Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Talouden lite mindre -tansseissa onni suosii houkuttavaa ja rohkeaa

Olemme kiiruhtaneet vuoden takaisesta korona-Suomesta sodanuhka-Suomen, kesän 2022 elämysvelkaa purkaneen Suomen ja hintojen nousua ja sähkökatkoja pelänneen Suomen kautta jatkokertomuksen seuraavan vaiheeseen, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.
1.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Siirryimme vuodenvaihteessa kulutusasenteissa uuteen lite mindre -aikaan, jossa talousodotuksiin tullut orastava heikko valo lisää paradoksaalisesti kuluttajien tyytymättömyyden tunnetta ja vaalien ryydittämä poliittinen uhkakuvamaalailu pessimismiä. Pelkäämme nyt sen verran vähemmän kuin viime vuonna, että uskallamme olla tyytymättömämpiä ja vaativampia.

Tällä hetkellä kuluttajien pessimismi vaikuttaa isoihin hankintoihin, ja arkikulutukseen jyvitetään leikkaantunutta ostovoimaa. Jos taloudet saisivat nyt ylimääräistä rahaa, eniten hyötyviä toimialoja olisivat matkailu, sijoittaminen ja hieman yllättäen ruokakauppa.

Brändin- ja myynninrakennuksessa pitkäjänteisyys on voimaa, mutta hereillä oleville markkinoijille avautuu jatkuvasti uusia ikkunoita ja mahdollisuuksia.

Oman kategorian viihteellistäminen uudenoloiseksi on portti kasvuun

Harva tietää, että kalasäilykkeet – sardiinit, tonnikalat ja simpukat – ovat nousseet suosiossa rajusti USA:ssa ja Euroopan kärkimaissa, ja nimenomaan nuorten keskuudessa.

Trendi alkoi orastaa New Yorkissa 2018. Viisi vuotta myöhemmin puhutaan jo kalamaniasta, kuukauden kalasäilyke -kerhoista ja mittavasta viraalista lyhytvideovillityksestä. Kulttiasemaan nousseen eatfishwife.com-verkkokaupan pakkaukset pursuavat puhdasta lifestylea, värejä ja elämäniloa.

1800-luvun alun Napoleonin sotien aikaan Ranskassa ja Englannissa keksityt säilyketuotteet ovat tietysti rationaalisestikin ihan kilpailukyykyisiä, helppoja ja varsin terveellisiä, kohtuuhintaisiakin. Mutta miten kaksisataa vuotta vanhasta saadaan silmänräpäyksessä uutta? Juju on puhtaasti brändäyksessä.

En ole havainnut trendin rantautumista Suomeen. Purnukat hyllyissä näyttävät tuovan pirkkamaiseen tapaan havainnollisesti ja tehokkaasti esille, minkä kategorian tuotteesta on kyse. Enkä muista nähneeni säilykkeiden inspiroivaa mainontaa missään suomalaisessa mediassa. Ja niinpä kalasäilykkeet Härmässä eivät houkuta uusia ostajia tai kerää hintapreemiota. Kotimaisen kalan säilykelanseerauksetkin möhlittiin taannoin rationaalisella ja vastuullisella umpitylsyydellä. Seuraavaa hittiaaltoa säilykkeissä povataan muuten pikkelssituotteille.

On hyvä muistaa, että lähes kaikesta saa innostavaa tai tylsää

Markkinointiajatteluamme pahoin kalvava syöpä onkin totinen tylsyys ja alalle pesiytynyt näköalattomien riskinvälttelijöiden armeija. Miksipä vaivautua innostamaan asiakkaita, kun voidaan nysvätä omaa sisäpeliä loputtomasti vanhoilla matalakatteisilla perustuotteilla.

Markkinoinnin jumalasemaan nostettu ROI-ajattelu on äärimmäisen kannatettava asia, mutta perustuu liian usein systemaattiselle väärinlaskennalle. Markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta mitataan suhteessa saavutettuun välittömään myyntiin, kun toimenpiteitä pitäisi optimoida suhteessa liikevoittoon ja hinnanlisään.

Pienimuotoisesti tehty tarjousmainonta, jolla myydään tappiolliseen hintaan tuotetta isoja määriä ulos, tuottaa suhteessa käytettyyn markkinointirahaan suurimman lyhyen aikavälin myynnin lisäyksen. On suurta ironiaa, että käytössä olevien laskentamallien tulkinnan mukaan tämä on tehokkainta ja parasta markkinointirahan käyttöä.

Markkinoinnin perustehtävä on voitollisempi yritys, ei täyttöasteen kanssa rimpuileva yritys

Se, että sokea välittömään myyntiin – katteista välittämättä – tehty laskenta on helpompaa kuin markkinoinnin optimointi suhteessa liikevoittoon, ei tee siitä yhtään perustellumpaa tai vähemmän harhaanjohtavaa. Ilman laskentaa toimiminen on typerää sekin. Kokemustieto sytyttää ajovalot muutoin pimeälle tielle.

Työnantajani käytössä on maailman kehittyneimpiin kuuluvat työvälineet, mutta viisas suunnittelutapa hyödyntää niitä ainoastaan tärkeänä apuvälineenä ja yhdistää analyysiin vahvasti tilannekohtaisia ja laadullisia tekijöitä.

On yhtä kallista julkaista innostava tai tylsä mainos tai painaa ruma tai kaunis kuva kalapurkin kylkeen. Mallinnuksessa ne voivat etukäteen näyttää samalta, lopputulokset vain ovat täysin erilaiset.

Laskentamallit ohjaavat myös usein liian vähäisiin mediapanostuksiin. Tavoitemittariksi asetetaan tavan takaa se, että markkinatutkimuksiin vastaajat pystyvät autetusti muistamaan mainosesimerkit heti kampanjan jälkeen. Tosiasiassa toimenpiteet tulee mitoittaa aikaansaamaan pysyvämpiä muistijälkiä korvien väliin ja ohjaamaan ostopäätöksiä jo ostoksia suunnitellessa. Tai toimenpiteet pitää mitoittaa ja jaksottaa muokkaamaan aiempia käsityksiä yrityksestä uuteen asentoon. Silloin puhutaan eri summista, mutta niidenkin mitoituksessa tutkittu kokemustieto auttaa.

Näy enemmän – vaikutat enemmän

On tietysti helpompaa olla kiltti ja mukava markkinointiammattilainen ja olla ehdottelematta talousjohdolle tai asiakkaalle lisäyksiä budjettiin, vaikka ne olisivat tuottavia ja kipeästi tarpeen. Mutta on silti vastuullista ja viisasta käydä etukäteen läpi, minkälaisia tuloksia on odotettavissa eri panostustasoilla.

Ilmaisen medianäkyvyyden tuloksista huumaantuneet markkinoijat eivät usein ymmärrä, kuinka valtavasti enemmän he olisivat voineet saavuttaa painamalla kaasua maksetun mainosnäkyvyyden avulla.

Yritykset toimivat bisnespäätöksissään pääosin pitkäjänteisesti, eivätkä ole syyllistyneet kovinkaan pahoihin ylilyönteihin säästöpessimismissään. Kotitalouksissa kulutetaan yhä mielellään rahaa sen verran kuin voidaan. Yksittäisille yrityksille on tarjolla paljon patoutuneita ostohaluja, joita aktivoida.

Viime vuodet ovat olleet omaa tulevaisuuden- ja maailmankuvaa ravistelevia meille kaikille. Niistä näyttää maailmanlaajuisestikin jäävän käteen kuluttajien suurempi rohkeus olla oma itsensä ilman häpeää ja tehdä arjessa omanlaisiaan, valtavirrasta poikkeavia valintoja. Kuluttamisen ja elämäntyylin sirpaloituminen vahvistuu ja avaa tilaa uudelleen ajatteleville ja rohkeasti kansainvälistyville brändeille.

Menemme yhdessä, kuka kasvuhakuisemmin, kuka varovaisemmin, vähän valoisampaa aikaa kohden keväällä 2023.

Kari Tervonen on maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin (ToinenPHD, OMD, Hearts & Science) Suomen Insight & Foresight -johtaja

Katso myös: 

Rahankäytön henkiset vuodenajat 2022 ja kurkistus vuoteen 2023

Kuluttajahinnat ja tuotantoketjut kriisissä, digimedian mannerlaatat murroksessa

Autamme sinua tavoittamaan asiakkaasi arjen keskellä.

Katso miten

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland