Mattokeidas kaipasi tunnettuutta: "Radio ja digi ovat pienyrittäjälle kustannustehokas paketti"
Mattokeidas on Tampereella toimiva mattoihin ja sisustustavaroihin erikoistunut liike, joka perustettiin vuonna 2021. Yritys aloitti toimintansa verkkokauppana, mutta laajensi toimintansa kivijalkamyymäläksi vuonna 2022. Mattokeitaan tavoitteena on myös avata uusia myymälöitä, kun aika on kypsä laajentamiseen.
“Lähdimme miettimään, mitkä olisivat oikeat kanavat tavoittaa paikalliset ihmiset ja saada heidät vierailemaan kivijalkamyymälässä”, kertoo Mattokeitaan toimitusjohtaja Paul Kukkonen.
Yritys oli jo aiemmin tehnyt omatoimisesti mainontaa Googlessa, Metassa ja Pinterestissä, mutta uusia ideoita markkinointiin kaivattiin. Kumppaniksi valikoitui lopulta Googlen kautta löytynyt Sanoma.
“Monipuoliset ja kustannustehokkaat markkinointipalvelut olivat tässä valinnassa avainasemassa. Sanoman kautta olemme pystyneet mainostamaan printissä, digikanavissa ja radiossa.”
Kukkonen kertoo, että mainonnan tavoitteena on ollut tunnettuuden kasvattaminen ja siinä sivussa uusasiakashankinta.
“Halusimme mainostaa myymälää Pirkanmaan alueella, mutta samalla mainonta on tuonut kävijöitä myös verkkokaupan puolelle”, Kukkonen kiittelee.
Monimediallinen ratkaisu printistä digiin ja radioon tuo tuloksia
Mattokeidas on tehnyt Sanoman kautta printtimainontaa Aamulehdessä, paikallista radiomainontaa seitsemällä Sanoman kanavalla sekä klikkipohjaista digimainontaa Sanoman medioissa. Klikkipohjainen mainonta eli CPC (cost per click), eli tulospohjainen mainonta on soveltunut erityisesti jatkuvan mainonnan kampanjoihin.
“Mikä hienointa, pystyn itse tekemään Sanoman Ad Managerin kautta mainontaa paikallisesti ja valtakunnallisesti.”
Ad Managerin avulla Kukkonen voi itse rakentaa mainoskampanjoita ja päättää, missä Sanoman kanavissa mainokset näkyvät ja millaisia ne ovat. Lisäksi mainosta tehtäessä päätetään kampanjan pituus, kohdennus ja budjetti.
“Sitä on todella helppo käyttää. Tuotamme itse mainosmateriaalin Canvalla ja liitämme sen Ad Manageriin. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä”, Kukkonen sanoo.
Yhteistyö Sanoman kanssa on laajentunut vuosien varrella
Mattokeitaan mainosmuotoja ja markkinointibudjettia on laajennettu pikkuhiljaa.
“Arvostan sitä, että meillä on oma yhteyshenkilö Katja Kvist, joka pitää meihin säännöllisesti yhteyttä ja ehdottaa, millaisia ratkaisuja ja kampanjoita voisimme kokeilla. Hän osaa ajatella eri tavalla ja tuoda esiin vaihtoehtoja, jotka ovat toimineet esimerkiksi jollain muulla yrityksellä.”
Ensimmäinen radiokampanja toteutettiin vuonna 2023 ja sen rinnalla pyöritettiin digikampanjoita. Monimedialliset kampanjat ovat olleet tehokkaita.
“Radio ja digi yhdessä toimivat pienyrittäjälle kustannustehokkaana ratkaisuna. Se on monipuolinen paketti, joka on näkynyt myös myynnissä.”
Kukkosen mukaan radiomainonnan tekeminen on ollut vaivatonta, sillä hän on itse kirjoittanut mainostekstit, joista on Sanoman päässä äänitetty radiomainos.
“Sitten kun markkinointibudjetti antaa myöten, olisi hienoa kokeilla myös paikallista tv-mainontaa.”
Mattokeitaan paikallinen tunnettuus on kasvussa
Kukkonen kertoo, että Mattokeitaan markkinointibudjetti Sanoman kanavissa on 1 000 - 2 000 euroa kuukaudessa.
“Se vaihtelee ja painottuu syksylle, joka on meille sesonkiaikaa. Keväällä ja kesällä budjetti on hieman pienempi. Pidän siitä, että pystymme itse vaikuttamaan kuukausibudjettiin.”
Kukkosen mukaan mainonnan tavoite eli paikallisen tunnettuuden lisääminen on toteutunut hyvin.
“Paikallinen tunnettuus on kasvussa. Huomaan, että kun Aamulehden digissä tai printissä on ollut meidän mainoksemme, ovipumppu laulaa”, Kukkonen sanoo ja jatkaa:
“Mainonta näkyy myös verkkokaupan puolella. Kun mainokset pyörivät, näemme tarkkaan, mistä tilauksia tulee. Tampere on ollut kärkipäässä tilauksissa verkkokaupan puolella.”
“Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, kaikki on toiminut todella hienosti. Arvostan sitä, että Katja käy kanssamme läpi kampanjoiden tulokset ja raportit. Henkilökohtainen palvelu on ollut tärkeä juttu”, Kukkonen sanoo ja jatkaa:
“Olemme kokeilleet monenlaisia mainostustapoja, mutta loppuviimein olemme huomanneet, että Sanoma on meille kaikista joustavin ja kustannustehokkain tapa saada lisänäkyvyyttä.”
Sanoman alueellisia radiokanavia ovat esimerkiksi HitMix ja Aito Iskelmä. Kuuntele Mattokeitaan radiospotit keväälle ja syksylle:
Display-mainoksia näytetään Sanoman laajassa digiverkostossa kuten Aamulehden ja Ilta-Sanomien verkkosivuilla:
Sanoman asiantuntijat ovat apunasi ja läsnä ympäri Suomen
Lähes kaikki suomalaiset (97 %) viettävät aikaa medioidemme parissa, joten tavoitamme sinunkin asiakkaasi. Tutustu oman alueesi mahdollisuuksiin ja valmiisiin mainosratkaisuihin valitsemalla ensin alueesi kartalta
Suunnitellaan sinulle toimiva menestysratkaisu yhdessä!
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.