Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä digimedioiden tulosraportit kertovat ja miten niitä tulkitaan?

Tämän artikkelin luettuasi tiedät, mitä digikampanjan loppuraportin luvut tarkoittavat sekä miten tulkitset mainonnan tuomia tuloksia.
mita_digimedioiden_tulosraportit_kertovat
25.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kilahtiko sähköpostiin mainoskampanjan odotettu tulosraportti? Hienoa! Tämän artikkelin tarkoituksena on kertoa sinulle ymmärrettävästi ja selkeästi, mitä loppuraportin luvut tarkoittavat sekä miten tulkitset digimainonnan tuloksia. Ymmärrät  miten mainonta toimii ja mitä mainonnassa onnistuminen tarkoittaa. Oivallat miten mainonta vaikuttaa pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä liiketoimintaasi.

Ennen kuin paneudumme itse lukuihin, on hyvä palauttaa mieleen että ostetun mainoskampanjan loppuraportti on aina ja ainoastaan raportti siitä, mitä kyseisellä yksittäisellä kampanjalla on saatu aikaiseksi mainonnan näkökulmasta.

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi loppuasiakkaiden tekemät toiminnallisuudet selviävät vasta yrityksen verkkosivuston omasta seurannasta ja analytiikasta. Toisin sanoen, jos mainoskampanjan aikainen klikki on johtanut kauppaan, toteutunut kauppa ei näy tässä raportissa vaan kyseinen ostotapahtuma voidaan todentaa ainoastaan mainostettavan sivuston keräämästä datasta.

Yksittäinen loppuraportti saati mainoskampanja ei siis ole koskaan koko totuus, vaan ne toimivat osana kaiken mainonnan tekemistä ja mittaamista, sekä siten myös kaiken mainonnan kehittämistä entistä tehokkaammaksi.

Lue myös: Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

Kampanjaraportin lukuohje: Näyttöpohjainen display-mainonta (CPM)

Näyttöpohjaisen display-mainoskampanjan esimerkkituloksia.

 

Mainosnäytöt: Kampanjan aikana toteutuneet mainosnäytöt, eli kuinka monta kertaa mainos on näytetty.

Klikit: Kampanjan aikana toteutunut klikkimäärä, jonka tulos perustuu Sanoman mainonnanhallinnan järjestelmään.

Uniikit mainosnäytöt: Eli se määrä yksittäisiä ihmisiä, jotka ovat nähneet mainoksen.

Klikki-%: Klikkiprosentti on prosenttiluku, kuinka monta prosenttia mainosnäytöistä johti klikkiin.

Viewability: Viewability, eli näkyvyys, on mittari, joka mittaa mainonnan näkyvyyttä käyttäjän ruudulla. Sanoman keskiarvo on 73% (IAB:n mukaan hyvä viewability-taso on desktop-mainoksilla 70% ja mobiilimainoksilla 50%). Interactive Advertising Bureau (IAB) tarkoittaa, että vähintään 50 % pikseleistä on näkyvissä vähintään sekunnin ajan (videossa 50 % mainoksesta on oltava näkyvissä vähintään kahden sekunnin ajan).

Hyvä tietää: CPM, eli cost per mille, eli näyttöpohjaisen display -mainonnan avulla halutaan useimmiten laajaa näkyvyyttä, jolla rakennetaan brändin tunnettuutta ja ansaitaan paikka harkintaryhmästä. Näyttöpohjaista kampanjointia voi käyttää myös pienemmälläkin budjetilla jatkuvana ja  tarkasti kohdennettuna. Hinta määräytyy toteutuneiden mainosnäyttöjen mukaan.

Kampanjaraportin lukuohje: Tulospohjainen display-mainonta (CPC)

CPC-mainoskampanjan esimerkkituloksia.

 

Mainosnäytöt: Kampanjan aikana toteutuneet mainosnäytöt, eli kuinka monta kertaa mainos on näytetty.

Klikit: Kampanjan aikana toteutunut klikkimäärä, jonka tulos perustuu Sanoman mainonnanhallinnan järjestelmään.

Klikki-%: Klikkiprosentti on prosenttiluku, kuinka monta prosenttia mainosnäytöistä johti klikkiin.

Budjetti: Kampanjaan käytetty budjetti.

Klikkihinta: Kampanjassa toteutunut yhden klikin hinta.

Hyvä tietää: CPC, eli cost per click, eli tulospohjainen display-mainonta on klikkihinnoiteltua mainontaa, joka optimoituu kohti klikkiä Sanoman verkostossa. CPC-mainonnalla ohjataan vahvasti toimintaan, esimerkiksi tarttumaan tarjoukseen. Hinta määräytyy toteutuneiden klikkausten mukaan. 

Kampanjaraportin lukuohje: Katselutakuuvideo (CPCV)

Mainosnäytöt: Kampanjan aikana toteutuneet mainosnäytöt, eli kuinka monta kertaa mainos on näytetty.

Klikit: Kampanjan aikana toteutunut klikkimäärä, jonka tulos perustuu Sanoman mainonnanhallinnan järjestelmään.

Klikki-%: Klikkiprosentti on prosenttiluku, kuinka monta prosenttia mainosnäytöistä johti klikkiin.

Budjetti: Kampanjaan käytetty budjetti.

Klikkihinta: Kampanjassa toteutunut yhden klikin hinta.

Videosta katsottu 25%/50%/75%/100%: Kuinka pitkälle kampanjan videoaineistoa katsottiin. Sarakkeiden luku kertoo, kuinka moni kampanjan katselukerroista jatkui kuinka pitkälle videon pituudesta. Esimerkiksi jos sarakkeen 25% kohdalla on luku 3000, se tarkoittaisi että kaikista kampanjan katselukerroista 3000:ssa videon pituudesta katsottiin 25%. Koska katselun jatkuminen mitataan prosentteina, tulee aina tietää, kuinka pitkä video on kyseessä. 50% 10 sekuntisesta videosta olisi 5 sekuntia siinä missä 50% 30sekuntisesta taas 15 sekuntia.

CPCV (€) eli loppuunkatselun hinta euroissa: Kuinka paljon yksittäinen 100% katselukerta maksoi.

100% katsottu eli VTR%, view-through-rate: Kuinka moni aloitettu katselu katsottiin loppuun asti.

Milloin mainoskampanja on onnistunut?

Mainoskampanjan onnistumisen mittaamisen taustalla piilee ymmärrys brändin ja taktisen digimarkkinoinnin eroista. Kun tiedetään, mitä myydään ja mihin tarpeeseen, sekä millä tavoin, pystytään myös määrittämään se, onko kampanja onnistunut.

Esimerkiksi brändin tunnettuuden kasvua tulee lähtökohtaisesti mitata paljon pidemmällä aikavälillä toisin kuin lyhyttä tarjouskampanjaa, jossa tuloksia (esim. myyntiä) voidaan odottaa saatavan lyhyessäkin ajassa.

Pitkällä aikavälillä ansaittu myynnin kasvu onkin yleensä ensimmäinen mittari onnistuneesta mainoskampanjasta. Samalla myös orgaaninen löydettävyys hakukoneissa kasvaa, kuten myös brändiin sitoutuminen, eli esimerkiksi sivustolla vietetty aika sekä sivustokävijämäärän nousu lyhyellä aikavälillä.

Jos taktiseen tarjouskampanjaan on esimerkiksi nostettu 50% alennus, eikä tuote silti myy, vika tuskin on enää hinnassa. Tällöin kannattaakin pohtia, mistä huonon puoleiset tulokset voisivat johtua. Onko esimerkiksi mainonnan viestikärjissä parantamisen varaa? Karrikoidussa esimerkissä “Osta iPhone eurolla!” kehote puhuttelee takuulla enemmän kuin “Suomen paras valikoima älypuhelimia”. 

Lue lisää miten markkinoinnin ja mainonnan tavoitteet asetetaan fiksusti,  jotta mittaat ja todennat oikeita asioita.

Mainonnan tuoma klikki ei kerro ostohalusta - mutta vie askeleen lähemmäs

Mittareiden ymmärtäminen ja mainoskampanjan pohjalta syntyneiden toimenpiteiden vaikutusten näkeminen yltävät paljon pidemmälle kuin yhden kampanjan loppuraportti pystyy kertomaan. 

Analytiikka puolestaan voi kertoa vaikkapa hakusanamainonnan tuovan sivuliikennettä valtavasti tietystä kampanjasta. Muista kuitenkin, ettei kävijän viimeisin klikki ole koko totuus. Kun olet nähnyt mainontaa muualla, on jopa todennäköistä, että haet kyseistä tuotetta tai palvelua myöhemmin ja siirryt sitten "Googlen" kautta sivustolle.

Esimerkiksi bannerimainontaa sijoitetaan yleensä ostopolun alkupään asiakkaille, sillä bannereiden tarkoituksena on kasvattaa brändin tunnettuutta sekä herättää kiinnostus ja saada kävijä siirtymään sivustolle. Harva ensimmäistä kertaa sivustolla vieraileva henkilö kuitenkaan ostaa mitään heti, ellei kyseessä ole akuutti tarve tai niin hyvä tarjous, ettei sitä voi sivuuttaa. 

Bannerimainonnan rinnalle ostetaankin yleensä remarketing-kampanja, jonka avulla mainontaa voidaan kohdentaa jo kerran sivustolla tai verkkokaupassa vierailleille henkilöille. Asiakas voi siis konvertoitua ja ostaa vasta paljon myöhemmin, samoin kuin tarjouspyyntöjen määrä kasvaa todennäköisesti sitten, esimerkiksi kun ostettavan työn tarve on ajankohtainen.

Kaikkea mainontaa tehdessä tulee muistaa, missä bisneksessä ollaan ja mikä on asiakkaan normaali ostopolku. Näin siksi, ettei mikään muuta asiakkaan ostopolkua normaalista; jos ostoprosessi on pitkä, esimerkiksi kallis keittiöremontti, myös sen markkinointi tarvitsee enemmän aikaa. 

Mainoskampanjan ansiosta potentiaalinen loppuasiakas on kuitenkin nyt tietoinen tuotteesta tai palvelusta ja siten hänen on ylipäätään mahdollista harkita ostopäätöstä. 

Kun myös yrityksen brändi ja maine ovat kunnossa, suosituksia on kuultu ystäviltä ja tutuilta, ostopäätöskin on helpompi tehdä. Pelkällä hyvällä mainonnalla ei siis korjata brändin imagoa, minkä vuoksi myös siitä tulee pitää erityistä huolta.

Lue lisää miten mainontaa kannattaa hyödyntää ostopolun eri vaiheissa.

Jalosta loppuraporttien opit seuraaviin kampanjoihin

Mainoskampanjoiden loppuraporttien luvuista voidaan päätellä, menikö samoilla spekseillä toteutettu kampanja viime kerralla paremmin vai huonommin, sekä mitä toimenpiteitä tai muutoksia seuraaviin kampanjoihin kannattaa tehdä. 

Markkinointia voi siis hyvinkin kutsua jatkuvaksi oppimisprosessiksi, joka huolellisesti toteutettuna yhdessä ammattilaisen kanssa tuo pitkässä juoksussa aina parhaat ja kannattavimmat tulokset. Pitkäkestoisella mainonnan tekemisellä pystytään oppimaan kampanja kampanjalta ja saamaan siten entistä parempia tuloksia.

Lue vielä: Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

Ota käyttöösi Tuloslaskuri ja Markkinoinnin suunnittelupohja, joiden avulla seuraat kampanjoidesi tuloksia pitkällä tähtäimellä ja teet suunnitelmia sekä asetat tavoitteita kertyneen datan perusteella.

Tutustu markkinoinnin työkalupakkiin

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland