Kotimainen marjaöljytuote BERRYOMG® lemmikeille rakentaa brändiä innovatiivisella tavalla

BERRYOMG® -tuoteperheeseen kuuluu kolme erilaista marjaöljytuotetta ja ne ovat kaikki kehitetty yhteistyössä eläinravitsemuksen asiantuntijan kanssa. Öljy on annosteltu kekseliäästi kapselimuotoon ja tuotteiden teho perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon marjaöljyjen, rasvahappojen, antioksidanttien ja vitamiinien terveysvaikutuksista.
"Eläimillä on ihan samoja ongelmia kuin meillä ihmisilläkin. Ihan yhtä lailla ne kärsivät kuivasta ihosta, atopiasta, kuivista silmistä ja tassuista. Meillä on tehty tästä paljon tutkimusta ja kliinistä testaamista", kertoo Aromtech Oy:n Jaana Henriksson.
BERRYOMG® itsessään on verrattaen uusi (lanseerattu 2021), mutta yritys tuotemerkin takana ei ole. Aromtech Oy:llä on takanaan jo yli 25 vuoden kokemus marjaöljyjen tutkimuksesta ja tuotekehityksestä. Voi olla, että olet törmännyt heidän marjaöljytuotteisiinsa aiemminkin, sillä niitä on ollut saatavana ihmisille kaupoissa ja apteekeissa jo monen vuoden ajan.
"Voidaan ehkä jopa leikkisästi todeta, että tuotteet on ihmisillä testattu", Jaana naurahtaa.
Brändin rakentaminen aloitetaan nollasta
Kuten useimpien tuotteiden ja palveluiden, myös BERRYOMG®:n brändin rakennus on aloitettu nollasta. Se on oman taipaleensa alussa ja haasteet tuotteen markkinoinnissa ja mainonnassa ovat sen mukaiset.
"Olemme lähtökohtaisesti pk-yritys, joten pelaamme aika pienellä markkinointibudjetilla. Pyrimme jatkuvasti löytämään parempia ja tehokkaampia tapoja budjetin kanavoimiseen, jotta mainonnan panos-tuotos-suhde olisi mahdollisimman hyvä. Testaamme ja hiomme myös viestejämme edelleen: mikä olisi se juttu, joka oikeasti resonoisi siinä koiranomistajassa", Jaana kertoo.
Tuotteen tunnettuuden haastetta lisää myös se, että sitä on myynnissä vain tuotteen omassa verkkokaupassa ja sen lisäksi vain muutamassa lemmikkieläimille tarvikkeita myyvässä verkkokaupassa. Kivijalkaliikkeistä tuotetta ei siis vielä löydy.
Kotimainen kapselimuotoinen marjaöljyvalmiste kohtaa aika-ajoin myös epäilyjä.
"Osa ajattelee, että tarvitseeko oma koira todella lisäravinteita. Marjaöljy itsessään aiheuttaa myös epäilyksiä, kun ihmiset ovat niin tottuneet kalaöljytuotteisiin", Jaana summaa.
Innovatiivinen kohdennus toi loistavat tulokset
BERRYOMG®:n markkinointi on keskittynyt pääasiassa digikanaviin. Hakusanamainonnan ja sosiaalisen median lisäksi BERRYOMG® on tehnyt vaikuttajamarkkinointia sekä hyödyntänyt niitä perinteisimpiäkin kanavia.
"Olemme mainostaneet muutamassa lehdessä, olleet messuilla ja tehneet tuotejakelua pääkaupunkiseudulla", Jaana kertoo ja lisää, että tuotteen rajallisen saatavuuden vuoksi tv- ja radiomainonta ei vielä ole ajankohtaista.
"Tuli kuitenkin sellainen olo, että jotain tarvitaan vielä lisää, että voimme tavoittaa laajasti. Halusimme myös, että mediaympäristö on laadukas. Koimme, että Sanoman laajojen verkostojen kautta saamme tavoittavuutta", Jaana kertoo
Ensin lähdettiin hyvin pienesti ja tunnustellen liikkeelle klikkihintaisilla (CPC, Cost-per-click) somenostoilla Sanoman medioissa. Mainos sai siis laajasti näkyvyyttä, mutta sitä klikkasivat oletusarvoisesti vain tuotteesta kiinnostuneet ihmiset. Kun kohderyhmä oli tavoitettu, alettiin sille tehdä uudelleenmainontaa digikokosivun (koko näytön kokoinen banneri ennen sivuston sisältöön saapumista) mainoksella.
BERRYOMG®:n ensimmäinen varsinainen kampanja Sanoman digikanavissa toteutettiin kesä- ja heinäkuun aikana, jolloin otettiin taktisempi linja dynaamisilla tuotenostoilla. Kampanjassa oli kaksi erilaista kohdennuskriteeriä.
Ensimmäisessä mainonta kohdennettiin koirista kiinnostuneille henkilöille. Mainoksen viestikärki määräytyi mainoksen sijoittelun, eli artikkeliaiheen mukaan.
Toisessa kohdennukset tehtiin niin päin, että koira-aiheisissa artikkeleissa näytettiin lukijan mielenkiinnon mukaisia mainoksia. Jos tämä oli siis juuri lukenut vaikkapa artikkelin kiiltävistä hiuksista, mainoksen viestikärkenä oli mitä todennäköisemmin lemmikin kiiltävä turkki. Mainoksesta lukija siirtyi suoraan verkkokaupan tuotesivulle.
Kampanjan aikana peräti 14 % BERRYOMG®:n sivukävijöistä tuli kampanjan kautta. Yritys päätyi tekemään Sanomalla toisenkin kampanjan, joka toteutettiin syys- ja lokakuun aikana.
"Pyrimme siihen, että ihmisille jää jokin muistikuva brändistä. Ei tässä vaiheessa voida olettaa klikkien johtavan konversioihin, vaan tämä on juuri tätä brändimielikuvan ja tunnettuuden parantamista. Se, että 14 % on klikannut mainosta, kiinnostunut ja halunnut tulla sivuille on jo kova tulos", Jaana toteaa.
Yhteistyössä on voimaa
Jaanan mukaan yhteistyö Sanoman kanssa on ollut erittäin sujuvaa.
"Sanoma on luotettava kumppani. Haasteemme ymmärrettiin ja otettiin huomioon hienosti".
Kaiken muun hyvän lisäksi BERRYOMG®:n oma asiakkuuspäällikkö Sanomalla on koiraharrastaja ja -kasvattaja. Niinpä yhteistyö tuotteen tunnettuuden lisäämiseksi ja viestien hiomiseksi sai vielä pienen extrabuustin.
"Olemme vielä aika tuntematon brändi, joten asiakaspäällikkömme Mari Lindforsin tuoma panos koiranomistajana sekä -kasvattajana oli kullanarvoista. Tuntui, että otettiin niin sanotusti extra maili. Millainen asiakas sitä ei arvostaisi", Jaana kehuu.
Kevään kampanja oli siis taktista bannerimainontaa, jonka tueksi BERRYOMG® teki myös omaa some- ja hakusanamainontaa. Kesä- ja heinäkuun aikana BERRYOMG®:n sivujen kokonaiskävijämäärä nousi peräti 62 % verrattuna aiempiin kuukausiin. Luku on huimaava!
Syksyn kampanja on nyt brändikärjellä tehtyä natiivi- eli artikkelimainontaa. Mainoksesta lukija päätyy BERRYOMG®:n blogiin, josta voi lukea tuotteista lisää.
"Kohta voimme siis vertailla kahta hyvin erilaista kampanjaa", Jaana innostuu.
Mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa!