Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoijan lomaltapaluuvinkit: varmista vauhdikas startti syksyyn

Rentouttava loma on takana, ja edessä paluu pulpetin ääreen, niin koululaisilla kuin markkinoijillakin. Näillä vinkeillä varmistat, että yrityksesi syyskausi saa vauhdikkaan startin ja suuntaat energiasi oikein alkusyksyn inspiroivina ja energisinä työpäivinä.
5.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Aloita arki reippaalla otteella

Kun loma päättyy ja arki alkaa, kannattaa pyrkiä pääsemään töihin heti kiinni. Syyskausi on useimmilla yrityksillä täynnä erilaisia sesonkeja ja kampanja-aikoja, joten hihat kannattaa kääriä heti: pehmeä lasku arkeen ei palvele tarkoitustaan, jos sen seurauksena kiire iskee esimerkiksi syyskuun puolivälissä. 

Syksyn kampanjat kannattaa aloittaa ajoissa, sillä tällä hetkellä kaikenlaisten ostajien harkinta-aika on pidempi kuin normaalisti. Harkintalistalle on siis päästävä hyvissä ajoin. Ensimmäisenä äänessä oleminen varmistaa myös sen, että et jää kilpailijoiden jalkoihin, ja voit myös muokata kampanjaasi tarvittaessa.

Vauhdita nyt syksyä helposti! Tutustu valmiisiin digimainospaketteihin (alk. 570 €), joiden avulla ohjaat potentiaalisia asiakkaita luoksesi. Paketteihin sisältyy mainosaineiston tuotanto.

Valitse paketti

2. Päivitä tilannekuvasi

Lomaa edeltävä kevät on yleensä kiireinen, usein väsyttäväkin. Ja vaikka maailman kuinka pyrkisi saamaan valmiiksi juhannukseen mennessä, jää jotain odottamaan lomalta paluuta. Aloita siis syksyn arki tarkistamalla, missä mennään – niin käytännön tekemisten kuin tavoitteidenkin osalta. 

Kurkkaa läpi ja tarvittaessa päivitä markkinointistrategiasi.

Palaa siis alkuvuoden tavoitteisiin ja kampanjoihin, sekä liiketoiminnan tavoitteisiin joihin olet jo pyrkinyt markkinoinnin avulla vaikuttamaan. Kirjaa ylös, millaisesta tilanteesta syksy lähtee liikkeelle: onko markkinoinnin rooli auttaa myyntiä kirimään tavoitteisiin, vai onko nyt aika suunnitella jotain aivan uutta.  Lataa avuksesi taulukko, jonka avulla seuraat markkinointisi toimivuutta.

Hyvä esimerkki on vaikkapa hotellin liiketoiminta: jos syksyn varauskirjan tulisi olla jo kesän päättyessä täynnä yritystapahtumia, eikä näin olekaan, täytyy tilannetta päästä korjaamaan nopeasti – myös markkinoinnin keinoin ja erilaisin täsmäiskuin. 

3. Kokoa joukkueesi

Markkinointi, jos mikä, on joukkuepeliä. Syksyn työtahti tulee todennäköisesti olemaan tiivis, joten heti työskentelyn aluksi on hyvä varmistaa, että sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät ja kumppanit ovat samalla sivulla. 

Varmista ensin sisäisesti, että tunnet tavoitteesi ja esimerkiksi budjetin, jolla operoit. Jos et tee päätöksiä toimenpiteistä yksin, huolehdi siitä, että linja yrityksen päättäjien kanssa on auki ja yhteinen. 

Sovi myös nopeasti tapaamiset kumppaneiden – mediamyyjien tai -toimiston, mainonnan suunnittelijoiden ja muiden kanssa, jotta pääsette joko tarkentamaan tai tekemään syksyn suunnitelmat. Pidä huolta siitä, että tieto sisäisen tiimin, johdon ja ulkoisten kumppanien välillä kulkee mahdollisimman saumattomasti. 

4. Vältä kiire aikatauluttamalla ja suunnittelemalla huolellisesti

Syyslukukautta ennakoivat Back to school -kampanjat alkavat jo elokuussa, mökkikausi päättyy venetsialaisiin ja pian alkaakin jo syyslomakausi. Siitä ei ole enää pitkä matka Black Fridayhin, joka puolestaan starttaa joulusesongin. Syksy on täynnä kuluttaja-asiakkaisiin vaikuttavia juhlapäiviä ja -kausia, ja myös B2B-yritysten hankintoja suunnitellaan, budjetoidaan ja tehdään läpi syksyn. 

Kampanja-ajankohtia on siis paljon, ja ilman suunnittelua riskinä onkin, että sesongit tuntuvat tulevan tavalla tai toisella tuulilasiin.

Kun suunnittelet ja aikataulutat kampanjasi huolellisesti, olet askeleen edellä kilpailijoitasi. Pystyt aloittamaan kampanjat ajoissa ja testaamaan erilaisia viestejä ja medioita. Ja mikä parasta, ehdit reagoimaan, jos jokin ei toimikaan kuten pitäisi. 

Suunnittelu ja suunnitelmassa pysyminen mahdollistavat myös sen, että syksyn kampanjat etenevät junan lailla. Silloin voit tulipalojen sammuttamisen sijaan keskittyä  seuraavan kauden, eli horisontissa siintävän uuden vuoden suunnitteluun. 

Parhaiten pelissä pärjää siis markkinoija, joka suunnittelee, aikatauluttaa ja seuraa tavoitteitaan tarkkaan. Mainio tapa tähän on ladata Markkinoinnin työkalupakki, joka sisältää suunnittelua helpottavat työkalut, vuosikellopohjan, tavoitelaskurin ja seurantalaskurin kampanjoiden tuloksille. 

  • Markkinoinnin vuosikello on suunnittelupohja, johon täytät kampanjat ja niihin liittyvät tärkeät ajankohdat yhteen, selkeään näkymään
  • Tavoitelaskurin avulla hahmottelet digikampanjoidesi tavoitteet aiempien tulosten perusteella
  • Digikampanjoiden tavoite- ja seurantalaskurin avulla seuraat onnistumista medioittain ja näet kokonaiskuvan helposti

5. Nauti matkasta!

Markkinoinnin mahdollisuudet kehittyvät koko ajan, ja markkinoijilta myös odotetaan paljon. Älä pelkää paineita, vaan nauti matkasta. Muista, että työsi on arvokasta yrityksen liiketoiminnalle, ja että mitä hankalampi haaste, sen maukkaampaa sen ratkaiseminen lopulta on. 

Kannattaa myös muistaa, että etenkin taloudellisesti vaikeina aikoina rohkeus investoida tulevaisuuteen – siis markkinointiin –  palkitaan. Paikoilleen jääminen ei vie liiketoimintaa kohti tavoitteita, joten kannattaa tarttua härkää sarvista.

Et myöskään ole yksin. Yrityksen sisäisten työkavereitten lisäksi tukena on monipuolinen joukko ammattilaisia erilaisissa kumppaniyrityksissä, kuten meillä Sanomalla – jos haluat sparrailla tai ideoida oman syksysi markkinoinnin haasteita yhdessä, ota ihmeessä yhteyttä!

Varaa juttutuokio

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland