”Räjähdysherkkä maailmanpoliittinen tilanne heijastuu myös markkinointiin”
Mitä työnkuvaasi kuuluu? Mitä on työpöydälläsi juuri nyt?
Toimin Virta UM:ssä asiakkuusjohtajana viidettä vuotta. Vedän suunnittelutiimejä ja teen kädet savessa myös strategista suunnittelua. Koen, että siihen on itselläni paljon annettavaa.
Vuosi on saatu käyntiin, ja vuosisuunnitelmia ollaan parhaillaan viemässä käytäntöön. Asiakkuuksillani etenkin kevät on kiireistä aikaa. Töitä painetaan hyvällä meiningillä.
Mikä median muutosvoima vaikuttaa tällä hetkellä eniten työhösi?
Maailmanpoliittinen tilanne on tällä hetkellä räjähdysherkkä. Tämä vaikuttaa globaaleihin brändeihin, joiden parissa työskentelen. Somessa kuohuttavat asiat heijastuvat vahvasti tiettyihin brändeihin. Tässä tapauksessa haaste on osata tehdä markkinointia silkkihansikkain, mutta ei kuitenkaan kädenlämpöisesti.
Media on ollut kovassa murroksessa viimeiset 20 vuotta, ja tässäkin juttusarjassa moni on maininnut tekoälyn. Maailmanpoliittiset kriisit ovat kuitenkin niitä, jotka täytyy tällä hetkellä ottaa omassa työssäni eniten huomioon.
Mihin mediastrategiaoppiin tai näkemykseen nojaudut?
Uskon todella vahvasti datalla ja tiedolla ohjattuun tekemiseen. Mitä syvemmin kuluttajan maailmaa pystyy ymmärtämään, sitä helpompi on nähdä paikkoja, joihin brändi pystyisi kuluttajan elämässä solahtamaan.
Brändin voi esimerkiksi liittää ajankohtaiseen, brändin identiteettiin sopivaan ilmiöön. Näin brändistä voi tulla kohderyhmälle entistä relevantimpi.
Markkinointia ei tehdä vain markkinoinnin takia, vaan sen vuoksi, että saadaan aikaan myyntiä. Myös brändimielikuvalliset kampanjat tähtäävät myyntiin pidemmällä aikavälillä.
Kerro selviytymisvinkkisi arjen kiireen keskelle
Käytän klassista sanontaa: tuulta päin. Silloin paukutetaan, kun rauta on kuumaa.
Hetket punttisalilla tai lenkillä ovat niitä, jolloin saan itse parhaiten ajatukset pois työstä. Kun keskittyy fyysiseen suoritukseen, se tyhjentää sopivasti pään. Liikunnan kautta saan voimavaroja ja jaksamista arkeen.
Katso aiemmat Näkemyksiä mediasta -artikkelit:
Leena Wasenius, GroupM