Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Torpanpiha rakensi multabrändinsä tunnettuutta alueellisella mainonnalla

Torpanpiha halusi panostaa tunnettuuden kasvattamiseen kuluttaja-asiakkaidensa keskuudessa. Keinoksi tähän valikoitui alueellinen mainonta joka näkyi ja kuului Ruudussa, radiossa ja bannereissa Uudenmaan alueella.
Torpanpiha kansikuva
4.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Ei ole yhdentekevää millaiselle mullalle istutat.

Torpanpihalla tiedetään tämä kantapään kautta, sillä alunperin yritys syntyi Hyvinkään Tieluiska Oy:n sivutuotteena. Kun maa- ja ympäristörakennusta varten ei ollut saatavilla riittävän tasalaatuista ja hyvää multaa, päättivät he ruveta seulomaan sitä itse. 

Näin syntyi Torpanpiha, laadukasta puutarhamultaa tuottava tuotebrändi.

Kuluttajille mullan laadun merkitys ei kuitenkaan ole yhtä selkeä. Vuoden 2019 alussa multabrändistä oli B2B-puolella muotoutunut jo Uudenmaan alueen markkinajohtaja, mutta kuluttajapuolella tunnettuudessa oli edelleen haasteita. 

Harva kuluttaja nimittäin vaivautuu vertailemaan multaa, vaan sen sijaan valitsee ensimmäisen tutulta näyttävän säkin.

Siksi Torpanpiha päätti panostaa tunnettuuden kasvattamiseen. Keinoksi tähän valikoitui alueellinen mainonta joka näkyi ja kuului Ruudussa, radiossa ja bannereissa Uudenmaan alueella.

Torpanpihan tunnettuus kuluttajapuolella oli lähempänä nollaa

Torpanpihan markkinointipäällikkö Sanna Kopola-Hirsimäki  tiivistää haasteen seuraavasti.

"Multa ei ole millään tavalla kaunista, seksikästä tai houkuttelevaa. Eihän se kiinnosta ketään vaan se, mitä mullassa kasvaa eli mitä sen avulla saa."

Koska alussa ei vielä tiedetty kuinka hyvin Torpanpiha tunnetaan kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa, lähtökohdaksi otettiin se, että tunnettuus on nolla. Samalla todettiin, että myöskään toisella puolen pöytää ei tiedetty potentiaalisista asiakkaista vielä tarpeeksi.

Kopola-Hirsimäen ensimmäinen askel olikin selvittää keitä kuluttajapuolen asiakkaat ovat ja mikä heitä motivoi hankkimaan multaa. 

"Lähdin tuumailemaan asiakkaan ostomotiiveja ja sitä, millaisessa elämäntilanteessa multa saattaa tulla mieleen. Sen jälkeen mietin sitä, miten tätä tarinaa saadaan kerrottua asiakkaalle oikeassa ostovaiheessa."

Kyselytutkimuksen lopputuloksena syntyi segmentointi kolmesta erilaisesta ostajapersoonasta. Nämä persoonat toimivat kaiken markkinoinnin lähtökohtana. 

Alueellisella mainonnalla haluttiin jättää Torpanpihan multa kuluttajien mieleen

Kun tiedossa oli keitä tavoiteltiin ja miksi, seuraava askel oli valita oikeat keinot asiakkaiden tavoittamiseen.

"Tavoitteena meillä oli saada tunnettuutta sekä ihmiset tutustumaan meihin verkkosivujen kautta", Kopola-Hirsimäki  tiivistää.

Apuna tähän päätettiin hyödyntää alueellista mainontaa eli mainontaa joka kohdistetaan tiiviisti alueelle jossa Torpanpiha toimii.

Kanavaksi tähän valikoitui Ruutu-suoratoistopalvelu. Sen lisäksi Torpanpiha nosti kampanjavideota omin voimin myös somemainonnassa.

Siro Creativen suunnittelemassa ja toteuttamassa videossa haluttiin keskittyä siihen, mikä on kuluttajan mielestä oleellista: siihen, mitä hyvän mullan avulla saadaan aikaiseksi.

Mainonta Ruudussa ja somessa kasvattivat kuluttajamyyntiä 24 % jo ensimmäisessä vaiheessa

Koska kampanjan tavoitteena oli puhtaasti tunnettuus, onnistumista seurattiin orgaanisen liikenteen ja brändihakujen määrän kasvulla.

"Ruutu-kampanjassa oli tiukka rajaus sekä alueellisesti että kiinnostuksen kohteiden perusteella. Siihen nähden, että mainos kesti vain kymmenen sekuntia ja kamppis kaksi viikkoa, tulokset ovat oikein hyvät", Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Orgaanisessa liikenteessä nähtiinkin kasvua 25 prosenttia, ja kampanja sekä taustalla pyörinyt hakusanamainonta kasvattivat brändisanojen kautta saapunutta liikennettä jopa 36 prosenttia.

Tavoitteiden saavuttamisen lisäksi Kopola-Hirsimäki  kertoo yllättyneensä positiivisesti myös muista tuloksista.

"Click-through-rate kampanjassa oli jopa 0,4 prosenttia, joka tarkoittaa noin 168 klikkiä verkkosivuillemme. Kun tavoitteena oli puhtaasti tunnettuus, tämä oli meille extraa varsinaisten tavoitteiden päälle. Myös kuluttajamyynnin kasvu 24% oli mukava lisäsaavutus."

Tulokset Ruutu- & somekampanjasta:

24 %

kasvua kuluttajamyynnissä

25 %

orgaanisen liikenteen kasvu

36 %

brändillisen hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen kasvu

51 000

loppuun asti katseltua mainosta

53 000

aloitettua katselukertaa

Jatkoa menestykselle alueellisella radiomainonnalla

Alun alkaen Kopola-Hirsimäki olisi halunnut Ruudussa näkyvän kampanjan tueksi myös alueellista radiomainontaa, mutta keväällä 2019 tämä ei vielä ollut mahdollista.

Vuoden alussa hän sai mukavan yllätyksen, kun yhteyshenkilömme Mari Lindfors pirautti hänelle ja kertoi että nyt olisi saatavilla sitäkin.

"Tämä on sitä asiakaskokemusta. Mari on ymmärtänyt meidän bisneksen tosi hyvin ja jos olen joskus kertonut että jokin asia kiinnostaisi niin myöhemmin hän on kertonut että hei, nyt olisi tarjolla palvelu tähän sun tarpeeseen", Kopola-Hirsimäki  iloitsee.

Radiomainonta päädyttiin toteuttamaan omana kampanjanaan jota jälleen tuettiin somemainonnalla. Tavoitteet olivat pitkälti samat kuin edellisessäkin.

"Halusimme alueellisella radiomainonnalla jatkaa tunnettuuden kasvattamista ja rakentaa brändimielikuvaa. Olen määritellyt meille tone of voicea eli sitä, miten meidän brändi puhuu ja halusimme tuoda tämän myös radioon: rehellinen, maanläheinen, vähän humoristinen suomalainen työmies", Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Mainoksen viestikärki muotoutui Marin kanssa yhdessä sparratessa, josta Kopola-Hirsimäki  myös kiittelee.

Multaa ei juuri muuta - Kuuntele radiospotti tästä

Kampanjan onnistumista seurattiin suoran liikenteen ja brändihakujen kasvun kautta. Suora liikenne kasvoikin kampanjan aikana 13 prosenttia ja hakusanamainonnan kautta tullut liikenne jopa 54 prosenttia.

Tulokset radio- ja somekampanjasta:

13 %

kasvu suorassa liikenteessä

54 %

brändillisen hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen kasvu

540 000

bruttokontaktit

210 000

nettokontaktit

35,9 TRP

kohderyhmässä

2,6

OTH

Radiomainonnan ostaminen oli helppoa ja opettavaista

Kopola-Hirsimäen mukaan hän sai ennen kaikkea radiomainonnasta hyviä oppeja jatkoa varten.

"Radiomainonnan ostaminen Sanomalta oli helppoa ja sujuvaa. En ollut aiemmin ostanut radiota, mutta sain mainokset suoraan Marilta ja kaiken hyvin valmiiksi tehtynä, Kopola kertoo. Sain kuunneltavaksi kaksi erilaista ääniversiota mainoksesta ja sain valita niistä sen, joka istui meidän brändiimme parhaiten."

Uusista äänistä tulikin sen verran osuvat, että samaa tunnelmaa haluttiin käyttää myös somessa pyörivissä videoissa. Siispä Ruutu-kampanjan video spiikattiin uudestaan saman puhujan toimesta.

Kaikki ei kuitenkaan sujunut aivan kuin Strömsössä, sillä koronan aiheuttama poikkeustilanne ja takatalvi aiheuttivat pari mutkaa matkaan.

Kopola-Hirsimäki epäileekin, että poikkeustilanteesta johtunut etätyöaalto vaikutti työmatkailijoiden määrään ja siihen kuinka moni mainoksen lopulta kuuli. Tästä huolimatta hän on sitä mieltä, että tärkeintä ovat ne opit joita kampanjasta saatiin.

"Jos nyt tekisin kampanjan uudestaan, tiivistäisin vielä kampanja-aikaa tai sitten lisäisin budjettia", Kopola-Hirsimäki miettii.

Bannerimainonta kruunaa kombon

Alunperin suunnitelmissa oli tukea radiomainontaa bannerimainoksilla. Aiemmin mainitut yllättävät käänteet pistivät kuitenkin suunnitelmat uusiksi, ja bannerimainonnan aloitus päätettiin siirtää myöhemmälle. Onni onnettomuudessa, sitä odotellessa Sanoma laajensi jälleen valikoimaansa.

"Olin jo aiemmin halunnut tehdä bannerimainontaa alueen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella kohdennettuna, mutta silloin se ei ollut mahdollista klikkihintaisena. Mutta jokin aika sitten Mari taas soitti että nyt se on mahdollista", Kopola-Hirsimäki  kertoo.

Kohdennus tehtiin Sanoman kanavissa Sanoman CPC-tuotteen avulla, ja apuna tässä ja viesteissä käytettiin Kopola-Hirsimäen aiemmin määrittämiä ostajapersoonia.

Kaiken kaikkiaan Kopola-Hirsimäki  on tyytyväinen kampanjoiden tuloksiin ja yhteistyöhön. 

"Olen saanut hyvää palvelua Sanomalta ja koen että minua ymmärretään ja kuunnellaan."

Haluatko kasvattaa yrityksesi tunnettuutta omalla alueellasi? Miten valjastaa radio+digi käyttöösi?

Lue lisää alueellisesta radiomainonnasta

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland