Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.
16.8.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Yrityksen heikkoa tunnettuutta ja alalla vallitsevia ennakkoluuloja ei muuteta kauniiden korusanojen viljelyllä työpaikkailmoituksissa. Nykyään vain strategisella toiminnalla, pitkäjänteisellä työllä ja oikeilla markkinoinnin keinoilla erottaudutaan, luodaan positiivisia mielikuvia ja autetaan nousemaan juuri oikean kohdeyleisön tietoisuuteen.

Hakijamarkkinoinnilla vaikutetaan nyt ja tulevaisuudessa

Rekrytointi- eli hakijamarkkinoinnilla pyritään lisäämään huomioarvoa jo avoimiin työpaikkoihin, mutta myös muokkaamaan mielikuvia työnantajasta pitkällä tähtäimellä. Rekrytointiin kohdistuvalla markkinoinnilla tarkoitetaan suurta joukkoa työntekijöiden houkuttelukeinoja, kuten digimarkkinointia, sisältömarkkinointia tai strategisia työnantajamielikuvan rakentamiskeinoja. Jokaisella onkin tehtävänsä siinä, että työpaikkailmoituksella tavoitetaan oikeat työnhakijat ja saadaan aikaan innostusta. Toimivalla markkinoinnilla vaikutetaan niin passiivisiin kuin tulevaisuuden mahdollisiin hakijoihin ja lisätään yrityksen kokonaistunnettuutta.

Työnantajamielikuva määrittää työpaikan houkuttelevuuden

Mielikuvat yrityksestä vaikuttavat siihen, miten se näyttäytyy työhakijoille työnantajana. Tämä myös määrittää työpaikan kiinnostavuuden. Kun yritys kiinnostaa, voidaan työhakemuksia saada myös silloin, kun avointa työpaikkaa ei edes ole ilmoitettu. Vain vakuuttavimmat ja puhdasmaineisimmat yritykset houkuttelevat hakijoita sekä erityisesti myös niitä osaavimpia henkilöitä, joista yritykset keskenään kilpailevat. Passiiviset työnhakijat on mahdollista herättää talviuniltaan heti, kun yritys osaa erottua edukseen.

Työnhakija rakentaa mielikuvansa työnantajasta yrityksen kaikesta ulosannista, kuten esimerkiksi markkinointiviesteistä, asiakaspalvelusta ja kaikesta kuulemastaan. Onkin siis todella mietittävä, mitä yrityksestä kerrotaan ja millä sävyllä. Todellisuutta ei kuitenkaan pääse karkuun, joten on turha piirtää työnantajasta hehkeää kuvaa, jos näin ei oikeasti ole. Kyse ei ole siis siitä, kuka on paras keksimään tarinoita, vaan kuka osaa sanoittaa työnantajalupauksia ja arvoja, jotka aidosti näkyvät sekä kuuluvat yrityksen päivittäisessä toiminnassa.

Natiivimainonta antaa tilan mielikuvien muodostamiselle

Natiivimainonta on mainontaa, jossa hyödynnetään valitun median keinoja. Esimerkiksi uutismediassa natiivimainonta on artikkelimuotoon kirjoitettua yrityksen mainontaa. Natiivimainonta sulautuu ympäristöönsä ja kiinnostaa sisällöllään kuin mikä tahansa muukin sisältö valitussa mediaympäristössä. Natiivimainonta on huomioarvoltaan erinomaista, sillä se ei keskeytä mediankäyttäjää vaan on osa median käyttökokemusta.

Natiivimainonta on osa sisältömarkkinointia, ja sitä voidaan toteuttaa esimerkiksi kirjoitettuna sisältönä, kuvina ja videoina. Natiivimainonnan tunnistaa ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö” -merkinnästä. Tällä tavalla mainonta erotetaan median muusta sisällöstä. Natiivimainonnan avulla yritys voi ohjailla mielikuvien muodostumista työnantajana esimerkiksi raottamalla arkipäivissä näkyviä ja toteutuvia arvoja.

Onnistuessaan natiivi houkuttelee kiinnostavalla aiheellaan, informoi ja on lukijaansa palvelevaa. Natiivimainonta tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa suuriakin lukijamääriä aiheen ollessa ajankohtainen ja kiinnostusta herättävä. Natiivit ovat myös oiva tapa tuoda esille yrityksen omaa ammattiosaamista. Myös liikenne hakukoneiden kautta voi kasvaa onnistuneen aihevalinnan myötä.

Ammattilaisten apua tuotantoon

Kiinnostava sisältö on natiivimainonnassa avainasemassa. Siksi tuotantoon ja mainonnan laatuun on hyvä panostaa. Meillä Sanomalla laadukkaita natiiveja tuottaa timanttinen paikallinen tiimi, joka ideoi aiheesta kuin aiheesta lukijoita kiinnostavan. Natiivin aihetta palvelevan mediaympäristön valinta onnistuu myös vaivattomasti Sanoman laajan mediavalikoiman tuntevien ammattilaisten avuin. Satakuntalaisille mielikuvia voidaan luoda Satakunnan Kansan kanavissa ja muiden maakuntien osaavia ammattilaisia voidaan houkutella Sanoman valtakunnallisissa kanavissa.

Hakijamarkkinointia voi tehdä monin keinoin. Useimmiten monikanavainen viestintä takaakin parhaimmat tulokset. Tämän vuoksi sisältömarkkinointia kannattaa tuottaa myös uratarinoiden ja työntekijöiden suulla tehdyn kerronnan muodossa. Myös yrityksen omat nettisivut kannattaa olla siistit, selkeät ja saavutettavat sekä noudattaa samanlaista äänensävyä muiden sisältöjen kanssa. Suomen suurimpana mediatalona tarjoamme juuri oikean osaamisen ja toimivat välineet tämän kaiken mahdollistamiseksi.

Kirjoittaja työskentelee Sanomalla Satakunnan aluemyyntijohtajana.

Lue lisää natiivimainonnasta

Tutustu asiakastarinoihin, joista tuli sanomista

Katso myös: 

Espoo kokeili innovatiivisia keinoja rekrytointiin

VASEKin ja Vaasan kaupungin natiivikampanja HS.fi:ssä houkutteli työhakuun Vaasaan

 

Tagit

Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland