjänteisesti, eivätkä ole syyllistyneet kovinkaan pahoihin ylilyönteihin säästöpessimismissään. Kotitalouksissa kulutetaan yhä mielellään rahaa sen verran kuin voidaan. Yksittäisille yrityksille on tarjolla paljon patoutuneita ostohaluja, joita aktivoida.

Viime vuodet ovat olleet omaa tulevaisuuden- ja maailmankuvaa ravistelevia meille kaikille. Niistä näyttää maailmanlaajuisestikin jäävän käteen kuluttajien suurempi rohkeus olla oma itsensä ilman häpeää ja tehdä arjessa omanlaisiaan, valtavirrasta poikkeavia valintoja. Kuluttamisen ja elämäntyylin sirpaloituminen vahvistuu ja avaa tilaa uudelleen ajatteleville ja rohkeasti kansainvälistyville brändeille.

Menemme yhdessä, kuka kasvuhakuisemmin, kuka varovaisemmin, vähän valoisampaa aikaa kohden keväällä 2023.

Kari Tervonen on maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin (ToinenPHD, OMD, Hearts & Science) Suomen Insight & Foresight -johtaja

Katso myös: 

Rahankäytön henkiset vuodenajat 2022 ja kurkistus vuoteen 2023

Kuluttajahinnat ja tuotantoketjut kriisissä, digimedian mannerlaatat murroksessa

Autamme sinua tavoittamaan asiakkaasi arjen keskellä.

Katso miten

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland