Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma tutki: vastuullisuus on lisääntynyt ostopäätöksissä koronapandemian aikana

Heinäkuussa tehdystä tutkimuksesta käy ilmi, että kuluttajien rahankäyttö on säilynyt monella toimialalla ennallaan ja verkko-ostaminen on yleistynyt.
Kulutuspäätökset vastuullisuus artikkelikuva
24.8.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuluttajat arvioivat lisäävänsä rahankäyttöä erityisesti kotimaan matkailuun ja ravintola- ja kahvilapalveluihin, kun taas ulkomaan lentomatkoihin ja risteilyihin kulutus vähentyy osalla vastaajista jopa merkittävästi.

Poikkeustilanne on muuttanut kuluttajien suhtautumista vastuullisuuteen ostopäätöksiä ja hankintoja tehdessä. Miltei puolet vastaajista kertoo kiinnittävänsä nykyisin asiaan huomiota aiempaa enemmän. Vastuullisuuden lisääntyminen näkyy esimerkiksi kotimaisten ja paikallisten tuotteiden suosimisena.

Poikkeustilanteen negatiiviset vaikutukset kuluttajien taloustilanteeseen näkyvät erityisesti nuorempien ikäryhmien parissa, mutta silti 60 % kaikista vastaajista kokee, ettei poikkeustilanne ei ole vaikuttanut heidän taloudelliseen tilanteeseensa lainkaan. Rahan käyttöön ja ostoihin yleisesti on tullut kuitenkin lisää harkintaa. Jos ylimääräistä rahaa on jäänyt, ne on laitettu säästöön pahan päivän varalle tai sijoitettu osakkeisiin ja rahastoihin. Myös isoihin hankintoihin, kuten asuntoon tai autoon sekä  kodin remontoitiin ja sisustamiseen ollaan valmiita satsaamaan. 

Vastaajilla muistuu parhaiten spontaanisti mieleen päivittäistavarakauppojen mainonta. Eniten kuluttajat kaipaavat yrityksiltä ja niiden mainonnalta tietoa tarjouksista ja hinnoista, mutta viidesosa kaipaa yhä fyysiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa.

Median käytön koetaan yhä lisääntyneen. Painettujen lehtien seuraaminen on tasaantunut kevään jälkeen. Netin, TV:n, suoratoistopalvelujen ja sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt selvimmin poikkeustilanteen aikana.

Perheen ja ystävien näkeminen, ravintolassa syöminen sekä kotimaan matkailu ovat vastaajien mukaan etusijalla poikkeustilanteen jälkeistä elämää aloitellessa.

Kyselyn kohderyhmänä oli 18−74-vuotiaat suomalaiset. ​ Tutkimusaineisto painotettiin vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. ​ Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä oli 830.​ Tiedonkeruu toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.7. – 30.7.2020.​

Tagit

Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland