Markkinoijan lomaltapaluuvinkit: varmista vauhdikas startti syksyyn
1. Aloita arki reippaalla otteella
Kun loma päättyy ja arki alkaa, kannattaa pyrkiä pääsemään töihin heti kiinni. Syyskausi on useimmilla yrityksillä täynnä erilaisia sesonkeja ja kampanja-aikoja, joten hihat kannattaa kääriä heti: pehmeä lasku arkeen ei palvele tarkoitustaan, jos sen seurauksena kiire iskee esimerkiksi syyskuun puolivälissä.
Syksyn kampanjat kannattaa aloittaa ajoissa, sillä tällä hetkellä kaikenlaisten ostajien harkinta-aika on pidempi kuin normaalisti. Harkintalistalle on siis päästävä hyvissä ajoin. Ensimmäisenä äänessä oleminen varmistaa myös sen, että et jää kilpailijoiden jalkoihin, ja voit myös muokata kampanjaasi tarvittaessa.
Vauhdita nyt syksyä helposti! Tutustu valmiisiin digimainospaketteihin (alk. 570 €), joiden avulla ohjaat potentiaalisia asiakkaita luoksesi. Paketteihin sisältyy mainosaineiston tuotanto.
2. Päivitä tilannekuvasi
Lomaa edeltävä kevät on yleensä kiireinen, usein väsyttäväkin. Ja vaikka maailman kuinka pyrkisi saamaan valmiiksi juhannukseen mennessä, jää jotain odottamaan lomalta paluuta. Aloita siis syksyn arki tarkistamalla, missä mennään – niin käytännön tekemisten kuin tavoitteidenkin osalta.
Kurkkaa läpi ja tarvittaessa päivitä markkinointistrategiasi.
Palaa siis alkuvuoden tavoitteisiin ja kampanjoihin, sekä liiketoiminnan tavoitteisiin joihin olet jo pyrkinyt markkinoinnin avulla vaikuttamaan. Kirjaa ylös, millaisesta tilanteesta syksy lähtee liikkeelle: onko markkinoinnin rooli auttaa myyntiä kirimään tavoitteisiin, vai onko nyt aika suunnitella jotain aivan uutta. Lataa avuksesi taulukko, jonka avulla seuraat markkinointisi toimivuutta.
Hyvä esimerkki on vaikkapa hotellin liiketoiminta: jos syksyn varauskirjan tulisi olla jo kesän päättyessä täynnä yritystapahtumia, eikä näin olekaan, täytyy tilannetta päästä korjaamaan nopeasti – myös markkinoinnin keinoin ja erilaisin täsmäiskuin.
3. Kokoa joukkueesi
Markkinointi, jos mikä, on joukkuepeliä. Syksyn työtahti tulee todennäköisesti olemaan tiivis, joten heti työskentelyn aluksi on hyvä varmistaa, että sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät ja kumppanit ovat samalla sivulla.
Varmista ensin sisäisesti, että tunnet tavoitteesi ja esimerkiksi budjetin, jolla operoit. Jos et tee päätöksiä toimenpiteistä yksin, huolehdi siitä, että linja yrityksen päättäjien kanssa on auki ja yhteinen.
Sovi myös nopeasti tapaamiset kumppaneiden – mediamyyjien tai -toimiston, mainonnan suunnittelijoiden ja muiden kanssa, jotta pääsette joko tarkentamaan tai tekemään syksyn suunnitelmat. Pidä huolta siitä, että tieto sisäisen tiimin, johdon ja ulkoisten kumppanien välillä kulkee mahdollisimman saumattomasti.
4. Vältä kiire aikatauluttamalla ja suunnittelemalla huolellisesti
Syyslukukautta ennakoivat Back to school -kampanjat alkavat jo elokuussa, mökkikausi päättyy venetsialaisiin ja pian alkaakin jo syyslomakausi. Siitä ei ole enää pitkä matka Black Fridayhin, joka puolestaan starttaa joulusesongin. Syksy on täynnä kuluttaja-asiakkaisiin vaikuttavia juhlapäiviä ja -kausia, ja myös B2B-yritysten hankintoja suunnitellaan, budjetoidaan ja tehdään läpi syksyn.
Kampanja-ajankohtia on siis paljon, ja ilman suunnittelua riskinä onkin, että sesongit tuntuvat tulevan tavalla tai toisella tuulilasiin.
Kun suunnittelet ja aikataulutat kampanjasi huolellisesti, olet askeleen edellä kilpailijoitasi. Pystyt aloittamaan kampanjat ajoissa ja testaamaan erilaisia viestejä ja medioita. Ja mikä parasta, ehdit reagoimaan, jos jokin ei toimikaan kuten pitäisi.
Suunnittelu ja suunnitelmassa pysyminen mahdollistavat myös sen, että syksyn kampanjat etenevät junan lailla. Silloin voit tulipalojen sammuttamisen sijaan keskittyä seuraavan kauden, eli horisontissa siintävän uuden vuoden suunnitteluun.
Parhaiten pelissä pärjää siis markkinoija, joka suunnittelee, aikatauluttaa ja seuraa tavoitteitaan tarkkaan. Mainio tapa tähän on ladata Markkinoinnin työkalupakki, joka sisältää suunnittelua helpottavat työkalut, vuosikellopohjan, tavoitelaskurin ja seurantalaskurin kampanjoiden tuloksille.
- Markkinoinnin vuosikello on suunnittelupohja, johon täytät kampanjat ja niihin liittyvät tärkeät ajankohdat yhteen, selkeään näkymään
- Tavoitelaskurin avulla hahmottelet digikampanjoidesi tavoitteet aiempien tulosten perusteella
- Digikampanjoiden tavoite- ja seurantalaskurin avulla seuraat onnistumista medioittain ja näet kokonaiskuvan helposti
5. Nauti matkasta!
Markkinoinnin mahdollisuudet kehittyvät koko ajan, ja markkinoijilta myös odotetaan paljon. Älä pelkää paineita, vaan nauti matkasta. Muista, että työsi on arvokasta yrityksen liiketoiminnalle, ja että mitä hankalampi haaste, sen maukkaampaa sen ratkaiseminen lopulta on.
Kannattaa myös muistaa, että etenkin taloudellisesti vaikeina aikoina rohkeus investoida tulevaisuuteen – siis markkinointiin – palkitaan. Paikoilleen jääminen ei vie liiketoimintaa kohti tavoitteita, joten kannattaa tarttua härkää sarvista.
Et myöskään ole yksin. Yrityksen sisäisten työkavereitten lisäksi tukena on monipuolinen joukko ammattilaisia erilaisissa kumppaniyrityksissä, kuten meillä Sanomalla – jos haluat sparrailla tai ideoida oman syksysi markkinoinnin haasteita yhdessä, ota ihmeessä yhteyttä!