eKukka.fi rakentaa brändiä monimediallisella mainonnalla ja rohkeilla kokeiluilla

eKukka.fi on helppokäyttöinen verkkopalvelu, jonka kautta kuluttaja-asiakkaat voivat asioida verkossa oman, paikallisen kukkakauppiaansa kanssa tai tilata kukkia tarvittaessa kauempaakin.
eKukka.fin tavoitteena on olla ensimmäinen palvelu, joka suomalaisille tulee mieleen silloin, kun he ajattelevat kukkien ostamista itselle tai toisille, kodin sisätiloihin tai terassille.
"Tavoitteenamme on valtakunnallinen tunnettuus, ja sen lisäksi asema paikallisten kukkakauppojen digitalisoinnin mahdollistajana", kertoo eKukka.fin takana olevan Floweb Oy:n luova johtaja Pasi Kivilompolo.
"Koronavuoden aikana kasvumme oli huomattavaa. Nyt haluamme vahvistaa uusia asiakkuuksiamme entisestään."
Valtakunnallinen tunnettuus vaatii mainontaa
eKukka.fi ja Sanoma ovat olleet yhteistyökumppaneita jo useamman vuoden ajan. Vuosien varrella tekeminen on kehittynyt, ja mainonnan muotoja on otettu käyttöön lisää. Mainonnan hyödyntäminen brändin rakennuksessa oli alusta asti itsestään selvää.
"Alussa lähdimme liikkeelle vähän varovaisemmin panoksin ja kokeilimme erilaisia lähestymistapoja. Koska kyse on valtakunnallisesta yrityksestä, täytyy markkinointia tehdä aktiivisesti, jotta yritys pysyy asiakkaiden mielessä.
Aloitimme kaupunkikohtaisella paraatimainonnalla Ilta-Sanomien sivuilla. Silloin halusimme tuoda eKukan brändiä esiin juuri sesonkien alla. Siitä aloimme hienosäätää sitten yhdessä seuraavaa kampanjaa varten", Pasi Kivilompolo kertoo yhteistyön alusta.
"Sittemmin olemme tehneet hyvinkin monenlaisia ratkaisuja, ja kaikenlaisia kokeiluja. Viimeisimpinä uusina kampanjaelementteinä ovat olleet äitienpäivän kilpailukampanja Me Naiset -radiossa ja valtakunnallinen televisiokampanja Nelonen Median kanavilla."
Brändin rakentaminen edellyttää hyvää mainosta ja oikean yleisön tavoittamista
Kun tavoitteena on brändin rakentaminen, on mainosten onnistuttava jäämään yleisön mieleen. TV- ja radiomainonta ovat vahvoja muistijäljen rakentajia etenkin silloin, kun viestin kärki on terävä ja toteutus tarjoaa yleisölle oivalluksen.
"Kevään kampanjassa parasta oli se, että löysimme hauskan, raikkaan ja tähän aikaan sopivan näkökulman mainokseen. Sanoisinkin, että löydettiin eKukka.fin henki", Pasi Kivilompolo kuvaa.
"Kannattaa valita huolella hyvät tekijät: silloin jälkikin on hyvännäköistä. Meillä oli tosi hyvä tuotantoyhtiö, Drama Moving Pictures, toteuttamassa alun perin meillä syntynyttä ideaa, ja jälki oli todella hyvää."
Toimiva mainos vaatii tietysti myös sen, että se kohtaa oikean kohderyhmän riittävän monta kertaa. eKukka.fillä ollaan tyytyväisiä Sanomalta saatuun tavoittavuuteen.
"Kevään kampanjaan saimme moneen muuhun toimijaan verrattuna kattavan tarjouksen, ja rahoille vastinetta. Toistoja tuli hyvin, niin Nelosen eri tv-kanavilla kuin radiossakin", Kivilompolo kertoo.
Mittarit kertovat mainonnan oikeasta suunnasta
eKukka mittaa mainonnan onnistumista sekä mielikuvan kehittymisen että konkreettisten kävijämäärälukujen ja myyntien kautta. Mielikuvaan ja brändin rakentamiseen liittyvät asiat ovat haastavampia mitattavia.
"Lukujen valossa palvelu on löydetty hyvin. Asiakasmäärät ovat kasvaneet noin 4-5 -kertaisiksi ja saamme kauppiailta palautetta siitä, että eKukka.fin kautta tulee asiakkaita. Lisäksi meille on tulossa palveluun oma sähköinen asiakaskyselynsä ja jossain kohtaa tulemme tekemään myös mielikuvamittauksen.
Toinen tärkeä asia on se, että palvelussa mukana olevat kauppiaat ovat huomanneet, että markkinointiin käytetään paljon paukkuja. Saamme heiltä positiivista palautetta eKukka.fin näkyvyydestä – mitä enemmän me näymme, niin paremmin hekin onnistuvat."
Hyvä kumppanuus rakentuu pitkäaikaisesta yhteistyöstä
Yhteistyö Sanoman ja yhteyshenkilö Maria Waltarin kanssa on vuosien aikana kehittynyt varsin ratkaisukeskeiseksi yhteistyömalliksi.
"Totta kai myyjä haluaa aina myydä, mutta tässä on kyllä vallalla sellainen kumppanuus ja ratkaisukeskeisyys", Pasi kuvaa.
"Jos on tarve jollekin tietylle mainosmuodolle tai meillä on valmiina ajatus siitä, mitä se voisi olla, niin haemme siihen yhdessä sopivimman ratkaisun. Esimerkiksi kevään Me Naiset -Radion promoa varten saimme Sanomalta ehdotuksen, jota sitten peilasimme kohderyhmäämme ja arvioimme, mistä heidät tavoitamme. Keskustelemme myös säännöllisesti siitä, mitä mahdollisesti voisi puolin ja toisin olla tulossa, ja pohdimme sopivimpia ratkaisuja."
Miten brändi rakennetaan kestävästi? Lue tärkeimmät asiat tunnettuuden rakentamisen ja brändimainonnan taustalle!