Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Rovaniemen steinerkoulu rakensi tunnettuutta mainonnalla

Miten oppilaitoksen tunnettuutta ja kiinnostusta voi kasvattaa? Rovaniemen steinerkoulu selvitti, mistä perheet etsivät tietoa ja otti avukseen Google-, Display- ja Remarketing -mainonnan.
Rovaniemen Steiner koulu kansikuva
22.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Tunnettuuden kasvattaminen, kiinnostuksen herättäminen ja kouluun ilmoittautumisten generointi.

Ratkaisu

Googlen hakudataan perustuva, oikein ajoitettu digitaalinen kampanja. Hakusanamainontaa, kohdennettua bannerimainontaa sanoman verkossa ja remarketing-mainontaa.

Rovaniemen steinerkouluun kuuluu peruskoulun 1.-9. luokkien lisäksi esikoulu ja päiväkoti, jossa on ryhmät alle 3-vuotiaille ja 3-5 -vuotiaille. Koulu on peruskoulua korvaava yksityiskoulu, jossa opiskellaan peruskoulun oppimäärään kuuluvat asiat Steiner-pedagogiikan mukaisessa opetuksessa.

Kouluun täytyy ilmoittautua erikseen. Joinain vuosina aloittavalle luokalle on tulijoita hienosti, joinain vuosina oppilasmäärä taas uhkaa jäädä pienemmäksi. Steiner-koulua ja -pedagogiikkaa ei tunneta vielä riittävän laajasti, lisäksi mielikuva esimerkiksi opiskelun sisällöstä tai hinnasta saattaa olla este kouluun hakemiselle. 

Näitä haasteita Rovaniemen seudun steinerkouluyhdistyksen toiminnanjohtaja Niina Tuisku lähti ratkaisemaan yhdessä Client Manager Johanna Nurmikarin kanssa.

Suunnitelmallista markkinointia, kiitos kyllä! 

“Olemme pitkään puhuneet siitä, että markkinointia täytyisi kehittää, tehdä siitä suunnitelmallisempaa ja pitkäjänteisempää. Markkinointimme on painottunut erilaisiin tapahtumiin, lisäksi Facebook ja verkkosivut ovat olleet tärkeässä roolissa. Olemme mainostaneet myös paikallislehdessä”, kertoo Niina Tuisku. 

“Päiväkotiin on ollut mukavasti tulijoita. Koulun puolella tilanne on kuitenkin vaihdellut lukuvuosittain: välillä luokista on tulossa liian isoja ja välillä taas liian pieniä. Luokan optimikoko olisi noin 18-20 oppilasta, eli tähän lähdimme hakemaan ratkaisua Sanoman kanssa.”

Johanna Nurmikari tuntee oppilaitosten markkinoinnin haasteet hyvin.

“Koulun valinnassa on mukana sekä tunnetta että harkintaa. Steiner-koulujen täytyy tehdä itseään tunnetuksi, jotta ne olisivat mukana vanhempien pohdinnoissa. Suomalainen peruskoulu on kautta linjan laadukas ja hyvä, mutta olisi tärkeää että perheet voivat rauhassa pohtia muitakin vaihtoehtoja lapsensa polulle kohti yhteiskuntakelpoista aikuisuutta.”

Kaikki alkaa tietoisuuden rakentamisesta

Kun kyseessä on koulu, on tunnettuuden rakentaminen aloitettava faktoista. 

“Moni vanhempi ei vielä ihan tunne Steiner-pedagogiikkaa. "Yksityinen koulu" herättää helposti mielikuvan kalliista hinnoista, tai erityiskoulusta joko "erityisen lahjakkaille" tai tukea tarvitseville oppilaille. Siitähän Steiner-koulussa ei kuitenkaan ole kyse, vaan pedagogisista painotuksista peruskoulun oppimäärän sisällä”, kuvaa Niina.

Opetus on meilläkin maksutonta. Huoltajat voivat liittyä koulua ylläpitävän yhdistyksen jäseneksi ja sekä yhdistyksen jäsenyys että yhdistyksen jäsenten maksamat tukimaksut ovat vapaaehtoiset. Yhdistyksen jäsenet päättävät tukimaksujen suuruudesta, joten ne pyritään pitämään maltillisena.”

“Meidän täytyy siis vahvistaa tietoisuutta siitä, että tarjoamme tällaista opetusta ja toimimme täällä Rovaniemellä. Omaan lähikouluun vievä polku on Suomessa hyvin selkeä, eli vanhemmat eivät välttämättä tule edes hoksanneeksi tällaista vaihtoehtoa.”

Viestit ja ajankohdat löytyvät Google-datan avulla

Miten Rovaniemen steinerkoulun kampanjaa sitten alettiin rakentaa? Taustatyö oli kokonaisuudessa tärkeässä roolissa.

“Selvitimme Googlesta, miten vanhemmat etsivät tietoa päiväkodin ja koulun valintaa varten. Katsoimme hakusanoja ja lähdimme rakentamaan kokonaisuutta niiden avulla. Google Trends auttoi myös määrittelemään kampanja-ajankohtia."

Johanna Nurmikari
Asiakaspäällikkö, Julkinen sektori
Sanoma

“Steiner-pedagogiikan erityispiirre on se, että sen mukaisen oppimisen voi alkaa jo siitä, kun lapsi on vauva. Viestintää kannattaa siis kohdentaa jo pienten lasten vanhemmille. Koulun valinta ei tietysti ole mitenkään akuutti asia vielä taaperoiässä, mutta ajatuksen siemen on hyvä istuttaa.”

“Johannan tekemä taustatyö auttoi ymmärtämään, missä vaiheessa vanhemmat etsivät tällaisia tietoja. Huomasimme myös, että pienten, vielä kotihoidossa olevien lasten vanhemmille kannattaa kertoa siitä, että tarjoamme katkeamatonta oppimisen polkua aina päiväkodista yläkouluun”, kertoo Niina Tuisku. 

Työkalupakissa bannerimainontaa ja remargetingia

Rovaniemen steinerkoulun kampanjassa käytettiin hakusanamainontaa Googlessa, kohdennettua ja optimoitua bannerimainontaa Sanoman verkostossa sekä remarketingia. 

“Koulun valinta vaatii paneutumista. Siksi remarketing, eli uudelleenmarkkinointi sivustolla käyneille, oli kampanjassa tärkeässä roolissa. Sen avulla pystyttiin palauttamaan vanhempia syventymään sivustoon tarkemmin ensitutustumisen jälkeen”, Johanna kertoo.

Kampanjoinnin teemat ja ajankohdat määritettiin hakudatan avulla. Keväällä mainostettiin päiväkotia, syksyllä ja talvella koulun aloittavia luokkia. Koulupuolen mainonta ajoitettiin ajankohtaan, jossa perheissä haetaan esikoulu- ja alakoulupaikkoja.
Steinerkoulu banneri

Tietoisuus ja kiinnostus kasvoivat

Niina kertoo, että kampanja onnistui herättämään kiinnostusta.

“Kampanja toi meille tosi paljon yhteydenottoja ja ensimmäiselle luokalle tuli reilusti ilmoittautumisia. Lopullinen luokkakoko jäi kuitenkin ilmoittautumisten määrää pienemmäksi, sillä perheet muuttavat ja suunnitelmat saattavat perheissä muutenkin elää. Yhteydenottojen ja kiinnostuneiden määrä kuitenkin kertoo onnistumisesta, ja kiinnostuneet saattavat sitten aloittaa meillä myöhemmin.” 

Johannan tekemä suunnitelmallinen työ saa toiminnanjohtajalta kiitosta.

“Johanna on auttanut miettimään koko markkinointistrategiaa, sitä miten meidän pitkäjänteisesti kannattaa rakentaa tätä kokonaisuutta ja viestejämme”, Niina valottaa.

“Steinerkoulussa poikkeuksellista on se, että pienikin päiväkotilapsi näkee, millaisia juhlia ja esityksiä koululaiset tekevät. Siitä syntyy yhteisöllisyys, ajatus siitä, että tuonne isompien joukkoon minäkin sitten menen ja pääsen järjestämään noita hienoja juttuja.” 

“Lapsen ja nuoren kasvaessa, ne yleensä suuret askeleet, siirtyä päiväkodista esikouluun, esikoulusta alakouluun ja lopulta yläkouluun, ovat pienempiä ja helpompia ottaa. Tätä viestiä haluamme vahvistaa omassa mainonnassamme. Lisäksi on tärkeää muistuttaa, että steinerkoululaiset sijoittuvat jatko-opiskelupaikkoihin ja työelämään aivan samalla tavoin kuin peruskoulunkin käyneet.” 

Toimiva yhteistyö on voimaa

“Huoltajien markkinointitiimissä mukana oleva graafikkomme suunnitteli materiaalit meidän oman ilmeemme perusteella, kaikki sujui helposti.” 

Useita kampanjoita pyöritettäessä voi tapahtua myös inhimillisiä virheitä. 

“Yhteen kampanjaan sattui jäämään vanha banneri. Sanoman tiimi oli sen onneksi hoksannut ja Johanna kertoi meille, että näin on päässyt käymään. Mitään isoa vahinkoa ei tapahtunut, ja sovimme että kampanja-aikaa pidennetään, jotta saamme oikealla materiaalilla kaikki kiinnostuneet kiinni. Kokonaisuutena mainonta on ollut sujuvaa ja hyvin huolehdittua”, Niina kertoo.  

Oppeja oppilaitoksen markkinointiin

Koulun markkinointi on hyvin erilaista kuin muiden palveluiden. Millaisia oppeja ja ajatuksia Niinan mielessä on koulumaailman markkinoinnista herännyt?

“Olemme suunnanneet mainontaa pääosin huoltajille. Itse nuoret, vähän isommat koululaiset ovat kuitenkin yllättävän aktiivisia itsekin, ja vaikuttavat paljon omilla toiveillaan huoltajien näkemyksiin. Tätä meidän täytyy ehkä tulevaisuudessa miettiä.”

“Itselleni on tärkeää, että markkinoinnin yhteistyökumppani pystyy ajattelemaan kokonaisvaltaisesti; ei niin, että “nyt myydään sulle lehtimainos” tai tehdään vain nettisivut. Ammattilainen auttaa miettimään kokonaisuutta ja sitä, mitä kaikkea pitää huomioida: miten puhutellaan nuoria, miten alle 3-vuotiaiden vanhempia ja niin edelleen.”

Onnistunut ja tehokas mainonta - mitä se vaatii sinulta?

Lue lisää täältä

Tagit

Digiratkaisut Google Ads

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland