Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
      • Webinaari: Ajatusjohtajat vievät parhaat työntekijät
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.
16.8.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Yrityksen heikkoa tunnettuutta ja alalla vallitsevia ennakkoluuloja ei muuteta kauniiden korusanojen viljelyllä työpaikkailmoituksissa. Nykyään vain strategisella toiminnalla, pitkäjänteisellä työllä ja oikeilla markkinoinnin keinoilla erottaudutaan, luodaan positiivisia mielikuvia ja autetaan nousemaan juuri oikean kohdeyleisön tietoisuuteen.

Hakijamarkkinoinnilla vaikutetaan nyt ja tulevaisuudessa

Rekrytointi- eli hakijamarkkinoinnilla pyritään lisäämään huomioarvoa jo avoimiin työpaikkoihin, mutta myös muokkaamaan mielikuvia työnantajasta pitkällä tähtäimellä. Rekrytointiin kohdistuvalla markkinoinnilla tarkoitetaan suurta joukkoa työntekijöiden houkuttelukeinoja, kuten digimarkkinointia, sisältömarkkinointia tai strategisia työnantajamielikuvan rakentamiskeinoja. Jokaisella onkin tehtävänsä siinä, että työpaikkailmoituksella tavoitetaan oikeat työnhakijat ja saadaan aikaan innostusta. Toimivalla markkinoinnilla vaikutetaan niin passiivisiin kuin tulevaisuuden mahdollisiin hakijoihin ja lisätään yrityksen kokonaistunnettuutta.

Työnantajamielikuva määrittää työpaikan houkuttelevuuden

Mielikuvat yrityksestä vaikuttavat siihen, miten se näyttäytyy työhakijoille työnantajana. Tämä myös määrittää työpaikan kiinnostavuuden. Kun yritys kiinnostaa, voidaan työhakemuksia saada myös silloin, kun avointa työpaikkaa ei edes ole ilmoitettu. Vain vakuuttavimmat ja puhdasmaineisimmat yritykset houkuttelevat hakijoita sekä erityisesti myös niitä osaavimpia henkilöitä, joista yritykset keskenään kilpailevat. Passiiviset työnhakijat on mahdollista herättää talviuniltaan heti, kun yritys osaa erottua edukseen.

Työnhakija rakentaa mielikuvansa työnantajasta yrityksen kaikesta ulosannista, kuten esimerkiksi markkinointiviesteistä, asiakaspalvelusta ja kaikesta kuulemastaan. Onkin siis todella mietittävä, mitä yrityksestä kerrotaan ja millä sävyllä. Todellisuutta ei kuitenkaan pääse karkuun, joten on turha piirtää työnantajasta hehkeää kuvaa, jos näin ei oikeasti ole. Kyse ei ole siis siitä, kuka on paras keksimään tarinoita, vaan kuka osaa sanoittaa työnantajalupauksia ja arvoja, jotka aidosti näkyvät sekä kuuluvat yrityksen päivittäisessä toiminnassa.

Natiivimainonta antaa tilan mielikuvien muodostamiselle

Natiivimainonta on mainontaa, jossa hyödynnetään valitun median keinoja. Esimerkiksi uutismediassa natiivimainonta on artikkelimuotoon kirjoitettua yrityksen mainontaa. Natiivimainonta sulautuu ympäristöönsä ja kiinnostaa sisällöllään kuin mikä tahansa muukin sisältö valitussa mediaympäristössä. Natiivimainonta on huomioarvoltaan erinomaista, sillä se ei keskeytä mediankäyttäjää vaan on osa median käyttökokemusta.

Natiivimainonta on osa sisältömarkkinointia, ja sitä voidaan toteuttaa esimerkiksi kirjoitettuna sisältönä, kuvina ja videoina. Natiivimainonnan tunnistaa ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö” -merkinnästä. Tällä tavalla mainonta erotetaan median muusta sisällöstä. Natiivimainonnan avulla yritys voi ohjailla mielikuvien muodostumista työnantajana esimerkiksi raottamalla arkipäivissä näkyviä ja toteutuvia arvoja.

Onnistuessaan natiivi houkuttelee kiinnostavalla aiheellaan, informoi ja on lukijaansa palvelevaa. Natiivimainonta tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa suuriakin lukijamääriä aiheen ollessa ajankohtainen ja kiinnostusta herättävä. Natiivit ovat myös oiva tapa tuoda esille yrityksen omaa ammattiosaamista. Myös liikenne hakukoneiden kautta voi kasvaa onnistuneen aihevalinnan myötä.

Ammattilaisten apua tuotantoon

Kiinnostava sisältö on natiivimainonnassa avainasemassa. Siksi tuotantoon ja mainonnan laatuun on hyvä panostaa. Meillä Sanomalla laadukkaita natiiveja tuottaa timanttinen paikallinen tiimi, joka ideoi aiheesta kuin aiheesta lukijoita kiinnostavan. Natiivin aihetta palvelevan mediaympäristön valinta onnistuu myös vaivattomasti Sanoman laajan mediavalikoiman tuntevien ammattilaisten avuin. Satakuntalaisille mielikuvia voidaan luoda Satakunnan Kansan kanavissa ja muiden maakuntien osaavia ammattilaisia voidaan houkutella Sanoman valtakunnallisissa kanavissa.

Hakijamarkkinointia voi tehdä monin keinoin. Useimmiten monikanavainen viestintä takaakin parhaimmat tulokset. Tämän vuoksi sisältömarkkinointia kannattaa tuottaa myös uratarinoiden ja työntekijöiden suulla tehdyn kerronnan muodossa. Myös yrityksen omat nettisivut kannattaa olla siistit, selkeät ja saavutettavat sekä noudattaa samanlaista äänensävyä muiden sisältöjen kanssa. Suomen suurimpana mediatalona tarjoamme juuri oikean osaamisen ja toimivat välineet tämän kaiken mahdollistamiseksi.

Kirjoittaja työskentelee Sanomalla Satakunnan aluemyyntijohtajana.

Lue lisää natiivimainonnasta

Tutustu asiakastarinoihin, joista tuli sanomista

Katso myös: 

Espoo kokeili innovatiivisia keinoja rekrytointiin

VASEKin ja Vaasan kaupungin natiivikampanja HS.fi:ssä houkutteli työhakuun Vaasaan

 

Tagit

Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
  • Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta

    Tie kuluttajan sydämeen kulkee muistin kautta, joten panostus muistiin kannattaa aloittaa heti, muistuttavat Paula Hernetkoski ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    10.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland